تاریخ انتشار :

جشنواره فیلم عمار

جشنواره عمار انحراف از معیار

اما آیا واقعا عمار امروز با عماری که در سالهای ابتدایی شکل گرفت برابری می کند؟! آیا جشنواره عمار توانسته است راهی که جشنواره فجر رفت را نرود؟! در نگاه منصفانه تا حدودی می توان گفت بلی و تا حدودی خیر.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) معصومه طاهری فتنه ۸۸ به صورت ناخواسته تحولات زیادی در جبهه انقلاب ایجاد کرد، یکی از مهمترین تحولات نگاه فرهنگی به پدیده ها اجتماعی و سیاسی بود که اقشار مختلف از جمله فعالان فرهنگی این موضوع را بیش از پیش احساس کردند به شکلی که میتوان فعالیت های فرهنگی را به قبل و به بعد از فتنه ۸۸ تقسیم کرد؛ فعالیتهایی که سازمانهایی بزرگ همچون اوج، سراج و نصر تی وی را تشکیل داد و یا نوع نگاه مسوولان حتی تولید کنندگان محتوا را عوض کرد؛ چنانچه نگاههای فرهنگی مسوولان که تا آن زمان بدون درنظر گرفتن اصول هنری و جذب مخاطب بود ناچارا به سمت به روز رسانی کشیده شد اما آن روند مثبت کم کم به یک اتفاق سازمانی و سفارش تبدیل گردید که البته خلاقان فرهنگی انقلابی مستقل را نه تنها حمایت نکردند، بلکه کم کم خود به دایره بسته ای از دوستان و رفیقان تبدیل شدند که زایش شان از بین خودشان و پویش شان نیز از همان میان بود.

در واقع ۹ دی که سرآغاز تحول فرهنگی در تولیدات خودجوش مردمی بود آرام دچار انحرافات ساختاریی شد و از معیار اولیه خود یعنی خودجوش بودن مردمی و حمایت از این فعالیتهای خودجوش فاصله گرفت. این درحالی است که روز نه دی نیز واقعه ای خودجوش بود که فارغ از ساختارهای سازمانی و از روی دغدغه های مردمی شکل رفت برای همین در برخی از شهرها این واقعه هفتم و یا هشتم دی به وقوع پیوست چون کاملا مردمی بود. یکی دیگراز سازمانهایی که برای حمایت از این فعالیت های خودجوش شکل گرفت جشواه مردمی عمار بود؛ جشنواره ای که تلاش داشت تا هنرمندان و فعالان فرهنگی مستقل و مردمی را به جامعه معرفی کند و خلاء سوءمدیریت مسوولان صدر انقلاب را در جشنواره فجر جبران کند، جشنواره فجری که آن هم قرار بود پیام انقلاب را به جهان برساند اما آن چنان دچار انحراف شد که مسوولان به جای اصلاح آن به صورت موازی جشنواره عمار را پدیده آوردند!!

اما آیا واقعا عمار امروز با عماری که در سالهای ابتدایی شکل گرفت برابری می کند؟! آیا جشنواره عمار توانسته است راهی که جشنواره فجر رفت را نرود؟! در نگاه منصفانه تا حدودی می توان گفت بلی و تا حدودی خیر.

بلی زیرا جشنواره عمار ساز و کارهای مردمی در انتخاب اثار و برگزاری مراسم را دارد اما خیر چون این جشنواره بیشتر به مسابقه آثار سازمان ها و ساختارهای خاص تبدیل شده است و مردم در تولبد اثر و رفقابت کم کم حذف شده اند؛ البته شعار عمار آن بود به کسانی جایزه بدهد که عمار گونه از انقلاب وارزشهای ان دفاع می کنند ولی عمار هم مانند سازمان اوج، سراج، نصر تی وی و… به دایره ای بسته تبدیل شده که قدرت رقابت را بر جوانان انقلابی غیر وابسته و به خصوص غیر تهرانی بسته است همین موضوع دست داوران مردمی را نیز تا حد زیادی در انتخاب آثار بسته است. عمار این روزها بیشتر به محلی تبدیل شده که ارگانها و سازمانها برای کارگردان و تولید کنندگان سازمانی خود در آن رزومه سازی می کنند و بیلان کار ارائه می دهند. هزینه های آثار برتر عمار یا نام ها و نشان ها و تیتراژهای پرطمطراق برگزیده های آن هم خود حکایتی است از انحراف از یک معیار و حذف خواسته و ناخواسته مردم عادی از فریادهای عمارگونه که امکاناتی برای کار بزرگ نداشته اند.

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار