تاریخ انتشار :

خیریه‌های اسلامی

«ICNA Relief»؛ خیریه‌ای اسلامی با برنامه‌های ویژه برای زنان مددجو در آمریکا

خیریه «ICNA Relief» با هدف توانمندسازی آمریکایی‌های محروم به‌ویژه زنان مددجو و بی‌خانمان شکل گرفته تا با برنامه‌های خدمات اجتماعی پایدار و تقویت نظام خانواده از طریق آموزش و خدمات ارزشی خانواده و نیز تقویت مشارکت و هماهنگی مؤثر با مراکز اسلامی، سازمان‌های دینی، نهادهای مدنی و دولتی خدمت‌رسانی کند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )سازمان‌ها و انجمن‌های اسلامی که در کشورهای غیراسلامی فعالیت دارند، یکی از اهداف خود را علاوه بر حمایت از حقوق مسلمانان، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و بهتر کردن زندگی افراد ضعیف‌تر جامعه تعریف کرده‌اند.

این سازمان‌ها براساس تعالیم اسلامی، کمک به هم‌نوعان و افراد ضعیف‌تر جامعه را بدون توجه به نژاد و دین اشخاص دانسته و در بسیاری از فعالیت‌های خیریه و توانمند کردن اقشار ضعیف جامعه نقش مثبتی بازی می‌کنند.

خیریه‌های اسلامی بنابر گستردگی و میزان کمکی که به آنها می‌شود، گسترده فعالیت‌ مختلفی دارند که ممکن است از یک شهر و محله کوچک تا حضور در مناطق مختلف جهان را در بر بگیرد.

مسلمانان آمریکا نیز به مانند سایر هم‌کیشان خود در جهان، سازمان‌ها و انجمن‌های بزرگ و کوچکی را رهبری می‌کنند که امور خیریه نیز از جمله این فعالیت‌ها است. یکی از بزرگترین و مطرح‌ترین این خیریه‌ها، ICNA Relief است که بخشی از سازمان حلقه اسلامی آمریکای شمالی (Islamic Circle of North America) یا ICNA به شمار می‌رود.

ICNA شاخه‌ای از انجمن دانشجویان مسلمان (MSA) است و در ۱۹۷۱ توسط مهاجرانی از جنوب آسیا تأسیس شد. تعدادی از اعضای MSA جنوب آسیا که در جنبش‌های اسلامی در کشورهای خود شرکت داشتند، یک حلقه مطالعاتی اسلامی در مونترال (واقع در کانادا) ایجاد کردند و این حلقه در نهایت منجر به شکل‌گیری ICNA شد.

دفتر مرکزی ICNA در نیویورک است و دفاتری در دیترویت، میشیگان و چند شهر دیگر از جمله در مونترال کانادا دارد. علاوه بر فعالیت‌های اجتماعی، همایش سالانه ICNA یکی از بزرگترین گردهمایی‌های مسلمانان آمریکایی در ایالات متحده به‌شمار می‌رود که هزاران نفر را به خود جذب می‌کند. در حال حاضر محسن انصاری به عنوان رئیس ICNA از سال ۲۰۲۱ فعالیت می‌کند.

از بزرگترین پروژه‌های ICNA می‌توان به پروژه «چرا اسلام؟»(Why Islam?) اشاره کرد. این پروژه که در شهر «سامرست» نیوجرسی به وجود آمد، پروژه اطلاع‌رسانی ICNA اعلام و هدف از آن ارائه اطلاعات در مورد اسلام و از بین بردن تصورات نادرست رایج از این دین توصیف شد. این پروژه که کار خود را از ۲۰۰۰ آغاز کرد در تلاش برای ترویج همزیستی مسالمت‌آمیز و رفع نفرت در جامعه از طریق تشویق درک مسلمانان در جامعه آمریکا است و فرصت‌هایی برای گفت‌وگو و پاسخ به پرسش‌های مردم در مورد اسلام ارائه می‌دهد.

 

ICNA Relief به عنوان پروژه خیریه ICNA، به نوعی زیرمجموعه ICNA محسوب می‌شود که به انجام کارهای خیریه و خدمت به جوامع مختلف در بخش‌ها و حوزه‌های گوناگون فعالیت می‌کند. اهداف این خیریه آنطور که در وب‌سایت این گروه آمده کمک و توانمندسازی آمریکایی‌های محروم از طریق برنامه‌های خدمات اجتماعی پایدار، تقویت نظام خانواده از طریق آموزش و خدمات ارزشی خانواده و تقویت مشارکت و هماهنگی مؤثر با مراکز اسلامی، سازمان‌های مذهبی، نهادهای مدنی و دولتی.

توانمندسازی زنان و کمک به زنان آسیب‌دیده از جمله کارهایی است که ICNA Relief در سطح آمریکا و شهرهای مختلف انجام داده است. بسیاری از زنانی که به ICNA Relief مراجعه می‌کنند، آزار عاطفی یا فیزیکی و همچنین بی‌توجهی را تجربه کرده‌اند. بسیاری از آنها بدون شغل هستند یا نمی‌توانند مسکن ارزان قیمت به‌دست آورند.

ICNA Relief برای زنان بی‌خانمان که نیاز به خوابگاه موقت دارند امکاناتی داده و در عین حالی که شأن و منزلت آنها را حفظ می‌کند، به آنها فرصت می‌دهد تا خود را در یک محیط پرورشی بهبود بخشند و توسعه دهند. این زنان در حین انتقال به مسکن دائمی از حمایت دائمی برخوردار می‌شوند و تحت آموزش قرار گرفته و ICNA Relief  آنها را به منابع اجتماعی مناسب مانند مزایای عمومی، حمایت قانونی و مهاجرت، خدمات سلامت روان و مراقبت‌های بهداشتی مرتبط می‌کند. زنان تشویق می‌شوند در کلاس‌های آموزشی مانند مهارت‌های زبان انگلیسی (برای زنان مهاجر) آموزش شغلی و حتی تحصیلات عالی شرکت کنند.

شیوع کرونا در آمریکا باعث نشد که این این خیریه فعالیت‌های خود را متوقف کند. ICNA Relief Helpline یک سرویس پشتیبانی رایگان و سراسری است که اطلاعات و منابع را به افرادی که به دلیل بحران کووید-۱۹ با مشکل مواجه هستند، به سازمان‌های مربوطه و افراد متخصص ارجاع می‌دهد. علاوه بر انگلیسی، افرادی که به زبان‌های اردو، هندی، بنگالی، اسپانیایی و عربی صحبت می‌کنند هم می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

 

برنامه پناهندگان ICNA Relief برای بازسازی، توانمندسازی و انتقال پناهندگان با ارائه خدمات به قربانیان ناملایمات و بازماندگان بلایا طراحی شده است. به گفته مدیران ICNA Relief، هدف این برنامه، انتقال خانواده‌های پناهنده به یک سبک زندگی راحت در جامعه آمریکایی است.

ICNA Relief جوایز متعددی را برای خدمات خود دریافت کرده است. این خیریه، رتبه ۴ از ۴ ستاره مؤسسه Charity Navigator (مؤسسه رتبه‌بندی و اعتبارسنجی خیریه‌ها)را دریافت کرده است. این مؤسسه خیریه همچنین استانداردهای Better Business Bureau’s Wise Giving Alliance برای پاسخگویی خیریه و همچنین بالاترین استانداردهای شفافیت GuideStar را داراست.

ترجمه گزارش از محمدحسن گودرزی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار