تاریخ انتشار :

اسلام هراسی در اروپا

سایه وحشت بر سر مسلمانان اروپا

مسلمانان فرانسه نگرانند که با ریاست این کشور بر اتحادیه اروپا، گفتمان سیاسی ضد اسلامی مقامات آن بر سیاست‌گذاری‌های اتحادیه اروپا تأثیر بگذارد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)به نقل از گاردین، فرانسه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برای شش ماه آینده به عهده گرفته است، فرصتی که امانوئل ماکرون بدون شک از آن برای سوق دادن اروپا به سمت هدف خود یعنی «خودمختاری استراتژیک» بیشتر در جهان استفاده خواهد کرد.

بسیاری از مسلمانان اروپایی به دلیل دیگری نگران حضور فرانسه در کرسی اتحادیه اروپا هستند. آنها بیم آن دارند که گفتمان سیاسی تفرقه‌انگیز علیه مسلمانان فرانسه به شکل خطرناکی به سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا نفوذ کند.

مبارزات انتخاباتی فرانسه اساساً به این معنی است که این بخش برای حمله آزادانه به مسلمانان در فرانسه باز است. خود مکرون که انتظار می‌رود مجدداً در انتخابات پیروز شود، در حال اجرای موجی از سیاست‌های ضد اسلامی است، از جمله لایحه‌ای که ظاهراً با بهانه جلوگیری از «تجزیه‌طلبی» و ظهور «جامعه مخالف» در میان شش میلیون شهروند مسلمان فرانسه انجام می‌شود. دولت مکرون همچنین به دلیل تعطیلی «جمعیت ضد اسلام‌هراسی» در فرانسه، که یک نهاد پیشرو و ضد تبعیض است که جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان را مستند می‌کند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

اما هراس اصلی در حال حاضر این است که فرانسه از ریاست اتحادیه اروپا به منظور فشار برای اقدامات شدیدتر در سراسر اروپا استفاده کند.

ترس مسلمانان فرانسه در دیگر نقاط اروپا مانند دانمارک و اتریش نیز دیده می‌شود. این خطر وجود دارد که گفتمان ضداسلامی فرانسه دیگران را نیز در اروپا به اقدامات مشابه و حتی بدتر علیه مسلمانان تحریک کند. همین خطر در مجارستان هم وجود دارد.

احزاب راست افراطی حتی بدون به دست آوردن هیچ پیروزی بزرگی در انتخابات، موفق شده‌اند روایت خصمانه خود را در مورد مسلمانان و مهاجران به جریان بیندازند. تعجبی ندارد که همانطور که آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا هشدار می‌دهد، خصومت و تبعیض علیه مسلمانان اروپا گسترده است. گزارش سالانه اسلام‌هراسی اروپا که با همکاری محققان، کارشناسان و فعالان جامعه مدنی از بیش از ۳۰ کشور اروپایی تدوین شده است، به این نتیجه رسیده که نژادپرستی ضد مسلمانان در سراسر این قاره بدتر شده است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار