تاریخ انتشار :

احکام شرعی

حکم شرعی وضو و غسل با داشتن آرایش، لاک ناخن و کِرم

یکی از موضوعاتی که این روزها مبتلا به برخی زنان می‌باشد استفاده از آرایش، لاک ناخن و کرم است. حال سوال اینجاست که در صورت استفاده از آنها، وضعیت وضو و غسل افراد چگونه است؟

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )یکی از مهمترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، فراگیری احکام دین است که درک و فهم درست نسبت به مسائل آن و عمل بر طبق آن تضمین کننده سعادت انسان است. کسی که اسلام را به عنوان دین خود بر می‌گزیند باید برنامه‌های آن را به طور کامل در همه قلمروهای زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم نماید، انجام چنین تکلیفی می‌طلبد فرد مسلمان نسبت به مقدار مورد نیازش از احکام دین که به آن احتیاج دارد و برایش پیش می‌آید، شناخت پیدا کند تا بتواند آن را در زندگی خود اجرا نماید. یکی از موضوعاتی که این روزها مبتلا به برخی زنان می‌باشد استفاده از آرایش، لاک ناخن و کرم است. حال سوال اینجاست که در صورت استفاده از آنها، وضعیت وضو و غسل افراد چگونه است؟

 

حضرت آیت الله خامنه‌ای

سوال: شخصی وضو گرفته و در نماز متوجه می‌شود اکلیل و یا هر چیزی که مانع رسیدن آب به پوست است بر صورتش می‌باشد حکم نمازش چیست؟ و اگر بعد از نماز متوجه شود حکم نمازش چیست؟ (چون قبل از نماز آرایش کرده بود)

جواب: اگر یقین دارد که مانع، هنگام وضو بوده است فرقی بین قبل از نماز و بعد از نماز نیست و در هر صورت باید مانع را برطرف کرده و مجدداً وضو بگیرد و نماز خوانده شده را هم اعاده کند.

توضیح: مواد آرایشی و هر چیزی که روی پوست است، اگر جرم داشته باشد که مانع رسیدن آب به پوست شود باید برای وضو و غسل آن را برطرف کرد و مهم برطرف کردن جرم آن است، و اگر چنین نباشد یعنی آب از آن بگذرد و به پوست برسد برطرف کردن آن لازم نیست، بنابراین صِرف باقی ماندن رنگ مواد بعد از برطرف کردن جرم آنها اشکالی ایجاد نمی‌کند. همچنین در باب تیمم اگر در اجزای تیمم مانعی باشد باید قبل از تیمم برطرف شود.

سوال: اگر از جهت تنگی وقت نماز، فرصت پاک کردن مواد آرایشی و … برای وضو و غسل نباشد، وظیفه چیست؟

جواب: اگر وقت نماز تنگ باشد، و وضو و غسل موجب می‌شود، که همه ی نماز یا قسمتی از آن در خارج وقت واقع شود، باید به جای وضو و غسل، تیمم کند.

سوال: خانم‌هایی که برای مجلس عروسی و مانند آن آرایش می‌کنند؛ آیا جایز است به جای وضو، تیمم کنند؟

جواب: خیر، باید موانع وضو را برطرف کنند، و وضو بگیرند، مگر آنکه عمداً تأخیر بیندازد، تا وقت نماز تنگ شود، در این صورت گرچه معصیت کرده، ولی می‌تواند با تیمّم نماز بخواند.

سوال: اگر عروس در صورتش آرایش داشته باشد، و نخواهد آرایش را موقع نماز پاک کند، و از طرفی با توجّه به فرهنگ امروزه عروس خانم از صبح به آرایشگاه می‌رود، و تا آخر شب نیز باید آرایش بر روی صورتش باشد، معمولاً نیز نگه داشتن وضو در این زمان طولانی بعید است؛ آیا می‌تواند تیمم کند؟ یا اینکه نماز را آن قدر به تأخیر بیاندازد، که دیگر فرصت وضو نداشته باشد و تیمم نماید؟

جواب: در فرض مذکور نمی‌تواند تیمم کند، مگر آنکه عمداً تأخیر بیندازد، تا وقت نماز تنگ شود، در این صورت گرچه معصیت کرده، ولی می‌تواند با تیمّم نماز بخواند.

آیت الله سیستانی

سوال: آیا به مژه برای وضو حتماً باید آب برسد؟ اگر لوازم آرایشی استفاده شود که با آب پاک نمی‌شود چه؟

جواب: باید آب برسد.

سوال: حکم سرمه کشیدن برای خانمها چیست؟

جواب: چنانچه از افتادن به گناه ایمن باشد و قصد کشیدن مرد نامحرم به نگاه حرام نداشته باشد اشکال ندارد ولی احوط آن است که مطلقاً آن را ترک نماید.

سوال: لاک زدن به انگشتان پا درست است؟ برای وضو گرفتن البته همه انگشتان و از نظر بیرون رفتن از منزل بدون جوراب چطور است؟

جواب: مسح بر ناخن لاک زده صحیح نیست ولی اگر فاصل بین یک ناخن و ناخن دیگر به مقداری باشد که بتوان بر آن مسح نمود مسح بر آن مقدار بی مانع است و پوشیدن پا از نامحرم بدون آرایش هم واجب است.

سوال: با توجه به اینکه مو و ناخن جز اعضای مرده بدن هستند آیا ناخن جزی اعضای وضو هست یا خیر همانطور که رنگ مو باعث ابطال غسل نمی‌شود آیا لاک روی ناخن باعث ابطال غسل و وضوء می‌شود؟

جواب: ناخن جز اعضای وضو است و اگر مانعی بر آن باشد باید بر طرف شود و رنگ مو مانع غسل نیست.

 

آیت الله مکارم شیرازی

سوال: اگر صورت آرایش داشته باشد برای غسل چه حکمی دارد؟

جواب: درصورتی‌که مواد آرایشی مورداستفاده جرم زیادی، که مانع از رسیدن آب به پوست صورت است، نداشته باشد غسل صحیح است و شستن با صابون لازم نیست.

سوال: وقتی سرمه می‌کشیم و آن را پاک می‌کنیم هاله‌ای از آن باقی می‌ماند به گونه‌ای که اگر پارچه سفیدی را روی آن محکم بکشیم کمی سیاه می‌شود، حد شستن سر مه را توضیح دهید؟

جواب: این مقدار برای وضو و غسل مانعی ندارد.

سوال: خانمی سوال کرده که در آرایشگاه‌های زنانه خطّ ابرو را ترمیم می‌کنند، حکم این عمل چیست؟ آیا برای وضو و غسل اشکالی ندارد؟

جواب: اگر منظور از ترمیم، کاشتن مو است و آب به پوست بدن برای وضو و غسل می‌رسد، اشکالی ندارد و اگر منظور خال کوبی با رنگ است که زیر پوست قرار می‌گیرد، آن هم اشکالی ندارد.

منبع: مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار