تاریخ انتشار :

تأمین مالی اسلامی

شرکت Blossom امریکایی و ارائه خدمات تأمین مالی اسلامی

شرکت اندونزیایی Blossom در ۲۰۱۴ و در «سیلیکون ولی» سانفرانسیسکو تأسیس شد و بر روی همکاری با مشاغل حلال از طریق اعطای وام‌های کوچک و با استفاده از مدل تأمین مالی اسلامی که بدون بهره بوده، متمرکز است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) تأمین مالی اسلامی را می‌توان یکی از حوزه‌های اقتصادی دانست که در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. این بخش با توجه به افزایش جمعیت مسلمانان در کشورهای غیرمسلمان و فراگیر شدن فناوری‌های مرتبط با تأمین مالی (FinTech) رشد خوبی به خصوص در کشورهای غیراسلامی داشته است.

با وجود اینکه حوزه تأمین مالی اسلامی همچنان با چالش‌هایی مانند پیچیدگی قوانین و عدم تبلیغات کافی روبه‌رو است، اما به نظر می‌رسد که استارتاپ‌ها(نوآفرینی‌ها) و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات مالی با توجه به عملکرد خوب نظام تأمین مالی اسلامی به‌ویژه در دوران همه‌گیری کرونا و پتانسیل بالای این نظام مالی، بتوانند سرمایه‌گذاران را جذب کنند.

این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در بیشتر کشورهای اسلامی از استقبال خوبی برخوردار شده‌اند اما نمونه‌هایی از شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در کشورهای غیراسلامی نیز وجود دارند که توانسته‌اند به موفقیت برسند؛ Blossom یکی از همین شرکت‌ها است.

Blossom در ۲۰۱۴ به همت متیو مارتین(Matthew Martin) از افراد باسابقه حوزه استارتاپ‌، در منطقه سیلیکون ولی(Silicon Valley) سانفرانسیسکو تأسیس شد. متیو مارتین از پیشگامان استفاده از فناوری مالی برای امور مالی مسئولیت‌پذیر و اخلاقی در آمریکا به‌شمار می‌رود. سوابق متیو شامل مهندسی و مدیریت محصول در بخش‌ کارت‌های اعتباری، حواله پول، بانکداری تلفن همراه، استارتاپ‌های فناوری بین‌المللی Xoom ،Boku و Monitise است. علاوه بر این، مارتین به استارتاپ‌های فناوری در موضوعات مختلف از جمله بلاک چین، فناوری پرداخت، مدیریت محصول و امور مالی شرعی مشاوره داده است.

مارتین در ۲۰۱۳، اولین تجارت ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی و امکان خرید فوری بیت کوین از ۲۷ کشور را تنها با استفاده از تلفن همراه فراهم کرد. این کارآفرین علاوه بر انگلیسی به عنوان زبان مادری خود، به زبان‌های اندونزیایی، فارسی و فرانسوی در سطح متوسط ​​صحبت می‌کند. متیو در سال ۲۰۱۰ به اسلام گروید و به همراه همسر و پسرش در جاکارتای اندونزی زندگی می‌کند.

مارتین به دلیل علاقه‌ای که به امور مالی داشت، شرکت Blossom  را تأسیس کرد که هدف آن افزایش در دسترس بودن و فراگیری تأمین مالی اسلامی به صورت خُرد است. برای دسترسی به این هدف Blossom یک مشارکت تجاری با مشتریان و مدل‌های مختلف تقسیم سود مانند مشارکت و مضاربه استفاده می‌کند.

در مضاربه سود بین سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تقسیم می‌شود و سرمایه‌گذاران Blossom با جمع‌آوری سهمی از سود کسب‌وکارهایی که سرمایه‌گذاری‌شان به ایجاد و رشد آنها کمک کرده است، درآمد کسب می‌کنند. براساس قوانین حوزه تأمین مالی اسلامی این سرمایه‌گذاری‌ها نباید در بخش‌هایی که از نظر اسلامی ممنوع هستند مانند مشروبات الکلی، سلاح، گوشت خوک و قمار صورت بگیرد.

Blossom در سال ۲۰۱۵ از آمریکا به اندونزی نقل مکان کرد و با مؤسسات مالی خرد محلی برای خدمات بهتر به جوامع محلی و همچنین رسیدگی به چالش‌های منحصر به فرد بیمه‌نامه در اندونزی و به‌طور گسترده در حوزه‌های فرهنگی و منطقه‌ای، همکاری می‌کند. این شرکت بر روی کار با مشاغل حلال از طریق اعطای وام‌های کوچک و با استفاده از مدل تأمین مالی اسلامی که بدون بهره بوده، متمرکز است.

علاوه بر این، Blossom با سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در مناطق مختلف اندونزی، کمک شایانی به رفع فقر در این کشور کرده و از طریق سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای خرد، این کسب‌ و کارها را برای صاحبان آن آسان و سودآور می‌کند.  جذب سرمایه بین‌المللی نیز از جمله خدماتی است که Blossom انجام داده است.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار