تاریخ انتشار :

تاتارستان

قازان اولین شهری در جهان اسلام که در آن قرآن به صورت چاپی انجام شد

رئیس جمهور تاتارستان روسیه پیشنهاد کرد شهر قازان(کازان) به عنوان شهر اولین قرآن چاپ شده از سوی مسلمانان در جهان اسلام شناخته شود.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از TASS،  رستم مینیخانوف این پیشنهاد را در نشست گروه چشم انداز راهبردی روسیه و جهان اسلام در جده داد و براساس این پیشنهاد، سال ۱۸۰۳ به عنوان سال چاپ قرآن برای اولین بار توسط مسلمانان تعیین و شهر قازان مرکز جمهوری تاتارستان به عنوان شهر اولین قرآن چاپ شده در جهان اسلام اعلام شده است.

مینیخانوف همچنین گفت که سال آینده تاتارستان هزار و صدمین سالگرد پذیرش اسلام را جشن خواهد گرفت.

مینیخانوف با اشاره به اینکه روسیه با ابتکار عمل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سال ۲۰۰۵ عضو ناظر در سازمان همکاری اسلامی شد، تصریح کرد: امروز باید از پتانسیل روابط خود (با جهان اسلام) نهایت استفاده را ببریم.

وی همچنین با اشاره به وضعیت روابط مسلمانان و سایر ادیان در تاتارستان گفت: الگوی تاتارستان بیانگر همزیستی، همکاری ملل و مذاهب و رویکرد متمدنانه در  مورد مسائل امنیت ملی و توسعه فدراسیون روسیه است.

تاتارستان در جنوب غربی روسیه قرار دارد و این جمهوری براساس قانون اساسی فدراسیون روسیه، قانون اساسی جمهوری تاتارستان و قرارداد واگذاری دو جانبه اختیارات و وظایف، با فدراسیون روسیه متحد شده است

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار