تاریخ انتشار :

حلال گایز (The Halal Guys)

حلال گایز، معروف‌ترین غذای زنجیره‌ای حلال در جهان

رونق گرفتن و رشد غذاخوری‌های زنجیره‌ای در دنیای رستوران‌داری به خصوص در موارد تخصصی بسیار مشکل است با این همه یک رستوران خیابانی حلال در آمریکا توانسته تا حد زیادی در این حوزه موفق شود.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از ایکنا رستوران‌های زنجیره‌ای و فست‌فود‌ها از دهه‌ها پیش در دنیا به یک نماد فرهنگی و اجتماعی در کشورهای گوناگون تبدیل شده‌اند. از طرف دیگر به دلیل فضای متفاوت رستوران‌ها و فست‌فودهای زنجیره‌ای، این مکان‌ها بیش از اینکه جایی برای خوردن غذا و رفع نیازهای غذایی افراد باشد به جایی برای دیدار و رفت‌ و آمدهای اجتماعی تبدیل شده‌اند.

در بین مسلمانان از دیرباز مکان‌هایی مانند قهوه‌خانه به دلیل سابقه تاریخی آن در کشورها و مناطق خاورمیانه مکانی بوده که مردان با حضور در آن علاوه بر خوردن چای، قهوه و گاهی غذا جویای احوال یکدیگر شده و حتی بحث‌های مختلف در مورد مسائل گوناگون اجتماعی در آن شکل می‌گرفت.

رستوران‌های زنجیره‌ای هم به مانند سایر نقاط جهان، در بین مسلمانان نیز محبوب شده و حتی در برخی کشورهای اسلامی علاوه بر رستوران‌های زنجیره‌ای غربی که تحت قوانین اسلامی فعالیت دارند، رستوران‌های بومی هم وجود دارد که گاهی به یک برند موفق حداقل در کشور مادر تبدیل شده‌اند. اما در کشورهای غربی و مسلمانانی که در این کشورها زندگی می‌کنند وضعیت، اندکی متفاوت است و به دلیل اینکه رستوران‌های زنجیره‌ای فاقد غذای حلال هستند، استفاده از این نوع رستوران‌ها برای مسلمانان مقید به شریعت اسلامی دشوار است.

رونق گرفتن و رشد غذاخوری‌های زنجیره‌ای در دنیای رستوران‌داری به خصوص در موارد تخصصی بسیار مشکل است با این همه یک رستوران تخصصی اسلامی در آمریکا توانسته تا حد زیادی در این حوزه موفق شود.

حلال گایز (The Halal Guys) یکی از مطرح‌ترین دکه‌های فروش غذای زنجیره‌ای در آمریکا به‌شمار می‌رود که در سال ۱۹۹۰ به همت محمد ابوالعینین که یک مهاجر مصری‌تبار بود و دو مصری دیگر، احمد الساکا و عبدالباسط الساید بنیان نهاده شد. حلال گایز ابتدا تنها یک چرخ‌دستی هات‌داگ ساده بود که در گوشه جنوب شرقی خیابان ۵۳ و خیابان ششم نیویورک کار خود را با فروش ساندویچ هات‌داگ شروع کرد.

اما ابوالعینین معتقد بود که هات‌داگ یک وعده غذایی رضایت‌بخش نیست و در سال ۱۹۹۲ منوی حلال گایز را که حالا اندکی توسعه یافته بود، تغییر داد. این تغییر شامل مرغ، گوشت جایرو (غذایی یونانی شبیه به کباب ترکی)، برنج و نان پیتا بود. این باعث شد که حلال گایز این مزیت را داشته باشد که یک وعده غذایی حلال سریع و نسبتاً ارزان را نسبت به سایر رستوران‌های حلال عرضه می‌کند.

 

رانندگان تاکسی به دلیل نیازهای شغلی خود و اینکه وقت و پول زیادی نمی‌توانستند برای غذا هزینه کنند به مشتریان اول حلال گایز تبدیل شدند. هنگامی که اخبار دهان به دهان از طریق رانندگان تاکسی پخش شد، حلال گایز تغییر دیگری در منو خود ایجاد کرد و آن ارائه بشقاب غذایی شامل مرغ و برنج بود. این گاری باعث کاهش محبوبیت فروشندگان هات‌داگ در شهر نیویورک شده و از طرف دیگر بسیاری از چرخ‌دستی‌های مشابه از آن تقلید کردند.

در ژوئن ۲۰۱۴،  حلال گایز قراردادی با شرکت Fransmart  بست که براساس آن این شرکت که در حوزه توسعه کسب و کار با رستوران‌های دیگری مانند Qdoba Mexican Grill و Five Guys کار کرده بود، کار توسعه حلال گایز را برعهده گرفت.

در اولین سال از راه‌اندازی کمپین گسترش حلال گایز، اولین شعبه‌های خارج از نیویورک حلال گایز در کالیفرنیا راه‌اندازی شد. ایالت‌های نیوجرسی؛ کنتیکت، ویرجینیا، واشنگتن، تگزاس؛ شیکاگو در ایالت ایلینوی و همچنین در کشورهای کانادا، فیلیپین، مالزی و اندونزی شاهد حضور حلال گایز بودند. تا مارس ۲۰۱۶،  ۳۵۰ دکه و گاری فروش غذا با نام حلال گایز در سراسر آمریکا و جهان تأسیس شد.

 

کیفیت حلال گایز در طول دوره فعالیت بسیار خوب بوده است. در سال ۲۰۰۵، غذای برنج و مرغ حلال گایز، یکی از چهار فینالیست «جایزه وندی» بود که توسط یک گروه حمایت از فروشندگان خیابانی شهر نیویورک معروف به «پروژه فروشنده خیابانی» برگزار شده بود.

علاوه بر این، کیفیت غذای گاری‌های فروش غذای حلال گایز و تأیید آن توسط مشتریان برجسته بیشتر به محبوبیت آن کمک کرده است. کریستوفر لی سرآشپز مطرح در گفت‌‌وگو با مجله Food & Wine در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد که نمی‌تواند غذاهای حلال گایز را نادیده بگیرد و حتی یک‌بار ۲,۵ ساعت در شب کریسمس برای خرید غذا در صف حلال گایز مانده بود. انتظار در صف خرید حلال گایز معمولاً به بیش از یک ساعت می‌رسد.

حلال گایز جایزه چندفرهنگی ۲۰۱۴ را توسط کنسرسیوم مصرف‌کننده مسلمان آمریکایی به دلیل ترویج تنوع و چندفرهنگ‌گرایی و فراگیری آن‌ها برای همه اقلیت‌ها در آمریکا دریافت کرده است. به غیر از این، حلال گایز در سال ۲۰۱۶، ۳۰ هزار دلار به کالج لاگواردیا اهدا کرد که برای کمک هزینه تحصیلی دانشجویانی که دچار مشکلات مالی هستند، در نظر گرفته شده بود.

 

در حال حاضر حلال گایز در نقاط مختلف آمریکا و جهان بیش از ۴۰۰ شعبه داد. حلال گایز علاوه بر آمریکا در کشورهای استرالیا، برزیل، بلژیک، کانادا(استان‌های اونتاریو، آلبرتا، جزیره پرنس ادوارد، نیوبرانزویک و مانیتوبا)، چین، فرانسه، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مالزی، مکزیک، روسیه، کره جنوبی و اسپانیا نیز شعبه دارد و به یکی از موفق‌ترین دکه‌های فروش غذاهای خیابانی در جهان تبدیل شده است.

گزارش از محمدحسن گودرزی

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار