تاریخ انتشار :

کنفرانس جهانی روزنامه نگاران علمی در دوحه،

در دین اسلام هیچ گونه مخالفتی با علم وجود ندارد

حضرت محمد صلی الله علیه و آله نیز چندین بار در کتاب مقدس به علم اشاره می­کند و آن را تشویق می­کند. علم آموزی به طور کلی منافاتی با آموزه های اسلامی و اعتقادات دینی ندارد، مگر اینکه [علم] ریشه در نیات شیطانی داشته باشد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)گروه ترجمه انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی سایت رهیافتگان-  مترجم از زبان انگلیسی مونا نیکزادفر

متن اصلی را اینجاببینید

یک دانشمند مشهور مصری الاصل روزنامه نگاران جهان عرب را به چالش کشیده است تا این ایده گسترده و مغرضانه مبنی بر اینکه اسلام ضد علم است را از بین ببرد. دکتر احمد زویل، برنده جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۹۹، در ۲۷ ژوئن در آغاز کنفرانس سه روزه جهانی روزنامه نگاران علمی در دوحه، در کشور قطر سخنرانی می کرد.

دکتر احمد زویل « در دین اسلام هیچ گونه مخالفتی با علم وجود ندارد. به طور کل، اینها همه بخشی ازبرداشت ناعادلانه درباره اسلام و اعراب است.” او گفت که خبرنگاران در منطقه بخشی از مسئولیت را بر عهده دارند تا به حذف این  برداشت منفی کمک کنند.

او از روزنامه نگاران خواست به ویژه دولت های غربی را تحت فشار قرار دهند تا از تحقیقات و آموزش پایه در کشورهای در حال توسعه حمایت کنند، ارزش علم را به عنوان پیشگام توسعه توضیح دهند و داستان های موفقیت را به عنوان انگیزه برجسته کنند.

زویل، کرسی شیمی لینوس پاولینگ و استاد فیزیک در مؤسسه فناوری کالیفرنیا، به پیشرفت‌های قرن بیست و یکم در علم، به‌ویژه انقلاب در ارتباطات اشاره کرد و آنها را به جهان عرب مرتبط کرد.

“امروز، ما قادریم تا حدی ماده را تجسم و کنترل کنیم، رمز ژنتیکی را رمزگشایی کنیم، سلول های بنیادی را به سمت ساخت موجودات جدید هدایت کنیم و تلسکوپ هایی بسازیم که می توانند به گذشته نگاه کنند. من شخصاً در انقلاب مصر شرکت داشتم و از میدان تحریر به طور کامل با تلفن های همراه، فیس بوک، آی پدها و غیره با جهان ارتباط برقرار کردم. در نسل­مان ، ما از سنگ، چوب و تفنگ استفاده می‌کردیم.”

 

او پیشنهاد کرد که گروه‌های تحقیقاتی مانند بنیاد۱۵ ساله قطر، که خودش میزبان کنفرانس WFSJ است، نشانه‌ای از علم دوستی کشورهای عربی است. و مصر برنامه هایی برای ایجاد یک شهرک علم و فناوری دارد.

 

رسانه های جهان عرب هدف او بودند نه اسلام. او گفت: «بیش از ۵۰۰ شبکه تلویزیونی امروز در جهان عرب وجود دارد. اما متأسفانه بیشتر آنها سرگرمی هستند. چگونه می‌توانیم با هزینه آموزش سرگرمی ایجاد کنیم؟»

 

او گفت که اطلاعات در وب همیشه آموزنده نیست، و رسانه ها به طور کلی اغلب به جای گزارش جدی، هیجان انگیزی را انتخاب می کنند.

 

بلافاصله پس از سخنرانی او، اعضای میزگرد در جلسه ای در مورد «رونمایی از علم عرب» بحث کردند که علم و گزارش علم عربی در میان محدودیت های فرهنگی، اقتصادی و مذهبی منحصر به فرد عمل می کنند. چندین روزنامه نگار و محقق عرب موافق بودند که کار آنها اغلب به دلیل تنش های موجود بین اعتقاد و عقل با مشکل مواجه می شود.

 

برای نشان دادن این موضوع، تقریباً هیچ یک از مصاحبه‌شوندگان با معرفی شدن موافقت نکردند، اما همه می‌گویند که روزنامه‌نگاری علمی و علم در جهان عرب بخاطر رژیم‌های خودکامه با مشکل مواجه شده است ، دلیل عدم تمایل آنها به انتشار نامشان ، زیرساخت‌های ضعیف و انتشار علمی ناکافی است.

 

اما آنها در غیر این صورت، با زویل موافق بودند. فاطمه یاسین، روزنامه‌نگار مراکشی، گفت که دانشمندان ومحققان  مسلمان دیدگاه‌های مختلفی درباره جایگاه و نقش علم در چارچوب اسلام دارند.

 

او گفت:”اما قرآن در برخی از آیات علم را به وضوح و با عبارات مثبت بیان می کند. حضرت محمد صلی الله علیه و آله نیز چندین بار در کتاب مقدس به علم اشاره می­کند و آن را تشویق می­کند. علم آموزی به طور کلی منافاتی با آموزه های اسلامی و اعتقادات دینی ندارد، مگر اینکه [علم] ریشه در نیات شیطانی داشته باشد.

گروه ترجمه انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی سایت رهیافتگان-  مترجم از زبان انگلیسی :مونا نیکزادفر

متن اصلی را اینجا ببینید

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار