تاریخ انتشار :

فرانسه

انحلال شورای مسلمانان و خشم مسلمانان فرانسه

۲۰ سال پس از تأسیس شورای مسلمانان فرانسه، مقامات این کشور اعلام کردند قصد دارند سازمان دیگری با عنوان مجمع اسلامی را جایگزین آن کنند؛ تصمیمی که خشم مسلمانان این کشور را برانگیخته است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )به نقل از العالم عربی، پس از آن که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه چند روز پیش از تصمیم کشورش برای تشکیل مجمع اسلامی به جای شورای مسلمانان فرانسه که بیست سال است فعال است، خبر داد واکنش‌های خشمگینانه در میان جامعه مسلمانان فرانسه همچنان ادامه دارد.

مقامات فرانسوی معتقدند شورای مسلمانان از نمایندگی اسلام مورد نظر آنها ناتوان است و باید نهاد دیگری مطابق با دیدگاه آنها نسبت به اسلام جایگزین آن شود.

این امر، تصمیمی تحریک‌آمیز بود که مورد توجه بسیاری از انجمن‌های اسلامی و روحانیون در فرانسه قرار گرفت و عده‌ای نیز  آن را دارای اهداف سیاسی می‌بینند. دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، مکرون به دنبال به دست آوردن آرای جناح راست افراطی است که به دشمنی با مهاجران و اسلام مشهور هستند.

عمادالدین حمرونی، استاد جغرافیا و علوم سیاسی گفت: این موضوع به طور خاص برای محدود کردن آزادی‌های شخصی مسلمانان فرانسه است و این همان چیزی است که اکثر انجمن‌ها و مؤسسات اسلامی اینجا در فرانسه می‌بینند و این قانون در واقع در خدمت کمپین انتخابات ریاست جمهوری آینده امانوئل مکرون است.

از سوی دیگر، دیگر انجمن‌های اسلامی نسبت به خطر افتادن در دام تحریکات مقامات فرانسوی هشدار داده و خواستار زبان عقل و گفت‌وگو هستند. غالب بالشیخ، رئیس سازمان مسلمانان فرانسه گفت: گفت‌وگو باید بر اساس نکات عینی، با خونسردی و همراه با خرد باشد و مسئولان سازمان‌های اسلامی و ائمه مساجد باید بهترین سفیر دین و فرهنگ خود باشند.

به نظر می‌رسد که جامعه مسلمانان فرانسه نقش تعیین‌کننده‌ای در نتایج انتخابات آتی ریاست جمهوری فرانسه که ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد، خواهد داشت و احزاب مختلف در تلاش هستند تا نظر رأی‌دهندگان را چه از طریق جلب مشارکت و چه با هدف قرار دادن آنها جهت‌دهی کنند.

منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار