تاریخ انتشار :

آلمان

کمبود نیروی مسلمان در حوزه مددکاری در آلمان

بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی در آلمان معتقدند که جمعیت مسلمانان در بحران‌ها و شرایط اضطراری نیاز به حضور امامان جماعت و یا مددکاران اجتماعی دارند که به باورهای اسلامی واقف باشند؛ این در حالی است که این کشور با کمبود نیروی مسلمان در حوزه مددکاری مواجه است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )آمارها نشان می‌دهد که در حال‌ حاضر بیش از پنج میلیون مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند. بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی در آلمان معتقدند که جمعیت مسلمان در بحران‌ها و شرایط اضطراری نیاز به حضور امامان جماعت و یا مددکاران اجتماعی دارند که به باورهای اسلامی واقف باشند. این در حالی است که آلمان با کمبود نیروی مسلمان در حوزه مددکاری مواجه است.

فرض کنید که کودکی در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست می‌دهد یا مأموران امداد نمی‌توانند گروهی را که در کولاک گم شده‌اند، نجات دهند و یا فردی می‌بیند که شریک زندگی‌اش در آتش‌سوزی جان می‌بازد. در همه این شرایط، به جز پزشک اورژانس، نیروهای پلیس یا آتش‌نشانی، افراد نیاز به روحانیون و یا مددکاران اجتماعی دارند. در آلمان، پس از هر بحران، کشیش‌های کلیساها در محل حضور پیدا می‌کنند. این در حالی است که مسلمانان در بسیاری از مواقع نیاز به حضور امامان جماعت و یا مددکاران مسلمان دارند. «ملانی میهل» از انجمن گفت‌وگوی مسیحی ـ اسلامی در کلن معتقد است که نیاز به مراقبت روحی در جامعه مسلمانان بسیار زیاد احساس می‌شود.

به گفته او،  انجمن گفت‌وگوی مسیحی ـ اسلامی در کُلن ۱۰ سال پیش با حمایت سازمان‌های مسلمان و مسیحی آموزش نیروهای مددکار مسلمان را آغاز کرد. او معتقد است که مسلمانان در بسیاری از شهرها و مناطق آلمان، تمایل به این نوع آموزش دارند: «خوشبختانه مسلمانان تمایل زیادی به این نوع آموزش‌ها دارند و جالب است بدانید که پس از فاجعه سیل در تابستان گذشته، داوطلبان مسلمان آماده خدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگان بودند.»

بنا به اعلام رادیو کلیسا کُلن، هلیل آیدمیر، از اولین افرادی بوده که تحت آموزش قرار گرفته است. او در این باره گفت: «من در سال ۲۰۱۱ تحت آموزش قرار گرفتم. حالا وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، با من تماس می‌گیرند. البته گاهی افراد تنها مهاجر هستند و به جامعه مسلمانان تعلق ندارند. بنابراین ما اول باید بدانیم که هر فردی چه پیشینه و مذهبی دارد. اگر فردی مسلمان باشد، ما براساس باورها و آموزه‌های اسلامی برای آرام‌کردن او عمل می‌کنیم.»

آیدمیر درباره آموزش‌های انجمن نیز گفت: «افراد داوطلب باید دوره‌ای درباره اسلام و آداب دفن اسلامی بگذرانند، با مفاهیم قرآن به خوبی آشنا شوند و در صورت امکان، فرهنگ کشورهای مختلف را نیز مطالعه کنند.»

به گفته مسئولان انجمن گفت‌وگوی مسیحی ـ اسلامی در کُلن، هر ساله تعداد متقاضیان مسلمان افزایش می‌یابد، بیشتر علاقه‌مندان از ایالت نوردراین ـ وستفالن هستند. مردان و زنان مهاجر از ترکیه، الجزایر، سوریه، افغانستان یا عراق در این دوره‌ها شرکت می‌کنند.

ملانی میهل در این باره توضیح داد: «بسیاری از افرادی که در سال ۲۰۱۵ به آلمان پناهنده شده‌اند، اکنون می‌خواهند در جامعه آلمان مشارکت بیشتری داشته باشند. متقاضیان در دوره‌ای ۸۰ ساعته با روش‌های مکالمه، حمایت از آسیب‌دیدگان و الهیات اسلامی آشنا خواهند شد. آن‌ها اطلاعات مفیدی درباره خدمات اورژانس و پلیس و سازماندهی امور کسب می‌کنند. در این میان، زبان نیز اهمیت زیادی دارد. متقاضیان همه به زبان آلمانی آشنا هستند، اما در شرایط بحرانی باید بتوانند به  زبان عربی، ترکی، دری یا فارسی صحبت کنند. انجمن ما تاکنون بیش از ۱۰۰ مددکار را آموزش داده است، اما آلمان به نیروهای بیشتری نیاز دارد.»

جالب است بدانید که انجمن گفت‌وگوی مسیحی ـ اسلامی کُلن در سال آینده ۴۰ ساله خواهد شد. توماس لمن، مدیر عامل انجمن درباره کار آن گفت: «زمانی که ما کار را آغاز کردیم، تنها کار ما رسیدگی به امور مهاجران مسلمان و مسیحی بود، اما از سال ۲۰۱۵ و با هجوم مهاجران مسلمان شرایط تغییر کرد. امروزه کار سازمان توسعه زیادی یافته است. مسلمانان از دیرباز بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه بوده‌اند و مشکلات آن‌ها در این سال‌ها، شکل دیگری به خود گرفته است. بنابراین آموزش مددکاران اجتماعی اهمیت زیادی برای جامعه مسلمانان ساکن آلمان دارد.»

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار