تاریخ انتشار :

انجمن بین‌المللی گردشگری حلال

بخش عمده فعالیت‌های گردشگری حلال در ترکیه مربوط به گردشگری دریایی و ساحلی

عضو انجمن بین‌المللی گردشگری حلال با بیان اینکه ۴۰۰ میلیون مسلمان در مناطق جغرافیایی که حدود ۵ ساعت از ترکیه فاصله دارند، زندگی می‌کنند، تأکید کرد: این موقعیت ژئواستراتژیک، ضرورت تهیه برنامه راهبردی گردشگری حلال را برای ترکیه دوچندان می‌کند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)به نقل از آناتولی، عمر آکگون تکین، یکی از اعضای کمیته مشورتی انجمن بین‌المللی گردشگری حلال (IHATO) معتقد است که دولت ترکیه هنوز مفهوم گردشگری حلال را تشریح و تعریف نکرده در حالی که می‌‎تواند با اتخاذ تدابیر قانونی برای مؤسسات فعال به این صنعت رونق دهد.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ میلیون مسلمان در مناطق جغرافیایی که حدود ۵ ساعت از ترکیه فاصله دارند، زندگی می‌کنند، تأکید کرد که این موقعیت حیاتی به ترکیه یک مزیت ژئواستراتژیک می‌دهد.

تکین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آناتولی توضیح داد که بین مفاهیم گردشگری حلال و گردشگری دینی خلط وجود دارد، زیرا به تعبیر او، مفهوم گردشگری دینی شامل همه ادیان و برای اهداف دینی انجام می‌شود.

وی افزود: در حالی که گردشگری حلال مختص مسلمانان است، به این معناست که در چارچوب دستورات و احکام شریعت اسلام در مورد اسکان، غذا، نوشیدنی و … از تفریحگاه‌های ساحلی یا تورهای زمستانی استفاده می‌کنند.

تکین تصریح کرد: گردشگری حلال را می‌توان برای گردشگری زمستانی و همچنین گردشگری درمانی به کار برد، به این معنا که می‌توان هر نوع گردشگری را که مغایر با شرع اسلام نباشد و مسلمان‌پسند باشد، انجام داد.

وی با اشاره به اینکه مسلمانان در سال ۲۰۳۰ میلادی ۲۶,۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند که به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر می‌رسد، افزود: این رقم عظیم نشان می‌دهد که مسلمانان در همه بخش‌ها از جمله گردشگری جزو مهم‌ترین گروه‌های مصرف‌کننده خواهند بود.

 

۲۹۹ مکان مسلمان‌پسند

تکین توضیح داد که گزارش شاخص بین‌المللی گردشگری مسلمانان در سال ۲۰۱۹ که توسط شرکت تحقیقاتی و مشاوره سنگاپوری CrescentRating تهیه شده است، نشان می‌دهد که ۱۳۱ میلیون مسلمان در طول سال ۲۰۱۸ برای تعطیلات به کشورهایی غیر از کشور خود سفر کرده‌اند و ۱۷۰ میلیارد دلار برای این سفرها هزینه شده است.

وی ادامه داد: گزارش مربوط به داده‌های سال ۲۰۱۹ در این خصوص در آوریل آینده منتشر می‌شود که پیش‌بینی می‌شود بر اساس آن تعداد مسلمانانی که در کشورهایی غیر از کشور خودشان تعطیلات را گذرانده باشند به ۱۸۰ میلیون نفر و مجموع هزینه‌های آنها به ۲۱۲ میلیارد دلار برسد.

تکین تأکید کرد: ترکیه در بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی پس از مالزی و اندونزی از نظر برخورداری از شرایط مناسب برای گردشگری مسلمانان، سومین کشور است و پس از عربستان سعودی دومین کشوری است که گردشگران مسلمان، آن را برای سفر ترجیح می‌دهند.

وی افزود: مفاهیم گردشگری حلال و بازار گردشگری برای مسلمانان هنوز توسط نهادهای رسمی در ترکیه تعریف نشده و چارچوب قانونی برای آنها تدوین نشده است، بنابراین هنوز هیچ منبع رسمی برای به دست آوردن آمار رسمی از این بخش وجود ندارد.

تکین توضیح داد که تحقیقات و داده‌های انجمن بین‌المللی گردشگری حلال نشان می‌دهد که ۲۹۹ مرکز در ترکیه تحت مفهوم هتل‌های مسلمان‌پسند فعالیت می‌کنند که ۴۷ مورد از آنها خدمات حلال در هتل را ارائه می‌دهند و ۲۵۲ مورد مابقی هتل‌هایی هستند که نوشیدنی‌های الکلی ارائه نمی‌کنند.

وی افزود: بخش عمده فعالیت‌های گردشگری حلال در ترکیه مربوط به گردشگری دریایی و ساحلی است که محبوب‌ترین مقصد برای گردشگران مسلمان در این کشور است؛ در عین حال در ترکیه انواع گردشگری وجود دارد که بخش بزرگی از آنها را می‌توان در چارچوب گردشگری حلال اعمال کرد.

تکین همچنین گفت: کشورهای دارای آب و هوای گرم مانند کشورهای حاشیه خلیج(فارس)، گردشگری زمستانی یا تنوع طبیعت ندارند و می‌توان برای این کشورها کاربردهای ویژه‌ای مانند گردشگری زمستانی حلال ایجاد کرد.

 

وی ادامه داد: کشورهای دارای آب و هوای سرد مانند اتحادیه اروپا، روسیه و آسیای مرکزی، دریای گرم ندارند و می‌توان خدمات گردشگری ساحلی حلال را در اختیار آنها قرار داد و در چارچوب گردشگری حلال می‌توان گردشگری سالمندان را هم ارائه کرد.

تکین در خصوص اقداماتی که ترکیه باید برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری حلال و کسب سهم از این بازار به فوریت روی آن تمرکز کند، گفت: مفهوم گردشگری حلال باید توسط وزارت گردشگری و فرهنگ تشریح و تعریف شود و پیشنهادات نمایندگان این حوزه نیز مورد توجه قرار گیرد.

ترکیه باید تدابیر قانونی ویژه گردشگری حلال را وضع کرده و استاندادهای لازم برای مؤسساتی که در بخش گردشگری حلال فعالیت خواهند کرد، مشخص کند. او همچنین بر لزوم تهیه برنامه راهبردی گردشگری حلال و تهیه استراتژی شناسایی منطبق با این طرح در ترکیه تاکید کرد.

ترجمه گزارش: الهام مؤذنی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار