تاریخ انتشار :

اینفوگرافی

هشت قلب سالم در قرآن

القلب المنیب: قلبی است که همیشه درحال برگشت و توبه به سوی خدا و از آن سو ثابت و پابرجاست بر طاعت خدا. در قران این گونه تعبیر شده است

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  لیلا طاهریدر قرآن کریم، قلب منشا ادراک و تعقل معرفی شده است «ام لهم قلوب لا یفقهون بها» گرچه از فواد هم تعبیر شده است. ان السمع و البصر و الفواد …» اما آن چه که مشهور است «قلب» است همچنین صفات و ویژگی های دیگری هم برای قلب گفته شده است.

هشت قلب سالم که در قران امده است:

۱- القلب السلیم: مراد از قلب سلیم قلبی است مخلص برای خدا و خالی از کفر و نفاق و هرگونه پستی. در قرآن چنین آمده است :« إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ »

۲- القلب المنیب: قلبی است که همیشه درحال برگشت و توبه به سوی خدا و از آن سو ثابت و پابرجاست بر طاعت خدا. در قران این گونه تعبیر شده است : «مَنْ خَشِی الرَّحْمَن بِالْغَیبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِیبٍ»

۳٫ القلب المخبت: وآن قلبی است فروتن و آرام به ذکرخدا « فتُخْبِتَ لَهُ قلُوبُهُمْ »

۴٫ القلب الوجل: و آن قلبی است که از یاد خدا میلرزد که مبادا عمل وی به درگاه خدا قبول نشود و از عذاب خدا نجات نیابد. «وَالَّذِینَ یؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَهٌ أَنَّهُمْ إِلَی رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ»

۵٫ القلب التقی: و آن قلبی است که به احکام خدا احترام می گذارد.

«ذَلِکَ وَمَن یعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ»

۶٫ القلب المهدی: و آن قلبی است که تسلیم امر خدا و راضی به قضا و قدر پروردگار است. «وَمَن یؤْمِن بِاللَّهِ یهْدِ قَلْبَهُ»

۷٫ القلب المطمئن: قلبی که با یاد خدا و توحیدش آرام میگیرد. « وتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّه » «لیطمئن قلبی» و « الا بذکر الله تطمیئن القلوب»

۸٫ القلب الحی: و آن قلب زنده ای است که از شنیدن داستان های امت های گذشته که با گناه وطغیان هلاک شدند پند و اندرز میگیرد.« إِنَّ فِی ذَلِکَ لَذِکْرَی لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ »

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار