تاریخ انتشار :

غنا

معافیت ۱۰ ساله مالیاتی غنا برای استارتاپ‌ها

فعالان حوزه مدیریت کسب و کار از کشور غنا با بیان اینکه حضور سرمایه‌گذاران بین‌المللی از جمله ایرانیان در این کشور چندان دشوار نیست،‌ تصریح کردند: با وجود اینکه مسائل مالی بزرگترین مانع برای شروع استارتاپ‌ها در غنا است، اما دولت برای تشویق سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها معافیت مالیاتی ۱۰ ساله را در نظر گرفته است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )توانمند‌سازی افراد تحصیل‌کرده و فراهم آوردن شرایط برای ورود به بازار کار از جمله مسائلی است که در سال‌های اخیر مورد توجه سیاست‌گذاران تحصیلی و بازار کار قرار گرفته است. یکی از این روش‌ها تلاش برای آشنایی افراد فارغ‌التحصیل با استفاده از ظرفیت استارتاپ‌ها است.

مرکز نوآوری بین‌المللی یاس از جمله این نهادهاست که تلاش دارد با جذب، سازماندهی، مدیریت و هم‌افزایی شتاب‌دهنده‌ها، استارتاپ‌ها، شرکت‌های فن‌آوری و دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های مأموریتی دانشگاه بین‌المللی اهل‌ بیت(ع) نقشی کلیدی در توانمندسازی و توسعه فرهنگی و اقتصادی مسلمانان داشته باشد.

 

ابراهیم اسماعیل، دانشجوی رشته مدیریت کسب و  ازکار و کارآموزان مرکز نوآوری بین‌المللی یاس در پاسخ به پرسشی در مورد ظرفیت‌های کشور غنا در حوزه مدیریت کسب و کار گفت: در حال حاضر اقتصاد غنا رو به رشد است و تولید ناخالص داخلی این کشور حدود ۷۲,۳۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. از سوی دیگر در غنا منابع غنی مانند طلا، آلومینیوم، بوکسیت(سنگ رسوبی) و کشاورزی مانند کاکائو وجود دارد که این کشور را در وضعیت خوبی از نظر منابع قرار داده است.

اسماعیل ادامه داد: در غنا شرکت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف فعال هستند و ایرانی‌ها هم در این کشور حضور دارند مانند کلینیک ایرانیان و یا بیمارستانی که در این کشور توسط دولت ایران ساخته شده که خدمات پزشکی را به افراد با قیمت مناسب ارائه می‌دهد. براساس آخرین آمار حدود ۵ شرکت ایرانی در غنا فعالیت دارند. حضور سرمایه‌گذاران بین‌المللی در غنا از جمله ایرانیان زیاد دشوار نیست و غیر از ارائه و گذراندن مراحل معمول ثبت شرکت نیاز به انجام کار دیگری نیست.

 

این کارآموز در مورد نقش نوآفرینی‌های الکترونیک در غنا و مشکلاتی که برای ایجاد یک استارتاپ در این کشور ممکن است وجود داشته باشد، گفت: بزرگترین مشکل برای شروع کردن یک استارتاپ در غنا مسائل مالی است. در غنا، با وجود اینکه بخش خصوصی سهم بزرگی در اقتصاد کشور دارد، معمولاً در حوزه استارتاپ سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود. اقتصاد غنا ترکیبی از اقتصاد خصوصی و سوسیالیستی است با این همه بخش خصوصی حدود ۷۰ درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارد و بیشتر سرمایه‌گذاری در کشور از طریق شرکت‌های خصوصی است.

وی افزود: با وجود مسائل مالی مرتبط با شروع کردن یک استارتاپ در غنا، در صورتی که منابع مالی کافی داشته باشید شرایط بسیار خوبی مهیا شده است. با این همه اگر طرح استارتاپ شما از نظر بانک قابل قبول و پتانسیل رشد و سود مالی داشته باشد، می‌توانید این شانس را داشته باشید که استارتاپ‌ خود را شروع کنید.

اسماعیل در مورد حمایت دولت از سرمایه‌گذاران استارتاپی توضیح داد: در صورتی که در غنا قصد ورود به بخش تولید برای مثال ساخت کارخانه را داشته باشید، دولت غنا با توجه به منطقه‌بندی این کشور به شما توصیه می‌کند که در کدام منطقه وارد شوید. در برخی از مناطق مالیات از شما گرفته می‌شود. اگر به عنوان یک استارتاپ در مناطقی که دولت به عنوان مناطق سبز یا آزاد (Free Zones) در نظر گرفته (معمولا روستاها)کار خود را آغاز کنید (به خصوص ایجاد تولیدی) از معافیت مالیاتی ۱۰ ساله برخوردار می‌شوید.

این کارآموز مرکز نوآوری در پایان با ذکر مثالی گفت: برای مثال یک شرکت در غنا به نام Blue Skyes که در حوزه تهیه آبمیوه فعالیت دارد وقتی قرار بود کار خود را در این کشور شروع کند، برخلاف شرکت‌های مشابه کار خود را در این مناطق سبز آغاز کرد که دارای مزارع و باغ‌های میوه مرغوبی برای فعالیت بود. این شرکت در نهایت با توجه به معافیت مالیاتی که داشت، باغ‌های میوه خود را به وجود آورد و محصولات مختلفی مانند هلو و انبه تولید کرد و از این طریق به سود بالایی رسید. این نمونه باعث می‌شود که من هم در نهایت بعد از بازگشت به غنا، کار استارتاپ خود را در همین مناطق سبز آغاز کنم.

ادریس محمد آئودو، دیگر کارآموز مرکز نوآوری یاس است

آئودو با اشاره به وضعیت راه‌اندازی استارتاپ در غنا گفت: در حوزه‌ای که من تخصص (مدیریت مالی) دارم و شرکت خود را در راه‌اندازی کرده‌ام، آینده استارتاپ بسیار روشن است. به دلیل وضعیت اقتصادی خوبی که غنا از نظر منابع و جمعیت دارد، استارتاپ‌های مبتنی بر مسائل مالی در غنا جایگاه خوبی برای پیشرفت و موفقیت دارند.

این کارآموز غنایی مرکز نوآوری بین‌المللی یاس بزرگترین مشکل راه‌اندازی یک استارتاپ در غنا را مسائل مالی دانست و گفت: جمع‌آوری سرمایه برای بنیان‌نهادن یک استارتاپ در غنا بزرگترین چالش به حساب می‌آید. با این همه اگر در این بخش بتوان موفق شد و سرمایه‌ مورد نیاز را فراهم آورد، می‌توان موفق شد.

 

آئودو تصریح کرد: در غنا شرکت‌ها و استارتاپ‌های موفقی توانسته‌اند فعالیت کنند، اما موفق‌ترین آنها، شرکت‌های فعال در حوزه غذا و کشاورزی است. بخش‌هایی مانند بانکداری و خدمات مالی هم رشد بسیار خوبی در سال‌های اخیر داشته‌اند. در واقع همه‌ چیز به این بستگی دارد که در چه بخشی بخواهید فعالیت کنید.

وی افزود: از نظر امنیت هم در مقایسه با کشورهایی مانند مالی و نیجر، غنا وضعیت بسیار خوبی دارد و همین امر باعث جذب سرمایه‌گذاران شده است. در واقع از نظر امنیتی غنا در بین کشورهای آفریقایی وضعیت بسیار مناسبی دارد و سیستم سیاسی حاکم بر کشور باعث شده که دولت‌ها به طور مسالمت‌آمیزی تغییر کنند.

آئودو در پایان گفت: آینده کاری خودم را با توجه به آموزش‌هایی که در ایران آموخته‌ام بسیار خوب می‌بینم و قصد دارم با شرکت‌های ایرانی همکاری کنم، زیرا دو کشور می‌توانند همکاری اقتصادی خوبی با یکدیگر داشته باشند.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار