تاریخ انتشار :

تازه مسلمان سوئدی

نگرش منفی در قبال اسلام و مسلمانان به ویژه در فرهنگ اکثریت سوئدی ها مشهود است

مسلمانان سوئد به دلیل افزایش اسلام هراسی و جرایم ناشی از نفرت گزینه هجرت از این کشور را انتخاب کردند و شماری زیادی از مسلمانان این کشور تصمیم به ترک سوئد دارند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)،روزنامه سوئدی «داگنز نی‌هتر» در گزارشی با بررسی وضعیت مهاجرت مسلمانان سوئدی به دلیل نگرانی از اسلام هراسی، به روایت داستان یک خانواده مسلمان سوئدی پرداخت و نوشت: این خانواده مسلمان در سوئد متولد شدند و در جامعه تثبیت شدند. هیچ تناقضی بین عمل به اعتقادشان و عضویت در جامعه دیده نمی شود. اما در معرض موضعگیری های انزجار طلبانه قرار گرفتند و اقامتگاه خود را در شهر ارلوف سوئد را ترک کردند تا برای همیشه در امان اردن زندگی کنند.

براساس این گزارش، سمیه خلیل،۳۴ ساله مادر خانواده در استکهلم متولد شد و در پاییز ۲۰۱۲ میلادی به اسلام گروید، دو سال بعد با همسر خود، محمد خلیل۳۲ ساله فلسطینی تبار که در گوتنبرگ، دومین شهر بزرگ سوئد به دنیا آمد و در شهر مالمو رشد کرد.

سمیه و محمد به همراه سه فرزند خود زندگی آرامی در ارلوف داشتند. در یکی از روزهای تابستان دو سال پیش، سمیه در مرخصی زایمان بود. بنابراین برای پیاده روی از منزل خارج شد. دوچرخه سواری از کنار وی رد شد و به او نگاه کرد و فریاد زد” ای مسلمانان حقیر، شما همه چیز را خراب می کنید، این حجاب را بردارید، به سرزمین تان برگردید.”

این مرد مهاجم در جیب شلوارش ابزار برنده ای داشت که این مسئله ترس سمیه را بیشتر کرد و به سرعت به منزلش بازگشت. محمد دراین باره می گوید: سمیه بشدت می لرزید و گریه می کرد. وقتی او را دیدم وحشت کردم.

پس از این اتفاق و در نتیجه حوادث دیگر که این خانواده تجربه کردند، آنها تصمیم به مهاجرت از سوئد به اردن گرفتند. سمیه می گوید”در طول داشتن حجاب به مدت ۹ سال، بارها با حوادث بدی مواجه شدم. در مغازه ها و خیابان با رفتارهای متفاوت روبه رو شد. به طوری که یه روزی کسی به حالت منزجرکننده ای گفت که این چیه؟ کودک پنج ساله ما متوجه شد و پرسید که چرا این کار را می کنند؟ باید کودکان نبینند که با والدین شان در اماکن عمومی رفتار نامناسب انجام می شود؟ به همین دلیل امکان ماندن نبود.

این خانواده از آمار جمعیتی سوئد حذف شدند و کمکی از سمت دولت دریافت نمی کنند و برای بازگشت به سوئد نیز برنامه ریزی نکردند.

گزارش رسمی درباره انزجار طلبی

شورای ملی برای مبارزه با جنایت (Brå) در مارس گذشته با انتشار گزارشی درمورد جنایات ناشی از نفرت ضد اسلام اعلام کرد: نمونه های زیادی از میزان احساس محرومیت مسلمانان سوئدی در مدارس و محل کار و محیط های عمومی وجود دارد. این مسئله نشان می دهد که با جرایم مشهود ناشی از نفرت و انزجارطلبی را می توان به موجب قانون مقابله کرد. اما متاسفانه برخی از حملات را از نظر قانونی نمی توان اثبات کرد.

این جرایم بر زندگی مسلمانان سوئد تاثیر می گذارد، زیرا برخی از مسلمانان ترجیح می دهند که اعتقادت خود را پنهان کنند.درحالی که زنان محجبه سبک زندگی خود را تغییر می دهند تا خطر حمله به آنها کاهش یابد.

خانواده خلیل می گوید که این حادثه را به پلیس گزارش دادند، اما تحقیقات به نتیجه نرسید، زیرا شاهدی وجود نداشت. محمد می گوید ما به اندازه کافی نفرت را احساس کردیم و تصمیم گرفتیم که سوئد را ترک کنیم.

هیچ آماری درباره تعداد مسلمانان که برنامه ترک سوئد دارند یا کسانی که به دلیل اسلام هراسی مهاجرت کردند، وجود ندارد. اما بحث گسترده ای در گروه های فیس بوک درباره مهاجرت وجود دارد.

در این گزارش آمده است: هجرت در سنت اسلامی وجود دارد و پدیده جدیدی نیست. اگر شخصی به دلیل ایمانش دچار نفرت یا آزار شود. بهتر است که به جایی برود که آزادانه فعالیت دینی خود راانجام دهد.

اعضای یک گروه فیس بوک در حال بررسی گزینه کشورهایی هستند که بتوان به آنجا مهاجرت کرد. برخی از آنها به بوسنی، برخی به عمان و برخی نیز به مالزی اشاره دارند.

خانواده خلیل همه چیز یعنی پدر و خواهر و برادر و زندگی کامل را رها کردند و در یکم آگوست به امان مهاجرت کردند. اما آنها خودشان را قربانی نمی دانند، بلکه هرکاری انجام می دهند تا خانواده شان در صلح و آرامش زندگی کند.

نگرش منفی درقبال مسلمانان

دیوید تورویل، استاد مطالعات دینی می گوید که نباید همیشه این مسئله مربوط به جرایم ناشی از انزجارطلبی و نژادپرستی آشکار باشد، بلکه محرومیت، طرد، انزوا، احساس ناخواته شدن از انواع مختلف این جرایم است.

تورویل یک پروژه تحقیقاتی درباره سکولاریسم در سوئد آماده کرد. یکی از نتایج این پروژه نشان می دهد که بیشتر سوئدی ها که پیشینه خانوادگی مسلمان دارند، احساس مثبتی نسبت به مسیحیت و سکولاریسم دارند. این درحالی است که آنهایی که پیشینه خانوادگی مسیحی دارند، احساس مثبت به اسلام را ندارند.

تورویل می گوید: این نگرش منفی در قبال اسلام و مسلمانان به ویژه در فرهنگ اکثریت سوئدی ها مشهود است. تصاویری چاپ شده در کتاب های درسی و شبکه های اجتماعی و اخبار ارایه شده، اغلب منفی و مشکل گرا هستند.

اسلام امروزه دومین دین بزرگ در سوئد است.وابستگی مذهبی افراد در این کشور ثبت نمی شود. اما موسسه سرشماری آمریکا (Pew) تخمین زده است که نزدیک به ۸۰۰ هزار مسلمان با ریشه های ترکیه ای، بوسنیایی، عراقی، ایرانی، افغانی، سوریه ای و سومالی در سوئد زندگی می کنند.

منبع:شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار