تاریخ انتشار :

افریقای جنوبی

ارائه کمک‌های بشردوستانه در بنیاد خیریه «Gift of the Givers»

از زمان تأسیس بنیاد «Gift of the Givers» در سال ۱۹۹۲ به همت «امتیاز سلیمان»، پزشک مسلمانی که حرفه خود را با هدف ارائه کمک‌های بشردوستانه رها کرد، حدود ۱۰ میلیون دلار به ۲۲ کشور جهان از جمله هائیتی و سوریه خدمت‌رسانی شده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  قاره آفریقا را می‌توان یکی از ثروتمند‌ترین مناطق جهان توصیف کرد که به دلیل معادن و ذخائر زیرزمینی خود سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. با این همه بیشتر مردم این قاره از این ثروت بهر‌ه‌ای نبرده‌اند و به دلایلی مانند دولت‌های فاسد، فقر در قاره آفریقا معضل و مشکلی بزرگ است.

فقر و جنگ‌های داخلی در بیشتر کشورهای این قاره باعث شده که سازمان‌های خیریه بین‌المللی بسیاری در این قاره فعالیت داشته باشند. علاوه بر این در کشورهای قاره سیاه خیریه‌های محلی وجود دارند که با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی در مورد نیکوکاری، پروژه‌ها و خدمات مختلفی ارائه می‌دهند.

اسلام در آفریقای جنوبی، دین اقلیت است که پیروان آن تقریباً ۱,۹ درصد از کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. علاوه بر مسلمانان بومی که در طول تاریخ وارد آفریقای جنوبی شده‌اند، تعداد قابل توجهی از مسلمانان این کشور از جنوب آسیا نیز مهاجر اقتصادی هستند.

مسلمانان در آفریقای جنوبی، سازمان‌ها و مؤسسات خود را دارند که بخشی از این نهادها را مؤسسات خیریه تشکیل می‌دهند. این مؤسسات به مانند موارد مشابه در سایر کشورها خدمات خیریه را در قالب اموری چون توانمندسازی، خدمات پزشکی، امداد‌های اضطراری و کارهای فرهنگی عرضه می‌کنند. یکی از این نهادها که خدمات خود را به صورت بین‌المللی هم ارائه کرده بنیاد Gift of the Givers است.

این بنیاد خیریه در سال ۱۹۹۲ به همت امتیاز سلیمان(Dr Imtiaz Sooliman)، پزشک مسلمان بنیان نهاده شد. سلیمان حرفه پزشکی خود را ۱۹۸۴ آغاز اما آن را رها کرد تا در زمینه کمک‌های بشردوستانه فعالیت کند. سلیمان در کنار تحصیل و کار پزشکی و در طول زندگی‌اش در چندین انجمن، تشکل‌های مذهبی و نهادهای مدیریت مدارس به‌طور تدریجی به عنوان دانشجو، پزشک و عضو فعال جامعه مدنی مشارکت داشت.

 

در سال ۱۹۹۲، او Gift of the Givers را تأسیس کرد و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۶۰ میلیون راند(حدود ۱۰ میلیون دلار)  به ۲۲ کشور از جمله آفریقای جنوبی از طریق این بنیاد کمک کرده است. به گفته مدیران این بنیاد،  Gift of the Givers  سازمانی بی‌طرف و غیرسیاسی است و هدف آن خدمت با شفقت، مهربانی و رحمت است. یکی از کارهای قابل توجهی که سلیمان ترتیب داد اهدای یک بیمارستان صحرایی مجهز بود که در طول جنگ بوسنی مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۳، Gift of the Givers  تبدیل به اولین سازمان در تاریخ آفریقای جنوبی شد که ۶۰ میلیون راند(۳,۸ میلیون دلار) از دولت آفریقای جنوبی برای کمک‌های بشردوستانه دریافت کرد.

 

Gift of the Givers بزرگترین سازمان غیردولتی واکنش به بلایای طبیعی در قاره آفریقا است. در یک دوره ۱۵ ساله، این سازمان به یکی از معتبرترین آژانس‌های بشردوستانه بین‌المللی تبدیل شده و اولین آژانسی است که توسط Proudly South African به عنوانی سازمانی معتبر و خیریه قابل اطمینان شناخته می‌شود.

Gift of the Givers در امدادرسانی‌های خود در مناطقی که دچار بلایای طبیعی شده‌اند، کلینیک‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه، طرح‌های تغذیه، تصفیه آب و احداث چاه‌های آب را فراهم؛ پتو، پوشاک و بسته‌های غذایی جدید را توزیع و کمک هزینه تحصیلی، حمایت آموزشی و اسباب بازی برای کودکان محروم فراهم می‌کند.

Gift of the Givers خدمات خود و تلاش برای بهبود وضعیت زندگی مردم را در نقاط دیگر جهان نیز در دستور کار خود دارد. از جمله این کارها می‌توان به تلاش برای آزادی  پیر کورکی، معلمی که توسط شبه نظامیان القاعده در شبه جزیره عربستان بازداشت شده بود، کمک به شهروندان عراقی در طول زمان اشغال این کشور از سوی نیروهای اشغالگر آمریکایی و متحدان آن، ساخت یک مرکز و مهد کودک برای زنان و کودکان در موریتانی، ارسال کمک‌های غذایی و پزشکی به شهر ادلب سوریه و کمک به مردم آسیب‌دیده زلزله در نپال (آوریل ۲۰۱۶) اشاره کرد.

 

علاوه بر این‌ها، Gift of the Givers طرح‌های خودیاری کشاورزی، ایجاد شغل، خدمات مشاوره و بازپروری افراد معتاد به مواد مخدر را فراهم و کارگاه‌های آموزشی HIV و ایدز، توسعه مهارت‌ها و تغییر زندگی را برگزار می‌کند. آخرین فعالیت امدادی بزرگ این سازمان، امدادرسانی با هدف کمک به مردم هائیتی در پی فاجعه زلزله در این کشور بود.

Gift of the Givers در بسیاری از نقاط جهان از جمله غزه، بوسنی، پاکستان، سومالی، هائیتی و زیمبابوه کار کرده است. پس از زلزله ۲۰۱۰ هائیتی، این سازمان چهار تیم نجات و کمک‌های اولیه را به کشور فرستاد. در سال ۲۰۱۱، Gift of the Givers با از طریق هوایی ۱۸۰ تن به سومالی کمک‌های غذایی ارائه کردند.

پزشکان و داوطلبان آفریقای جنوبی از طریق Gift of the Givers، در طول جنگ داخلی سوریه به مردم کمک کرده‌اند. در سال ۲۰۱۳، Gift of the Givers به قربانیان سیل در منطقه کارونگا مالاوی از طریق ارسال مواد غذایی کمک کرد و در سال ۲۰۱۵، پس از کشته شدن ۱۷۶ نفر در جریان سیل دره شایر و بر جای ماندن هزاران بی‌خانمان، این سازمان به افراد سیل‌زده کمک‌رسانی کرد.

گزارش از محمدحسن گودرزی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار