تاریخ انتشار :

رپورتاژ خبری 2

امید به زندگی را با یادگیری افزایش دهید

یادگیری زبان دارای مزایای چندگانه است. همچنین به شما کمک می کند تا رویای خود را از صحبت کردن در یک زبان جدید کامل کنید. بسیاری از مطالعات اخیر یافته اند که یادگیری یک زبان نه تنها از لحاظ علمی مفید است، بلکه می تواند به طور قابل توجهی سلامت شناختی شما را بهبود بخشد.

اگر از افراد در مورد تغذیه سالم بپرسید قطعا پاسخ های مختلفی خواهید شنید. در واقع پاسخ این سوال بسته به فرد متفاوت خواهد بود.

تمامی افراد از متخصصان گرفته تا افراد تحت تاثیر یک بیماری، همکاران و اعضای خانواده، در مورد سالم ترین روش تغذیه نظر خاصی دارند.

مقالات بسیاری پیرامون اصول تغذیه سالم در اینترنت یافت می شوند که بسیاری از آنها قوانین و پیشنهاد بی اساس و کاملا گیج کننده ای را ارائه می دهند.

با توجه به این موارد داشتن تغذیه سالم و پیروی از اصول و راهنمای غذایی صحیح کار آسانی نخواهد بود.

اصول و راهنمای تغذیه سالم به هیچ وجه پیچیده نیست.

در حالی که جهان هنوز درگیر همه گیری ویروس کرونا است، بسیاری از علل رایج دیگر مرگ زودهنگام مانند HIV/AIDS و سل در حال عقب نشینی هستند. آهنگ برای تقویت زبان

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در آخرین گزارش خود با عنوان «علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی» داده‌های سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ را برای ردیابی روند بیماری‌ها و آسیب‌های محدودکننده و کوتاه‌کننده زندگی بررسی کرده است. با این حال، داده‌ها حاوی اطلاعات مربوط به COVID-19 نیستند، زیرا قبل از همه‌گیری است. به این ترتیب، این گزارش تصویری از سلامت جهانی در دنیای قبل از همه‌گیری به ما می‌دهد.

در حال حاضر نگرانی هایی وجود دارد که انحراف منابع پزشکی به سمت بحران سلامت فعلی منجر به بدتر شدن وضعیت سایر بیماری ها شده است.

سال گذشته، یونیسف اعلام کرد که نگران تلاقی موارد COVID-19 و شیوع مداوم بیماری‌هایی مانند سرخک، وبا و فلج اطفال است. چندین کشور از جمله افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی، فیلیپین، سوریه و سودان جنوبی از قبل با این بیماری ها و سایر بیماری های کشنده مقابله می کردند.

 

بیماری قلبی قاتل شماره یک است

گزارش WHO نشان می دهد که علت اصلی مرگ و میر در جهان در سال ۲۰۱۹ بیماری ایسکمیک قلب بود که به عنوان بیماری عروق کرونر قلب نیز شناخته می شود. این عامل ۱۶ درصد از کل مرگ و میرها بوده و از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیشترین افزایش مرگ و میر را داشته است و ۸٫۹ میلیون نفر را در سال ۲۰۱۹ کشته است.

چهار علت اصلی مرگ در سال ۲۰۱۹ برای مردان و زنان یکسان بود:

  • بیماری های ایسکمیک قلب
  • سکته
  • بیماری مزمن انسداد ریوی
  • عفونت های تنفسی تحتانی

در مردان، پنجمین علت شایع مرگ و میر در سال ۲۰۱۹، سرطان ریه و سایر بیماری های مرتبط با نای(برونش) بود. وبرای زنان، آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل بود. فیلم برای تقویت زبان

در این گزارش آمده است: «این اختلالات عصبی زنان بیشتری را نسبت به مردان می کشند، با حدود ۸۰ درصد مرگ و میر بیشتر و ۷۰ درصد DALY بیشتر برای زنان نسبت به مردان».

DALY سال‌های زندگی تعدیل‌شده با ناتوانی است، معیاری که «سال‌های زندگی از دست رفته به دلیل مرگ و میر زودرس (YLL) و سال‌های زندگی از دست رفته به دلیل زمان زندگی در حالت‌های کمتر از سلامت کامل یا سال‌های زندگی سالم از دست رفته به دلیل ناتوانی را ترکیب می‌کند (YLDs)».

 

شکاف امید به زندگی

در دوره ۲۰۰۰-۲۰۱۹، میانگین امید به زندگی جهانی بیش از شش سال افزایش یافت. از ۶۶٫۸درصد در سال ۲۰۰۰ به ۷۳٫۴ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا کرده است. اما طبق این گزارش، فاصله ای بین امید به زندگی کلی و امید به زندگی سالم وجود دارد.

این اندازه گیری از ۵۸٫۳  در سال ۲۰۰۰ به ۶۳٫۷ در سال ۲۰۱۹ یعنی ۸ درصد افزایش یافته است. این نشان می دهد نقطه ای وجود دارد که در آن سلامت و احتمالاً کیفیت زندگی شروع به کاهش می کند. در حال حاضر تقریباً ۱۰ سال طول می کشد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، دیابت بیشترین تأثیر را بر DALYs دارد و بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ ۸۰ درصد افزایش یافته است. در حالی که DALY ناشی از بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل تقریباً دو برابر شده است.

 

نشانه های خوش بینانه

یک روند نزولی قابل توجه اثر HIV بر DALY بوده است که ۵۰ درصد کاهش یافته است. و خوشبختانه HIV/AIDS از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در سطح جهان ناپدید شده است. از رتبه ۸ در سال ۲۰۰۰ به رتبه ۱۹ در سال گذشته رسیده است.

یکی دیگر از تفاوت های قابل توجه در HIV/AIDS در این دوره، شکاف جنسیتی افرادی است که کشته شده اند. از سال ۲۰۰۰، کاهش ۵۵ درصدی مرگ و میر در میان زنان وجود داشته است. در سال ۲۰۰۰، ۳۸۰۰۰ زن کمتر از مردان بر اثر HIV/AIDS جان خود را از دست دادند. تا سال ۲۰۱۹، این تفاوت به ۹۰۰۰۰ افزایش یافت.

همچنین پیشرفت هایی در مورد سل (TB) صورت گرفته است که از رتبه هفتم در سال ۲۰۰۰ به رتبه سیزدهم در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. در سطح جهانی، مرگ و میر ناشی از سل ۳۰ درصد کاهش یافته است. اما هنوز در بسیاری از مناطق فقیرتر جهان این مشکل وجود دارد و در ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در آفریقا و آسیای جنوب شرقی قرار دارد.

یادگیری زبان دارای مزایای چندگانه است. همچنین به شما کمک می کند تا رویای خود را از صحبت کردن در یک زبان جدید کامل کنید. بسیاری از مطالعات اخیر یافته اند که یادگیری یک زبان نه تنها از لحاظ علمی مفید است، بلکه می تواند به طور قابل توجهی سلامت شناختی شما را بهبود بخشد.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار