تاریخ انتشار :

نت‌فلیکس اسلامی

USHUB اولین پلتفرم پخش استریم و متمرکز بر مسلمانان

USHUB، استارتاپی مستقر در لس‌آنجلس و اولین پلتفرم پخش استریم و متمرکز بر مسلمانان بوده که به نوعی از پخش‌‌کننده‌های معروفی مانند نت‌فلیکس الهام گرفته و تلاش کرده به نت‌فلیکس مسلمانان تبدیل شود و برنامه‌های متنوعی را برای کاربران مسلمان خود پخش کند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) استارتاپ‌ها در اقتصاد امروز جهان نقش مهمی ایفا می‌کنند و به دلیل ماهیت اجتماعی که دارند، در صورت موفقیت می‌توانند هم از نظر اقتصادی و هم اجتماعی تأثیرات زیادی بر جوامع خود بگذارند.

استارتاپ‌هایی که بخش و یا حوزه خاصی را دنبال و در آن فعالیت می‌کنند از موقعیت بسیار خوبی می‌توانند بهره‌مند شوند. یک نمونه از این مورد استارتاپ‌های اسلامی هستند که با توجه به گستردگی و تنوع خود توانسته‌اند در بین جمعیت مسلمان کشورهای غیراسلامی موفق ظاهر شوند. برای مثال، استارتاپ LaunchGood تیمی با بیش از ۱۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد و ۲۷۵ میلیون دلار در ۳۶ کشور جهان سرمایه‌گذاری کرده است.

در حال حاضر و براساس یک تحقیق که وب‌سایت Medium منتشر کرده است، حدود ۱۷۵ شرکت مختلف و استارتاپ اسلامی از بیش از ۲۰ کشور جهان فعالیت دارند. ۸۹ مورد از این شرکت‌ها در ایالات متحده مستقر هستند که ۴۰,۸ درصد از شرکت‌های معرفی شده را تشکیل می‌دهند. از این شرکت‌ها، اکثریت آنها در نیویورک/نیوجرسی، کالیفرنیای جنوبی، منطقه خلیج سانفرانسیسکو و تگزاس واقع شده‌اند. شرق آسیا دومین محل تولد استارتاپ‌های موفق است و ۲۹ مورد از این شرکت‌ها در سراسر آسیای جنوب شرقی از مالزی، اندونزی و سنگاپور گرفته تا برونئی و فیلیپین مستقر هستند. از نظر اقتصادی نیز استارتاپ‌های اسلامی موفقیت‌های زیادی داشته‌اند. برای مثال و براساس گزارش دینار استاندارد، فضای فین‌تک اسلامی با فین‌تک‌های اسلامی مانند Zoya Finance، Insha تا سال ۲۰۲۵ به تنهایی می‌تواند ۱۲۸ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

تأمین مالی اسلامی و غذای حلال تنها بخش‌هایی نیستند که استارتاپ‌های اسلامی فعالیت گسترده‌ای در آن دارند. آموزش، فضای مجازی و سرگرمی دیگر حوزه‌هایی هستند که استارتاپ‌های اسلامی در آن فعالیت داشته و موفق شده‌اند.

این بخش سرگرمی می‌تواند در حوزه اسباب‌بازی کودکان، اسباب‌بازی‌های آموزشی، فیلم‌های آموزشی مذهبی و آموزش زبان‌ عربی خلاصه شود. با این همه همچنان مسلمانان برای دسترسی به محتوای مناسب خود مشکلاتی دارند و با وجود این که تلویزیون‌هایی با محتوای اسلامی در حال پخش برنامه هستند به دلایلی مانند به‌روز نبودن و آشنا نبودن با خواسته‌های اصلی فرهنگی مسلمانان چندان مورد اقبال واقع نشده‌اند. اما، برخی از افراد تلاش کرده‌اند که از طریق استارتاپ بتوانند این نیاز را در جامعه مسلمانان برطرف کنند.

USHUB یکی از اولین استارتاپ‌هایی است که در حوزه سرگرمی فعالیت داشته و تلاش کرده که در بخش سینما و نمایش خانگی وارد بازار مسلمانان شود.

این استارتاپ مستقر در لس‌آنجلس، اولین پلتفرم پخش استریم متمرکز بر مسلمانان بوده که به نوعی از پخش‌‌کننده‌های معروفی مانند نت‌فلیکس الهام گرفته و تلاش کرده به نت‌فلیکس مسلمانان تبدیل شود و برنامه‌های متنوعی را که برای کاربران مسلمانان خود پخش کند. در حال حاضر این استارتاپ دفتر خود را از لس‌‌آنجلس به شهر چینو در کالیفرنیا تغییر داده و کاشف زوبری(KASHIF ZUBERI)، بنیان‌گذار و مدیر کنونی USHUB است.

USHUB که در سال ۲۰۱۹ کار خود را آغاز کرد، علاوه بر نمایش فیلم، مکانی را برای تولیدکنندگان محتوای اسلامی به وجود آورده که بتوانند فیلم و مستند‌های خود را بسازند.

همچنین در این پلت‌فرم، به گفته مسئولان آن، آثار کلاسیک، اصیل و معاصر که داستان‌های مردم (مسلمانان) را به‌طور دقیق و از نقطه نظرهای مختلف سراسر جهان بیان کنند، به صورت موضوعی دسته‌بندی شده و به نمایش در‌می‌آیند. همچنین تلاش شده تا با شکستن موانع در صنعت فیلم‌سازی، نوع جدیدی از سرویس پخش ایجاد شود. هدف ایجاد بستری برای محتوای مسلمان‌پسند و سازندگان این نوع از محتوا است.

USHUB، فیلم‌های متنوعی را در خود جای داده اما به‌طور کلی آثار به نمایش درآمده در این پخش‌کننده در پنج دسته فیلم سینمایی، مستند، کودکان، فرهنگی و سریال دسته‌بندی می‌شوند. هر هفته در پلتفرم USHUB، برنامه جدیدی وجود دارد که هر مسلمان می‌تواند محتوای مناسب خود را ببیند.

 

 

برای دسترسی به همه ویژگی‌ها و محتوا، کاربران می‌توانند به صورت ماهانه یا سالانه و یا از طریق تمدید اشتراک خودکار با نرم‌افزار این استارتاپ به نام USHUB TV از محتوای این سایت استفاده کنند. این نرم‌افزار هم در سیستم‌عامل‌ اندروید و هم IOS در دسترس است.

قیمت‌های اشتراک و هزینه دیدن برنامه‌های این وب‌سایت، می‌تواند براساس هر منطقه(آمریکا، اروپا و خاورمیانه) متفاوت باشد و قبل از خرید در برنامه به تأیید فرد می‌رسد. اشتراک‌های درون‌برنامه در پایان به‌صورت خودکار تمدید می‌شوند. تمام پرداخت‌ها از طریق حساب Google افراد پرداخت می‌شود و این امکان وجود دارد که ۲۴ ساعت قبل از پایان اشتراک، به‌طور خودکار حساب فرد مشترک تمدید شود.

در حال حاضر این استارتاپ درآمد سالانه‌ ۵۰ هزار دلاری برای صاحبان خود دارد ولی به نظر می‌رسد که با توجه به استقبال از پلت‌فرم‌هایی مانند نت‌فلیکس و آمازون، USHUB هم بتواند رشد کند و بیشتر در بین مردم شناخته شود.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار