تاریخ انتشار :

نیجریه

معرفی مهمترین خیریه‌های اسلامی در نیجریه

جمعیت مسلمانان در نیجریه؛ پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا در اکثریت بوده و به تبع آن، سازمان‌های خیریه اسلامی ملی و یا بین‌المللی متعددی در این کشور فعالیت دارند. با وجود اینکه این نهادهای خیریه، اسلامی هستند اما تمام آن‌ها کمک‌‌رسانی به همه افراد نیازمند را فارغ از دین و نژاد وظیفه خود می‌دانند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )خیریه و سازمان‌های وابسته به کمک‌های مردمی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های زندگی اجتماعی مردم و میزان مشارکت آنها در فعالیت‌های اجتماعی شناخته می‌شوند.

این موضوع شاید در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته امری معمول تلقی شود اما در کشورهای در حال توسعه، مشارکت اجتماعی به دلایل مختلف ممکن است پایین‌تر باشد. با این همه کاهش فقر و توانمندسازی افراد ضعیف جامعه از جمله مسائلی است که در همه کشورها مشاهده می‌شود. به همین دلیل در کشورهای در حال توسعه هم سازمان‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد و خیریه‌هایی وجود دارند که این رسالت را به دوش دارند.

نیجریه از جمله کشورهای در حال توسعه آفریقا به‌شمار می‌رود که اقتصادی در حال رشد دارد. با این همه جمعیت بالای این کشور و کمبود فرصت‌های اقتصادی مناسب در کنار ناامنی در برخی از نقاط این کشور، باعث شده که جمعیت فقیر این کشور نیازمند کمک‌های مالی و حمایت‌های اجتماعی باشند. در سطح ملی، ۴۳ درصد از مردم نیجریه (۸۹ میلیون نفر) زیر خط فقر زندگی می‌کنند، در حالی که ۲۵ درصد دیگر (۵۳ میلیون نفر) به عنوان اقشار آسیب‌پذیر طبقه‌بندی شده‌اند. بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸، تقریباً نیمی از جمعیت نیجریه زیر خط فقر بین‌المللی (۲ دلار در روز) زندگی می‌کنند و بیکاری به ۲۳,۱ درصد رسیده است.

مسلمانان در نیجریه در اکثریت قرار دارند و به تبع آن، سازمان‌های خیریه اسلامی ملی و یا بین‌المللی هم در نیجریه فعالیت دارند. با وجود اینکه این سازمان‌ها اسلامی هستند اما همه آن‌ها کمک‌‌رسانی به همه افراد نیازمند را وظیفه خود می‌دانند. در ادامه به مهمترین خیریه‌های اسلامی در نیجریه اشاره می‌شود.

 

ISLAMIC UMMAH RELIEF

ISLAMIC UMMAH RELIEF که به طور اختصاری (IUR) هم نامیده می‌شود، یک سازمان ثبت شده غیر حزبی، غیرانتفاعی و غیرفرقه‌ای است که برای ارائه کمک‌های امدادی و بشردوستانه به اقشار آسیب‌پذیر تأسیس شده است. این خیریه آمریکایی، در حال حاضر با دفاتری در ایالات متحده، غنا، نیجریه، نیجر و اوگاندا فعالیت می‌کند و در کشورهای دیگر هم فعالیت‌هایی داشته است. این سازمان خیریه اسلامی پروژه‌های توسعه بلندمدتی را با هدف تأمین زندگی پایدار برای جوامع فقیر و همچنین حمایت از زنان سرپرست خانوار و یتیمان در نیجریه توسعه داده است.

IUR ، بر ظرفیت‌سازی، توسعه اقتصادی، آموزش و بهبود زندگی افراد در جوامع روستایی تأکید ویژه‌ای دارد.

 

OASIS MUSLIM CARE Foundation

OASIS MUSLIM CARE Foundation یکی دیگر از سازمان‌های خیریه اسلامی در نیجریه است که به‌منظور دستیابی به اهدافی که برای آن تأسیس شده است، با سایر سازمان‌ها همکاری فعال داشته است. فعالیت‌های این گروه از زمان تأسیس، روزبه‌روز گسترش یافته و شامل برنامه‌های آموزش عمومی در رادیو، تلویزیون و در جوامع روستایی و شهری می‌شود. منبع اصلی سرمایه آنها از کمک‌های افراد خیّر است که از طریق چندین پلتفرم کمک‌های مالی را ارائه می‌کنند. در نهایت این سازمان بودجه را جمع‌آوری کرده و آنها را برای تأمین نیازهای ذی‌نفعان خود هزینه می‌کند.

مأموریت (OMCF) کمک به مسلمانان مانند زنان سرپرست خانوار و یتیمان است و چشم‌انداز گروه این است که یک سازمان غیردولتی اسلامی شناخته شده در سطح جهانی باشد که به مسلمانان نیازمند در سطح محلی کمک کند.

 

AMAL MABRUUK FOUNDATION

این بنیاد، یک سازمان خیریه اسلامی در نیجریه است که بر ارتقای رفاه افراد کم برخوردار در نیجریه متمرکز است. AMAL MABRUUK FOUNDATION به عنوان یک شبکه بشردوستانه جهانی از افرادی تشکیل شده که به کسانی که با چالش‌های بهداشتی، آموزشی و اجتماعی مواجه هستند کمک می‌کند. ارائه خدمات به اقشار کم‌برخوردار جامعه بدون توجه به مذهب، نژاد یا قبیله است. این کمک‌ها با تمرکز بر سه حوزه اصلی که عبارتند از: مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی، و رفاه عمومی ارائه می‌شود. این سازمان در شهر لاگوس قرار دارد.

 

MUSLIM WELFARE FUND

MUSLIM WELFARE FUND ، یک سازمان خیریه اسلامی در نیجریه است که در سال ۱۹۹۷ از ادغام پنج سازمان حرفه‌ای مسلمانان به نام‌های (AMP)، (MICA)، The Companion ، The Criterion و انجمن معلمان مسلمان نیجریه تشکیل شد.

ضرورت ایجاد این سازمان در نتیجه افزایش میزان ناتوانی دانشجویان در تکمیل کار تحصیلی به دلیل مشکلات مالی والدین یا سرپرست‌ها و بروز ناامیدی فارغ‌التحصیلان مؤسسه‌های عالی به دلیل عدم اشتغال سودمند به وجود آمد. علاوه بر همه اینها، مشکلات مالی برای افراد آسیب‌پذیر مانند قربانیان شورش، بلایای طبیعی و افراد سالخورده باعث شد که این سازمان کمک‌های خود را بر روی این افراد متمرکز کند. این گروه‌ها با بسیج و پرداخت وجوه جمع‌آوری شده، این صندوق رفاه را با مأموریت کلیدی فقرزدایی و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی و توانمندسازی اقتصادی تأسیس کردند. MUSLIM WELFARE FUND در شهر لاگوس واقع شده است.

 

مؤسسه خیریه الفرقان

بنیاد خیریه الفرقان یک سازمان خیریه اسلامی در نیجریه است که در سال ۲۰۰۷ برای فعالیت در بسیاری از زمینه‌ها مانند آموزش و فرهنگ، جوانان، زنان و خانواده و تبلیغات اسلامی تأسیس شد. این سازمان عمدتاً بر مسلمانان متمرکز است. این سازمان بیشتر در ایالت کانو فعالیت می‌کند.

 

ISLAMIC AID AND RELIEF FOUNDATION OF NIGERIA

بنیاد کمک و امداد اسلامی نیجریه یکی دیگر از سازمان‌های خیریه مسلمان در این کشور است. مأموریت این سازمان کمک به کودکان مسلمان در ساخت یتیم خانه اسلامی، همچنین کمک به مردمی که در فقر زندگی می‌کنند، تأمین آب پاک، پوشاک و غذا برای افراد کم برخوردار است. این بنیاد به روی هر مسلمانی باز است و بخشی از «صدقه جاریه» به‌شمار می‌رود زیرا همچنان اثرات مثبت بلندمدتی در جامعه دارد. این گروه در ابوجا فعالیت می‌کند.

منبع: Nigeria Guide

ترجمه: محمدحسن گودرزی

ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار