تاریخ انتشار :

انجمن های اسلامی آمریکای لاتین

تاسیس دانشگاه اسلامی در آمریکای لاتین

انجمن های اسلامی آمریکای لاتین اخیرا در شهر سائوپائولو برزیل گرد هم آمدند تا توافق نامه ای را برای ایجاد دانشگاه اسلامی آمریکای لاتین و کارائیب امضا کنند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)به نقل از «arabnews»،انجمن های اسلامی آمریکای لاتین اخیرا در شهر سائوپائولو برزیل گرد هم آمدند تا توافق نامه ای را برای ایجاد دانشگاه اسلامی آمریکای لاتین و کارائیب امضا کنند.

این موسسه آکادمیک به رهبران مسلمان این امکان را می دهد که در منطقه خودشان تحصیل کنند، بدون اینکه نیازی به مهاجرت به کشورهای خاورمیانه و سایر کشورهای مسلمان داشته باشند.

ائمه جماعات در آمریکای لاتین سال ها در مورد این ایده بحث می کردند. اکنون مرکز انتشارات اسلامی برزیل برای آمریکای لاتین که با نام اختصاری پرتغالی CDIAL شناخته می شود و شورای عالی ائمه اطهار و امور اسلامی در آمریکای لاتین و دریای کارائیب  بالاخره این امکان را فراهم کرده اند.

CDIAL و شورا با دانشگاه اسلامی مینه‌سوتا قراردادی منعقد کردند که دوره‌ها و مطالب آکادمیک را برای موسسه جدید فراهم می‌کند.

در ابتدا، دفتر مرکزی آن در سائوپائولو با کلاس‌هایی به زبان پرتغالی و و اسپانیایی برگزار خواهد شد.

این برنامه در شهرهایی با تعداد دانشجویان بالقوه بیشتری شروع می شود

«زیاد سیفی»، معاون CDIAL به عرب نیوز گفت: ایده ما این است که سایر کشورها در آینده شعبه های خود را ایجاد کنند.

سیفی با ابراز امیدواری از آغاز دوره ها  در چند ماه آینده افزود: خوشبختانه مردم وقت خود را صرف این پروژه کرده و در زمینه ترجمه مطالب آموزشی و سایر امور کار می کنند.

او گفت که این برنامه از دروس سنتی اسلامی مانند دوره های ارائه شده توسط دانشگاه اسلامی مدینه در عربستان سعودی و دانشگاه الازهر در مصر الهام گرفته شده است.

وی افزود: هدف دانشگاه فقط تربیت ائمه جماعات آینده نیست، بلکه هر فردی که می خواهد دانش خود را نسبت به اسلام تعمیق بخشد می تواند در این دانشگاه شرکت کند.

سیفی ابراز امیدواری کرد که شعبه برزیل در آینده پذیرای دانشجویانی باشد که از سایر کشورهای پرتغالی زبان مانند آنگولا و موزامبیک می آیند.

وی افزود: ما هنوز تعداد کمی مسجد در برزیل داریم، اما تعداد آنها در حال افزایش است و به طور قطع به افراد آموزش دیده در مورد اسلام در آینده نیاز خواهیم داشت.

شیخ عبدالحمید متوالی مصری الاصل که رئیس و مدیر علمی دانشگاه است، گفت که حتی دانشجویان غیر مسلمان نیز می توانند در کلاس ها ثبت نام کنند.

وی در این باره گفت: ما می خواهیم مردم را با فرهنگ و سنت اسلامی آشنا کنیم و دانشجویانی که مایل به دنبال کردن چنین مسیری هستند، می توانند ادامه تحصیل دهند.

شیخ عبدالحمید متوالی همچنین گفت: هم مسلمانان و هم غیر مسلمانان باید درک بهتری از دین ما داشته باشند.

متوالی که به مدت ۱۵ سال در برزیل زندگی می کند، معتقد است که تربیت رهبران مذهبی در آمریکای لاتین که در این منطقه کار خواهند کرد، مطلوب است.

این نظر شیخ «محمد منصور» است که دوره‌های زبان اسپانیایی را در مکزیکوسیتی هماهنگ می‌کند نیز هست.

منصور گفت: اسلام در سراسر آمریکای لاتین و کارائیب در حال رشد بوده است، اما اگر دانش واقعی نداشته باشیم، رشد خوبی نداریم. ما به یک پایه دانشگاهی نیاز داریم، چیزی که فراتر از آموزش مساجد باشد.

گروه هماهنگ کننده در حال کار بر روی مجوز رسمی دانشگاه در هر یک از کشورهای منطقه است.

با توجه به افزایش تعداد موارد کرونا در اکثر کشورهای آمریکای لاتین، ابتدا این دانشگاه با آموزش از راه دور کار خواهد کرد، اما یک مکان فیزیکی در سائوپائولو در حال انتخاب است.

بین دانشجویان شیعه و سنی تفاوتی قائل نخواهد شد و زن و مرد به طور یکسان می توانند ثبت نام کنند.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار