تاریخ انتشار :

فرانسه

از اسلام هراسی تا کباب هراسی

یک کارشناس مطالعات جهان عرب معتقد است: برای راست‌گراهایی که ارزش‌های جمهوری فرانسه را در معرض تهدید مسلمانان معرفی می‌کنند، «غذا» نشان‌دهنده عرصه‌ای است که برای «فرانسه فرانسوی» باید در آن مبارزه شود. از همین رو جنبش راست‌گرای افراطی در عرصه‌های انتخاباتی این کشور حتی مسئله غذا را درگیر پروژه اسلام‌هراسی، عرب‌هراسی و احساسات ضد مهاجرتی کرده‌ است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )رویکرد ضد‌اسلامی دولت امانوئل مکرون در ماه‌های گذشته و وضع محدودیت و ممنوعیت‌هایی برای فعالیت‌ سازمان‌ها و تشکل‌های اسلامی در فرانسه که به بهانه مبارزه با اسلام‌گرایی افراطی صورت گرفته است، باعث شده بسیاری این عملکرد دولت مکرون را بیش از مبارزه با تروریسم، اسلام‌هراسانه بدانند.

از سوی دیگر از نظر برخی کارشناسان به نظر می‌رسد که این محدودیت‌ها به تدریج حیطه‌های دیگر از زندگی مسلمانان را هم در بر خواهد گرفت و به بهانه مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم عرصه بر مسلمانان بیش از پیش تنگ خواهد شد.

دکتر جایهن کبسی(Jyhene Kebsi)، کارشناس مطالعات جهان عرب و بنیانگذار شبکه متون و جوامع فراملیتی جنسیتی (Gendered Transnational Texts and Communities Network) است که موضوعاتی از مهاجرت و پناهندگی، افراط‌گرایی و تروریسم را مورد بحث قرار می‌دهد. وی طی یادداشتی در Nawaat به موضوع اسلام‌هراسی در فرانسه از طریق محدودیت غذای حلال پرداخته است که ترجمه آن در ادامه می‌آید:

«گوشت حلال از جولای ۲۰۲۱ ممنوع می‌شود! این پیام از سوی مساجد بزرگ پاریس، لیون و اوری صادر شد که از دولت فرانسه به دلیل ممنوعیت ذبح حلال حیوانات انتقاد کردند.

آئین ذبح اسلامی ـ مانند کوشر در یهودیت ـ بیهوش کردن حیوان قبل از ذبح را ممنوع و قصاب را ملزم می‌کند که حیوان را با بریدن سریع گلوی آن و با یک ضربه بر روی گردن ذبح کند. این اعلامیه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و تأثیر شدیدی بر اقلیت مسلمان فرانسوی گذاشت.

با این حال، چند روز بعد، وزارت کشاورزی فرانسه بیانیه‌ای صادر و این ممنوعیت ترسناک را رد کرد. به این ترتیب، تعدادی از مقالات، گزارش‌های مربوط به ممنوعیت حلال را تکذیب و تأکید کردند که بیانیه مطبوعاتی مساجد حاوی اطلاعات نادرست است. علی‌رغم اخبار اطمینان‌بخش، این اطلاعات متناقض سؤالات زیادی را ایجاد و به مشکلات عمیق‌تری اشاره می‌کند. اگرچه به مسلمانان اطمینان داده شده است که گوشت حلال ممنوع نخواهد شد، اما مطمئن نیستیم آنچه اتفاق افتاده است، دوباره تکرار نشود به این معنی است که باید در مورد ریشه‌های این پیام‌های متناقض فکر کنیم.

به نظر من، درک محرک‌های تمام این مناقشات مستلزم تأمل در کمپین‌ها و سیاست‌های مشابه ضد مسلمانان در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی است. در واقع، این اولین بار نیست که مواد غذایی درگیر مسائل مربوط به اسلام‌هراسی، عرب‌هراسی و احساسات ضد مهاجرتی می‌شود.

 

آداب و رسوم و غذا از دیرباز بخشی از جنگ فرانسه علیه مسلمانان بوده است. پیوند بین غذا و اسلام‌زدایی و عرب‌زدایی را می‌توان به بهترین نحو در جنبش راست‌گرای «ضد کباب» فرانسه دید. این جنبش مصمم است این غذای خوشمزه خیابانی را ممنوع کند زیرا «فرانسوی بودن» کشور را به خطر می‌اندازد!

در واقع، کباب‌هراسی، مانند حلال‌هراسی، بازتابی از بی‌اعتمادی و تحقیر مستمری است که بسیاری از برتری‌طلبان سفیدپوست نسبت به مهاجران عرب و مسلمان در فرانسه احساس می‌کنند. این بی‌اعتمادی مستمر به منبع ترس در میان مسلمانان فرانسوی تبدیل شده  که انتظار تشدید ننگ مربوط به جامعه خود را در اروپایی مصمم به توقف تبدیل خود به «عروپا» (Eurabia) دارند. عروپا یک نظریه توطئه اسلام‌هراسانه راست افراطی است که بنا بر آن فرایند اسلامی و عربی کردن قاره اروپا از طریق نهادهای بین‌المللی به رهبری فرانسه و قدرت‌های عربی در دست اجراست تا فرهنگ کنونی اروپا تضعیف و همگرایی‌اش با آمریکا و اسرائیل متوقف شود.

مسلمانان از تغییری مشابه با بلژیک همسایه می‌ترسند، جایی که دادگاه دادگستری اروپا از تصمیم فلاندری‌ها برای ممنوعیت کشتار حیوانات بدون بیهوش کردن آنها از قبل حمایت کرد.

در نتیجه این تصمیم دادگاه عالی اروپا، بسیاری از مسلمانانی که در منطقه فلاندر زندگی می‌کنند، اکنون مجبورند برای خرید گوشت حلال به هلند سفر کنند. در همین راستا، من بیانیه مطبوعاتی که از سوی سه مسجد منتشر شده بود، خواندم که بازتابی از وضعیت روانی جامعه مطرود مسلمانان بود و این اقلیت را جنایتکار توصیف کرده بود.

البته این غیر منطقی است که رهبران مسلمان عمداً اطلاعات هشداردهنده و نادرست را در اختیار پیروان اسلام قرار دهند، زیرا به‌راحتی و به سرعت مشخص خواهد شد که اطلاعات منتشر شده نادرست است. بر این اساس، من فقط می‌توانم نادرستی آن را به‌عنوان جلوه‌ای از عصبانیت، ناراحتی، محرومیت و ترسی که مسلمانان در فرانسه احساس می‌کنند، تفسیر کنم که تحقیر شدن خود را به عنوان ابزاری برای کسب آرا و تقریباً در هر انتخابات می‌بینند.

برای راست‌گراهایی که ارزش‌های جمهوری فرانسه را در معرض تهدید مسلمانان معرفی می‌کنند، «غذا» نشان‌دهنده عرصه‌ای است که این نبرد برای «فرانسه واحد»(فرانسه فرانسوی) باید در آن مبارزه شود. در جریان انتخابات ۲۰۱۷، مارین لوپن، نامزد راست افراطی، قول داد در صورت انتخاب شدن، گوشت حلال را ممنوع کند. او همچنین شکایت کرد که به گفته او، غیرمسلمانان ناخواسته گوشت حلال می‌خورند، زیرا تمام گوشت‌ها در فرانسه حلال شده است. او همچنین در توییتی نوشت: «برای اینکه مردم سزاوار ملیت فرانسوی باشند، باید فرانسوی صحبت کنند، فرانسوی بخورند و فرانسوی زندگی کنند».

علاوه بر این، مقامات جبهه ملی به کباب حمله کرده و آن را به یک موضوع تبلیغاتی در انتخابات محلی و همچنین در انتخابات پارلمان اروپا تبدیل کرده‌اند. در جریان انتخابات محلی در شهر جنوبی بوکاری (Beaucaire)، جولین سانچز، نامزد جبهه ملی، از وجود چهار کباب‌فروشی در مرکز شهر تاریخی شکایت کرد و متعهد شد که از افتتاح کسب‌وکارهای جدید اجتماعی جلوگیری کند.

سخنان روبرت منارد، شهردار فرانسوی که دریافت، مهاجران و رستوران‌های کبابی در کشور بسیار زیاد هستند، این محرومیت را تشدید می‌کند. منارد همچنین وب‌سایت بولوار ولتر را تأسیس کرد که در آن می‌خوانیم «کباب جایگزین باگت‌های سنتی می‌شود، شیرینی ترکی جایگزین کرپ فرانسوی و همه زنان در سال ۲۰۴۷ محجبه خواهند شد».

 

روبرت منارد

این شهردار فرانسوی اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد دیگر رستوران‌های کبابی در محدوده شهرش، بزیه(Beziers) باز شود. به گفته منارد، کباب فروشی‌های زیاد تهدیدی برای چهره تاریخی و هویت شهر هستند.

وی به همین دلیل مصمم است نگذارد بزیه پایتخت کباب شود. در سپتامبر ۲۰۱۴، منار از یک مسکن اجتماعی برای پناهندگان بازدید کرد تا به آنها بگوید کسی به شما خوش‌آمد نمی‌گوید و همچنین گفت که پناهجویان سوری در حال دزدیدن آب و برق هستند و نباید آپارتمان‌هایی را که در آن زندگی می‌کنند، اشغال کنند.

گفتار و کردار این سیاستمدار فرانسوی به ما نشان می‌دهد که چگونه غذا، ناخواسته به وسیله‌ای برای جدا کردن فرانسوی‌ها از غیر فرانسوی‌ها، عرب‌ها و مسلمانان تبدیل می‌شود.

 

بزیه و بوکاری  تنها مکان‌هایی نیستند که این تبعیض مبتنی بر غذا در آنها اتفاق افتاده است. در سال ۲۰۱۷، مقامات شهر مارسی اقداماتی را انجام دادند تا دریافت اجاره نامه‌های تجاری را برای اسنک‌بارها دشوار کنند. صاحبان اغذیه فروشی‌های واقع در منطقه تجاری مارسی که اکثراً مسلمان بودند این اقدامات را «نژادپرستی گوارشی» نامیدند.

این تبعیض خوراکی و انگ زدن به غذای عربی و مصرف‌کنندگان آن در سال ۲۰۱۳ نیز در جریان همایش سالانه حزب جبهه ملی مورد توجه قرار گرفت، زمانی که یک غرفه فراخوان داد: «نه کباب، نه برگر، زنده باد ساندویچ ژامبون خوک و کره».

باگت ژامبون و کره، یک فست فود محبوب فرانسوی، عنصر مهمی در آنچه که جبهه ملی حفظ ارزش‌ها و فرهنگ فرانسوی می‌دانست، در نظر گرفته می‌شد. این ارزش‌ها توسط مهاجران مسلمانی که در فرانسه زندگی می‌کنند به عنوان تهدید به تصویر کشیده شده و همچنان ادامه دارد.

ترجمه از محمدحسن گودرزی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار