تاریخ انتشار :

لاهور پاکستان

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی هنرهای اسلامی

وابسته فرهنگی ایران در لاهور در نمایشگاه ویژه گرامیداشت روز بین‌المللی هنر اسلامی در این شهر هنر خوشنویسی را بارزترین هنر مشترک برای تمامی مسلمانان و ترسیم آیات کلام وحی خواند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )نمایشگاه بین‌المللی ۵ روزه هنرهای اسلامی به مناسبت روز بین‌المللی هنر اسلامی با مشارکت سه کشور جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و ترکیه پنج‌شنبه، ۲۷ آبان ماه برابر با ۱۸ نوامبر ۲۰۲۱ در مرکز هنری ـ فرهنگی «الحمراء» در لاهور با حضور علاقه‌مندان و هنرمندان افتتاح شد.

جعفر روناس؛ مسئول خانه فرهنگ و وابسته فرهنگی کشورمان در لاهور،نماینده فرهنگی ترکیه (بنیاد یونس امره)، عرفان قریشی؛ دبیرکل انجمن خوشنویسان پاکستان، اعجاز احمد؛ مدیر اجرایی مرکز هنری ـ فرهنگی الحمراء و کلنل مسعود مظهر؛ رئیس ایوان علم و فن پاکستان در افتتاحیه این نمایشگاه حضور یافتند.

این نمایشگاه که به مدت پنج روز ادامه خواهد یافت شامل آثاری با موضوع هنرهای زیبا و تجسمی از جمله خوشنویسی، نقاشی، میناکاری، معماری اسلامی، سفالگری و کاشی‌کاری و … است و غرفه خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در آن مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ کشورمان در سخنرانی افتتاحیه این نمایشگاه با بیان اهمیت اقدامات هنری گذشته و معاصر جهان اسلام و سهم فرهنگ در تمدن اسلامی گفت: هنر زبان مشترک بشریت است و هر انسانی با هر ملیت و هر زبانی، زیبایی‌های هنر را درک می‌کند‌.

وی افزود: نمایشگاه هنرهای اسلامی با همکاری خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور، بنیاد یونس امره ترکیه و ایوان علم و فن پاکستان به منظور آشنایی بیشتر با زیبایی‌های هنر اسلامی و پیام صلح و دوستی برای کشورهای مسلمان برگزار شده است.

روناس هنر خوشنویسی را بارزترین هنر مشترک برای تمامی مسلمانان و ترسیم آیات کلام وحی خواند و گفت: در هنر اسلامی، خوشنویسی در جا‌های مختلف به ویژه در کتیبه‌ها و گنبدهای مساجد به چشم می‌خورد.

اولاش ارتاس، نماینده فرهنگی ترکیه در لاهور نیز با بیان اینکه هنر اسلامی تحت تأثیر عوامل منطقه‌ای و فرهنگ بومی به وجود آمده است، گفت: هنر اسلامی به عنوان اهرمی مؤثر می‌تواند نقش مهمی در پایداری صلح و امنیت در منطقه ایفا کند.

عرفان قریشی، دبیرکل انجمن خوشنویسان پاکستان نیز گفت: خوشنویسی هنر مشترک در کشورهای اسلامی است که ایران در طول تاریخ سهم بسزایی در شکوفایی و رشد آن داشته است.

قرار است در پنج روز آینده در حاشیه این نمایشگاه، کارگاه‌های خوشنویسی برای علاقه‌مندان به هنر خطاطی نیز برپا شود.

گفتنی است، در چهلمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۸ نوامبر روز بین‌المللی هنر اسلامی نام‌گذاری شد و هر ساله به همین مناسبت برنامه‌های متعددی در کشورهای مختلف جهان اجرا می‌شود.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار