تاریخ انتشار :

روسیه

تولیدمستند میراث مکتوب بررسی نسخ خطی پارسی در روسیه

فیلمبرداری بخش نخست مستند نسخ خطی تاریخی ـ اسلامی با عنوان «میراث مکتوب» به تهیه‌کنندگی بنیاد ابن سینای روسیه انجام شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) با حمایت بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا کار تصویربرداری بخش نخست مستند میراث مکتوب به پایان رسید. بخش اول این مستند در ایران تصویربرداری شده و قرار است فیلمبرداری بخش دوم آن در روسیه انجام شود.

مستند مذکور به بررسی نسخ خطی پارسی در روسیه می‌پردازد. کاغذسازی، خوشنویسی، کاتب و کتابت، عناصر و مشخصه‌های نسخه‌شناسی، محتوا و معرفی نسخ خطی ایرانی در روسیه مراحل مختلف این مستند را شکل می‌دهند.

بنا به اعلام بنیاد مطالعات اسلامی روسیه(ابن سینا)؛ در تولید این مستند از نظرات کارشناسان صاحب‌نام ایرانی و روس استفاده شده است.

 

مجموعه بی‌نظیری از نسخ خطی پارسی در روسیه وجود دارد که بیشتر آنها در سن پترزبورگ و مسکو نگهداری می‌شوند. سن پترزبورگ دارای چهار مرکز آرشیوی بزرگ شامل انستیتوی نسخ خطی آکادمی علوم پترزبورگ، کتابخانه ملی روسیه، دانشگاه دولتی پترزبورگ و آرشیو تاریخی روسیه است که در مجموع در این مراکز آرشیوی و مراکز فرهنگی دیگر روسیه بیش از ۴ هزار نسخه خطی فارسی نگهداری می‌شود.

بنیاد ابن سینا با هدف معرفی فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی به مخاطبان روس، علاوه بر تولید کتب مرتبط، در بخش تولید مستندهای آموزشی نیز موفق عمل کرده است، به طور مثال در سال ۲۰۲۰ مستند «نقطه» با تهیه‌کنندگی بنیاد ابن سینا و به کارگردانی امیر ولی‌نژاد توانست در جشنواره فیلم مسکو از بین ششصد فیلم مقام دوم را کسب کند و در جشنواره «ویوا فیلم» اروپا از بین هزار و پانصد فیلم، مقام سوم را به خود اختصاص دهد.

 

فیلم مستند نقطه که به بررسی هنر خوشنویسی ایرانی ـ اسلامی می‌پردازد بارها در دانشگاه‌ها و مراکز علمی روسیه به نمایش درآمده و با استقبال بی‌نظیر مخاطبان روس مواجه شده است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار