تاریخ انتشار :

مهندس محمد علی میرزا

شیوه تبلیغی منحصر به فردمهندس پاکستانی در مقابله باسلفی ها و وهابیون

مهندس محمد علی میرزا از پژوهشگران دینی و مبلغان مشهور و تاثیرگذار در پاکستان است که با شیوه تبلیغی منحصر به فرد خود در فضای مجازی دهها میلیون نفر از جوانان این کشور را مجذوب خود کرده است اما سلفی ها و وهابیون او را دشمن خود می دانند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از شبستان–  مهندس محمد علی میرزا از پژوهشگران دینی و مبلغان مشهور و تاثیرگذار در پاکستان است که با شیوه تبلیغی منحصر به فرد خود در فضای مجازی دهها میلیون نفر از جوانان این کشور را مجذوب خود کرده است.به گزارش وابسته فرهنگی کشورمان در لاهور، وی یکی از سه عالم دین اهل تسنن در پاکستان است که بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر دنبال کننده در شبکه مجازی یوتیوب دارد. ویدیوهای مهندس محمد علی میرزا مشتمل بر سخنرانی های مختلف و متنوع تاکنون بیش از ۳۷۲ میلیون بار در شبکه یوتیوب بازدید داشته است. ویدیوهای وی در دیگر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز بازدید کنندگان بسیاری دارد.

 

زندگی مهندس محمد علی میرزا

وی در سال ۱۹۷۷ میلادی در شهر جهلم در ایالت پنجاب در خانواده ای قشر متوسط به دنیا آمد. محمد علی میرزا که فارغ التحصیل رشته مهندسی است شغل دولتی دارد اما در کنار آن فعالیت های مذهبی را سرلوحه زندگی خود قرار داده است. میرزا که مطالعات عمیق و ژرفی در حوزه علوم تاریخ صدر اسلام، حدیث و تفسیر قرآن دارد در گفتگوها و سخنرانی های خود سعی میکند حقایق تاریخ اسلام را در راستای این سه موضوع بیان کند.  مهندس محمد علی میرزا آکادمی قرآن و سنت را در همین راستا در سال ۲۰۱۲ راه اندازی کرد و هر هفته یک کلاس مشتمل بر تفسیر قرآن، تاریخ صدر اسلام و حدیث برگزار می کند که در آن علاقه مندان از همه طبقات اجتماع در آن شرکت می کنند.  زندگی بسیار ساده و بی پیرایه از دیگر نکات مهم و قابل توجه شخصیت وی است. محمد علی میرزا برای فعالیت های خود هیچ نوع کمک مالی از مردم دریافت نمی کند.

 

چرا جوانان پاکستانی و اردو زبانان در جهان از سخنان وی استقبال می کنند

در پاکستان پیروان مذاهب اسلامی را می توان به پنج جریان مذهبی بریلوی، دیوبندی، اهل حدیث و مشایخ صوفی از اهل سنت و شیعیان تقسیم کرد که همه علمای این جریانات مذهبی در این کشور تنها در راستای عقاید خود سخنرانی می کنند و اکثرا خود را شیعه و یا سنی متعلق به جریانات مختلف فکری مذهبی می دانند. اکثرا این علما در فضای مجازی پاکستان به عقاید یکدیگر حمله لفظی نیز می کنند و سعی می کنند تنها مذهب خود را بر اساس احادیث و قرآن صحیح جلوه دهند.

مهندس محمد علی میرزا بر عکس دیگر علمای پاکستان، خود را تنها مسلمان می داند. شعار مشهور وی “میں ہوں مسلم علمی کتابی” یعنی من مسلمان هستم و دیدگاه من نیز کتب علمی اسلام است.

وی در سخنانش به اختلافات بین پیروان مذاهب بریلوی، دیوبندی و اهل حدیث از اهل سنت اشاره می کند و می گوید که اهل سنت در پاکستان به همان اندازه که با شیعیان در عقیده اختلاف دارند با یکدیگر نیز اختلافات شدیدی دارند و این نشان می دهد که آنها سنی واقعی نیز نیستند و علمایی که این مذاهب را در شبه قاره هند بوجود آورده اند تنها به تکفیر یکدیگر پرداخته اند. وی از پیروان اهل تسنن می خواهد از پرداختن به مسائل اختلافی و فرقه گرایانه خودداری کنند و از بیان حقایق موجود در کتاب صحاح سته (از کتب حدیثی معتبر در نظر اهل سنت) که در صورت پرداختن به آن باعث تقویت شیعیان می شود نهراسند و ضمن عمل به آن این تابو را بشکند.

مهندس محمدعلی میرزا به دلیل موضع گیری های خود نه تنها تکفیری های وهابی و پیروان اهل حدیث را به شدت به خشم آورده است بلکه علمای ارشد جریان های مذهبی بریلوی و دیوبندی نیز بارها از او اعلام برائت کرده اند.

دیدگاه وی در قبال شیعه

مهندس محمد علی میرزا ارتباط خوبی با برخی از علمای شیعه در پاکستان نیز دارد. وی در ۲۰۰۹ میلادی در کلاس هایی که از سوی سید ثاقب اکبر، رئیس مرکز تحقیقی البصیره متعلق به شیعیان برگزار می شد شرکت می کرد. محمد علی میرزا همچنین در سال ۲۰۱۸ میلادی ضمن بازدید از حوزه عروه الوثقی با سید جواد نقوی از علمای طراز اول شیعه پاکستان و رئیس این حوزه نیز ملاقات کرده است. وی با شرکت در نماز جماعت در این حوزه نماز را با دستان باز همانند شیعیان بجا آورد. زمانی که منتقدانش از وی پرسیدند که آیا شیعه شده ای؟ وی در جواب گفت: 

پیامبر اسلام نیز بسیاری از نمازهایشان را با دستان باز همانند شیعیان می خواندند و پیروان مالکی و برخی از امامان اهل سنت نیز در کشور های افریقای شمالی نماز را با دستان باز می خوانند. وی همچنین از مسلمانان می خواهد نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء را به صورت یکجا و جمع نیز بخوانند زیرا که به گفته وی این یکی دیگر از سنت های پیامبرگرامی اسلام است.

مهندس محمد علی میرزا، بسیاری از افکار و سنت های رایج در میان شیعیان شبه قاره هند را از جمله زنجیرزنی و چاقوزنی در ایام عزاداری امام حسین(ع) پرورش اسب منتسب به اسب امام حسین(ع) در حسینیه ها و ساختن شبیه مرقد امام حسین(ع) و حمل آن در ایام محرم را بدعت بد می نامد و از افکار وحدت آفرین حضرت آیت الله خامنه ای؛ رهبر جمهوری اسلامی ایران و علمای معتدل شیعه در پاکستان تمجید می کند. وی بارها با بیان اینکه ترویج مکتب اهل بیت(ع) از سوی اهل سنت از جمله از سوی وی دلیل شیعه بودن نیست می گوید: سلسله بنی امیه و در راس آن معاویه نقش مهمی در جلوگیری از ترویج افکار اهل بیت(ع) در جهان اسلام داشتند و آنها با فحش و ناسزاگویی به امام علی (ع) به مدت ده ها سال در خطبه های نماز جمله چهره واقعی خود را نشان دادند. وی اکثرا در سخنرانی های خود با کلمه امیر شام، معاویه را مورد خطاب قرار می دهد و اکثرا از گفتن حضرت معاویه(رض) که در میان پیروان اهل تسنن متداول و رایج است خودداری می کند.

مهندس محمد علی میرزا به تشریح جایگاه اهل بیت(ع) بویژه حضرت فاطمه زهرا(س) حضرت علی(ع) حضرت امام حسین(ع) و امام حسن(ع) می پردازد و از اینکه در همه کتاب های اسلامی قرن دوم تا پنجم هجری بویژه از سوی امامان اربعه اهل سنت به تکریم اهل بیت(ع) پرداخته شده است از اینکه برخی از علمای جهان اسلام در عصر حاضر به این موضوع توجه نمی کنند به سختی انتقاد می کند.

وی پیروی از مکتب اهل بیت(ع) را بر اساس عقاید مذاهب چهارگانه حنفی، حنبلی، مالکی و شافعی، جزء لازمه دین اسلام می داند و با استفاده از احادیث کتب صحاح سته و تاریخ صدر اسلام از مسلمانان می خواهد از جایگاه اهل بیت(ع) تجلیل و تکریم کنند.

چرا علمای تکفیری مهندس علی میرزا را رافضی میخوانند

مهندس محمد علی میرزا در سخنان خود همیشه سنت الهی حضرت محمد(ص) پیامبر گرامی اسلام را در پرتوی قرآن و احادیث صحاح سته بویژه صحیح بخاری و صحیح مسلم بیان می کند. وی تسلط کامل بر احادیث صحاح سته و قران کریم دارد و دقت وی برای اثبات دیدگاه های خود با استفاده از همین منابع از جمله کتاب های تاریخی متعلق به قرن دوم تا پنجم هجری به قدری شگفت انگیز است که اکثرا علمای وهابی اهل حدیث و همچنین بریلوی ها و دیوبندی ها چاره ای جز قبول آن را ندارند و اکثرا نمی توانند عدم صحت گفتار های وی را ثابت کنند. هر چند اهل سنت عقیده دارند که صحیحین( مسلم و بخاری) پس از قرآن کامل ترین و درست ترین منابع اسلام هستند اما در برخی از مواقع در واکنش به سخنرانی های مهندس محمد علی میرزا دیده شده است که برخی از علمای اهل حدیث و سلفی اذعان می کنند که همه احادیث صحیحین نمی تواند درست باشد.

مهندس محمد علی میرزا که بر اساس تفاسیر مفسران قرون گذشته و محدثان مشهور اهل سنت از منتقدین سرسخت حکومت بنی امیه پس از صدر اسلام است خشم گروهک های تکفیری و اهل حدیث را در پی داشته است. همه علمای وهابی اردو زبان ساکن عربستان سعودی به صورت 

صریح و آشکار از منتقدان مهندس محمد علی میرزا هستند و در خطابه های خود در فضای مجازی از پاکستانی ها و مسلمانان اردو زبان می خواهندکه سخنان مهندس محمد علی میرزا را تحریم کنند. به گفته آنها سخنان محمد علی میزا که خود را اهل سنت می خواند در واقع عقاید رافضی ها(شیعه) را ترویج می کند. انتقاد مهندس محمد علی میرزا از معاویه و حاکمان بنی امیه با استفاده از احادیث صحاح سته و قرآن دلیل اصلی خشم وهابیون است.

اقدام متقابل وهابی ها علیه مهندس محمد علی میرزا

در چند سال اخیر علمای اردو زبان وهابی ساکن عربستان سعودی و پاکستان در یک کار گروهی در فضای مجازی پیکان حملات خود را علیه مهندس محمد علی میرزا نشانه رفته اند.

هشام الهی ظهیر، دکتر حفیظ محمد زبیر، حافظ ابویحیی نورپوری، شیخ توصیف رحمان، مفتی عتیق الرحمن علوی، مفتی طارق مسعود و مفتی عبدالوحید از علمای طراز اول اهل حدیث و همچنین دیوبندی متعلق به گروهک های تکفیری در پاکستان، همگی از طریق فضای مجازی و حقیقی، مهندس محمد علی میرزا را آماج حملات لفظی قرار داده اند و سعی کرده اند به نحوی از طریق احادیث و روایات کتب صحاح سته و دیگر کتب حدیث متعلق به  اهل سنت سخنان مهندس محمد علی میرزا را غلط ثابت کنند این جنگ روانی همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر هر چند مهندس محمد علی میرزا بارها آمادگی خود را برای مناظره با علمای وهابی و دیوبندی اعلام کرده است اما اکثرا علمای وهابی تا کنون از مباحثه و مناظره با وی طفره رفته اند.

سوء قصد به مهندس محمد علی میرزا

تا کنون یک بار به جان محمد علی میرزا سوء قصد شده است. یک فرد که به چاقو مسلح بود پس از پایان درس به مهندس محمد علی میرزا حمله کرد که این حمله با مداخلت دیگر شرکت کنندگان با ناکامی روبرو شد.

فرد حمله کننده سپس توسط پلیس دستگیر و زندانی شد. محمد علی میرزا نیز در این حمله زخم سطحی برداشت.

این طور به نظر می رسد علمای اهل حدیث در پاکستان که تنها به حدیث نبوی برای حقانیت اعتقادات خود استناد می کنند از اقدام دقیق و بجای مهندس محمد علی میرزا در پرداختن به علوم حدیث برای بیان برخی از واقعیت ها و حوادث تاریخی و تلاش وی برای اثبات عقاید اشتباه وهابی ها به شدت خشمگین هستند. تسلط مهندس محمد علی میرزا بر علوم حدیث و قرآن و طرز بیان خارق العاده وی میلیون ها جوان پاکستانی را به سوی خوب جلب کرده است و این باعث شهرت وی در این کشور و حتی در هندوستان و اردو زبان ها در سراسر جهان شده است.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار