تاریخ انتشار :

عراق

فعال شدن گردشگری مذهبی در عراق

مسئله گردشگری در کشور عراق به دلیل التهاب های ناشی از درگیری ها و جنگ های داخلی از سال ها پیش مهجورمانده است، اما در یک سال اخیر دچار تغییر و تحولات شده است و حضور شخصیت های رسانه ای و هنری خارجی در این کشور می تواند احیاگر گردشگری عراق باشد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) مرکز بین المللی رسانه در گزارشی به قلم صباح طالقانی به مسئله گردشگری در عراق پرداخته است که حضور فعالان و شخصیت های رسانه ای و هنری می تواند کلید بازگشت گردشگری در عراق باشد.

سفر«لوئیس سایپرین» هنرمند و عکاس فرانسوی به عراق حلقه مهمی در سلسله سفرهای انفرادی است که فعالان و اصحاب رسانه ای با ملیت های مختلف به عراق انجام دادند. این سفرها به بازگشت پدیده گردشگری بشار می دهد که از دهه ها پیش در عراق گم شده بود.

وجه تمایر این سفرها این است که این مسافران نمایندگان اقشار مختلف جامعه از جمله هنرمند، اصحاب رسانه، روشنفکران، ناشرالکترونیکی، فعال مدنی، پژوهشگران آثار باستانی، کاشفان آداب و سنن، صاحبان شبکه های یوتیوب با مشارکت بالا هستند.

لوئیس در یک مصاحبه تلویزیونی درباره سفر خود می گوید: من از زمان حضور در بغداد لذت بردم، کربلا را به دلیل وجود ارزش های معنوی اش دوست دارم، هچنین به شهر نجف اشرف و وادی السلام که آینه ای بین زندگی و مرگ به شمار می آید، علاقه دارم. به شهرهای دیگر مانند کرکوک، ناصریه،بصره و تکریت سفر کردماین شهرها به توجه بیشتر نیاز دارد، زیرا ارزش های زیبایی شناختی و تاریخی مهم در آنها دیده می شد.

«گولیز اشلا» مدیر شبکه ماهواره ای CEM TV ترکیه درباره سفرش می گوید: سفر به عتبات عالیات در کربلا را به همراه یک گروه هنری برای ساخت فیلم مستند انجام دادم. در این سفر، آرزویم در ساخت فیلم مستند«سفر به کربلا با مادرم» محقق شد. مادرم را به زیارت ائمه اطهار(ع) آوردم که سالهای طولانی با عشق و شوق و محبت برایشان اشک می ریخت. به فضل فعالیت حرفه ای، خداوند این فرصت عظیم را عنایت کرد تا به همراه یک گروه هنری کار مستند درباره کربلا و نجف ساخته شود.

گولیز می گوید: به عنوان یک روزنامه نگار و کارگردان تلویزیون، بزرگ‌ترین هدف در زندگی این است که پیام اهل بیت(ع) را به همه جهان برسانم و معتقدم که این فیلم مستند سهیم زیادی این مسئله خواهد داشت.

او می گوید: من یک علوی هستم که در ترکیه بزرگ شده ام، مادرم نیز باوجود همه سرکوب ها و کشتارهایی که علیه علویان در آناتولی انجام شد، در عشق شدید به اهل بیت(ع) بزرگ شده است. من دختر خانواده ای هستم که هرگز تسلیم نشدند و به اهل بیت (ع) دلبسته ماندند و از راهشان منحرف نشدند.

 مدیر شبکه تلویزیونی CEM ترکیه ادامه می دهد: این سفر جادویی ترین سفر در زندگی ماست . از ۱۲ سالگی به مادرم قول داده بود که او را به عتبات مقدس در عراق می آورم. در زمانی که وارد حرم حضرت علی(ع) شدیم، حس وصف ناپذیری بود. هیجان، سعادت، غافلگیری، غم همه وجودت را احاطه می کند. وقتی ظلمی که در حق امام و خانواده اش شده است، یادآور می شویم، قلبت دوباره می سوزد. چه افتخار بزرگی است که در حضورش بودیم.

گولیز می گوید: از سفر به کوفه، کربلا و سامرا لذت بردم. چیزی که بیش از هرچیزی توجه من را جلب کرد، آثار ویرانی هایی بود که داعش مرتکب شده بود. زیرا این آثار هنوز قابل مشاهده است. این مسئله نشان دهنده آزار و اذیت به اهل بیت(ع) تا به مروزاست. اما این مسئله ما را نمی ترساند بلکه برعکس. در این فضا بیشتراحساس می کنیم که اهل بیت(ع را در آغوش می گیریم.

«جورج سد» کارگردان و عکاس اهل شیلی تعجب خود را از فضای معنوی کربلا پنهان نکرد، بلکه این اثر در چهره اش هویدا شد. او درباره علت فضای معنوی بالا در آستان مقدس حسینی و عباسی می پرسد.

سد در پاسخ به پرسش خود اینگونه جواب می گیرد که این فضای معنوی بیانگر روح اسلام اصیل است که ارتباط مستقیمی با حضرت محمد(ص) دارد . این احساس نشات گرفته از برکات زیارت و دم نوه پیامبر اکرم(ص) امام حسین(ع) است که امتدادگر راه جدش است. حضرت محمد(ص) می گوید: حسین منی و انا من حسین. ما او را در میان خود می بینیم. همانگونه که خداوند متعال می فرماید(ولا تحسبنَّ الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتاً بل أحیاء ولکن لا تشعرون).

سد که قصد دارد فیلم مستند خود درباره شهرهای عراق را به پایان برساند، می گوید: پیش از این به کربلا سفر کردم، نخستین فیلمی که دو سال پیش کارکرد، تاثیر مثبتی بر مردم منطقه آمریکای جنوبی به ویژه برزیل گذاشت. سفر دومش به عراق برای ساخت فیلمی درباره مبانی مشترک ادیان توحیدی است . به همین دلیل می خواهم به شهر اور و خانه حضرت ابراهیم(ع) در جنوب عراق سفر کنم.

این کارگردان شیلیایی درباره برداشت خود از سفرش به کربلا می گوید: شناخت ما از کربلا و امام حسین(ع) محدود است، زیرا اطلاعات درهمه جا در دسترس نیست. اما من با پروژه های توسعه که اطراف حرم امام حسین(ع) را احاطه کرده است، غافلگیر شدم.  به طور کلی پیشرفت قابل ملاحظه ای در این شهر وجود دارد که این مسئله نسبت به دو سال پیش متفاوت است.

«تیبو لاوال» گردشگر و پژوهشگر فرانسوی است که می خواهد برای مدت حضورش در عراق سرمایه گذاری کند. او می خواهد کتابخانه های علمی، ادبی، میراثی، سیاسی عراق را بکاود و مهارت زبان عربی را پیدا کند. تنها دو سال پیش از حضورش تا یقین بداند که زبان عربی را به خوبی می داند.

تیبو می گوید: درعراق هزاران مکان باستانی قدیمی وجود دارد، اما متاسفانه تاکنون حفاری نشده اند. این آثار نشان دهنده تمدن بین النهرین است که یکی از اولین تمدن هایی است که بشر آن را شناخته است.

او می گوید:مشترکات بین کشورهای خارجی و کشورهایی که این آثار باستانی را دارند، وجود دارد. زیرا نه غرب شناخت کافی از این آثار دارد و نه این کشورها که این آثار را دارد. به همین دلیل این وظیفه متخصصان آثار باستانی و گردشگری در مطنقه عربی است که به این مسئله از نظر تبلیغاتی و رساه ای توجه کنند. مقامات برای تسهیل ورود گردشگران و محققان درزمینه گذرنامه و ایجاد کادر متخصص برای مدیریت اماکن باستانی تشویق کنند.

این پژوهشگر فرانسوی می گوید: باید تلاش های موازی و متوازنی برای حمایت از تاریخ و گردشگری انجام شود، زیرا این پنجره ای است که افق بیشتری را بری جهانیان باز می کند. عراق تاریخ بزرگ و میراث تمدنی بسیار قدیمی دارد که باید حفظ شود. ما اهمیت سرمایه گذاری در این میراث و بازگرداندن دوباره عراق را با همکاری مشترک با طرف های بین المللی مورد نظر می بینیم.

تاثیر قوانین که امور سفر را بر جریان ورود به عراق تسهیل می کند، برکسی پوشیده نیست. دولت عراق ۳۷ شهروند عراقی را از صدور روادید به عراق معاف کرده است. این تصمیم جسورانه برای فعال سازی سرمایه گذاری و گردشگری و حمایت از اقتصاد عراق است. این کار از ۱۵ مارس ۲۰۲۱ میلادی آغاز شد.

علاقه مندان و ناظران گزارش دادند که سفر اخیر پاپ به عراق سهیم بسیاری در گشودن درهای گردشگری داشته است. زیرا پایان ارزش معنوی برای بیش از یک میلیارد مسیحی کاتولیک دارد که می توان تاثیر پاپ در سفر به جنوب عراق را دنبال کنند.

از ماهها پیش، شبکه های اجتماعی تصاویری از گردشگران خارجی را منتشر کردند که در مناطق مختلف عراق می گرددند. این مسئله نشان از افزایش تعداد گردشگران دارد.

«عامر عبدالرزاق» مدیر بازرسی آثار باستانی ذی قار می گوید: شهر باستانی اور در طول دو هفته گذشته از ۶۰ گردشگر خارجی استقبال کرده است. این شهر پذیرای هیئت های گردشگری خارجی و عربی از جمله فنلاند، انگلیس، آلمان، کویت و لبنان است .

«دیانا لیسکو» فعال بلغارستانی در صفحه خود در شبکه های اجتماعی نوشت: در نوامبر گذشته به عراق، موطن مکان های شگفت انگیز و یکی از دیدنی ترین مکان ها عراق سفر کردم. حرم امام حسین(ع) در کربلا، مقدس ترین شهر برای مسلمانان شیعه است. زیارت بزرگ شهر کربلا اربعین نامیده می شود که میلیون ها مسلمان از سراسر جهان در آن شرکت می کنند.

دیانا می گوید:زائران سالروز شهادت امام حسین(ع) را که در واقعه تاریخی کربلا به شهادت رسید، برگزار می کنند.

 

منبع:شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار