تاریخ انتشار :

کانادا

اولین فین‌تِک اسلامی کانادا مورد استفاده برای همه مردم

منزل، به عنوان یک فین‌تِک اسلامی راه حل‌های مالی حلال از جمله وام مسکن را ارائه می‌دهد. این استارتاپ به عموم مردم این فرصت را می‌دهد تا از طریق یک قرارداد خصوصی در شرکت سرمایه‌گذاری کرده و بدون ربا خانه‌دار شوند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)تأمین مالی اسلامی و زیرشاخه‌های آن مانند بانکداری اسلامی از جمله حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران خُرد و کلان در کشورهای مختلف بوده است.

این رشد تأمین مالی اسلامی باعث شده که استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک بسیاری برای رفع نیاز مشتریان و خدمت‌رسانی به آنها در کشورهای مختلف به وجود بیایند. مهمترین این فعالیت‌ها شامل جذب مشتریان برای سرمایه‌گذاری، فین‌تِک، خدمات بانکداری اسلامی و وام‌های مبتنی بر شریعت اسلامی هستند.

با این همه و با وجود ظرفیت‌های بسیار بالایی که حوزه تأمین مالی اسلامی برای رشد در کشورهای مختلف اعم از اسلامی و غیر اسلامی و مزیت‌های آن بر نظام تأمین مالی کلاسیک دارد، مسائلی مانند پیچیدگی‌ و عدم شناخت کافی باعث شده که پتانسیل بالای جذب مشتری همچنان بدون استفاده باقی بماند.

کانادا به عنوان یکی از کشورهایی که از مزیت تنوع نژادی و دینی به خوبی استفاده کرده است، در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از کشورهایی شده که تأمین مالی اسلامی در آن به تدریج در حال جا افتادن در نظام اقتصادی است.

در واقع رشد جمعیت مسلمان در کانادا به دلیل مهاجرت و قوانین این کشور که سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب و کار را برای سرمایه‌گذاران بسیار راحت کرده، باعث شده است که شرکت‌ها و استارتاپ‌های اسلامی(نوآفرینی) از جمله در حوزه تأمین مالی اسلامی به وجود آیند و تلاش کنند که از این ظرفیت‌های اقتصادی استفاده کنند.

 

اولین فین‌تِک اسلامی کانادا برای همه

فین‌تِک اسلامی یکی از زیرشاخه‌های مهم در حوزه تأمین مالی اسلامی به‌شمار می‌رود که به دلیل رشد فناوری‌های مرتبط با اینترنت و تجارت آنلاین در حال رشد و گسترش است. یکی از استارتاپ‌های مهم در کانادا که در حوزه فین‌تِک اسلامی فعالیت دارد، منزل (Manzil) نام دارد.

منزل در سال ۲۰۱۷ و در شهر تورنتو بنیان نهاده شد و تلاش دارد که علاوه بر مشتریان مسلمان، مشتریان غیر مسلمانی که علاقه به سرمایه‌گذاری بر اساس مسائل اخلاقی اجتماعی را دارند، به خود جذب کند. منزل، خود را «اولین نئوبانک کانادا؛ ارائه دهنده محصولات دارای گواهی حلال» می‌نامد. نئو بانک(NeoBank) نوعی بانک دیجیتالی است که توسط استارتاپ‌های فعال در حوزه فین‌تِک راه‌اندازی می‌شود و هیچ شعبه فیزیکی ندارد.

منزل، به عنوان یک فین‌تِک اسلامی راه حل‌های مالی حلال از جمله وام مسکن را ارائه می‌دهد. این استارتاپ به عموم مردم این فرصت را می‌دهد تا از طریق یک قرارداد خصوصی در شرکت سرمایه‌گذاری کنند. آن‌طور که مسئولان این استارتاپ می‌گویند، گشایش حساب سرمایه‌گذاری در این استارتاپ به مردم این امکان را می‌دهد تا صاحب بخشی از منزل شوند.

به گفته این استارتاپ، مسلمانان کانادایی ۲۰ میلیارد دلار سرمایه دارند اما کمتر صاحبخانه هستند. شاید به این خاطر که بسیاری از محصولات تأمین مالی رایج مانند وام‌های خرید خانه بر مبنای شریعت اسلامی نیستند و به نوعی ربوی محسوب می‌شود.

 

ربا؛ مانع خانه‌دار شدن مسلمانان کانادا

محمد سواف (Mohamad Sawwaf)، مدیر عامل و بنیانگذار منزل می‌گوید: برای مدت طولانی، مسلمانان کانادایی نتوانسته‌اند به محصولات مالی مطابق با اعتقاد خود دسترسی پیدا کنند. در واقع، این جمعیت، دارای کمترین مشارکت در مالکیت خانه و بازار سرمایه است و این به دلیل کمبود محصولات منطبق با شریعت در بازار است.

 

این همان انگیزه‌ای است که منزل برای مشتریان خود ایجاد کرده تا از خدمات این استارتاپ بهره‌مند شوند. به عنوان مثال، در وام‌های مسکن معمولی که در نظام تأمین مالی کلاسیک عرضه می‌شوند، مصرف‌کنندگان یک قرارداد وام منعقد می‌کنند که به موجب آن پولی را که وام گرفته‌اند به علاوه سود در مدت معین به وام‌دهنده باز می‌گردانند.

در مورد این قراردادها مسئولان منزل می‌گویند: در اینجا، وام‌دهنده ملک را خریداری نمی‌کند، بلکه با وام دادن به شما، پول در می‌آورد. این در اسلام ربا نامیده شده، به طور کلی توسط جامعه مسلمانان قابل استفاده نبوده و به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد. اسلام این قرارداد ربوی را رد کرده و می‌گوید که باید ریسک را تقسیم کرد و نمی‌توان با پول، درآمد داشت.

به همین دلیل محصولات و خدمات مالی منزل بر مبنای تقسیم عادلانه ریسک بین طرفین، عدم پرداخت سود(ربا) و عدم سرمایه‌گذاری در صنایعی مانند مشروبات الکلی، قمار و سلاح سرمایه‌گذاری شده است.

علاوه بر تأمین مالی برای خرید خانه، صندوق درآمد وام مسکن را نیز ارائه می‌دهد که برای سرمایه‌گذاری در وام مسکن حلال استفاده شده و سود حاصل از تأمین مالی را با سرمایه‌گذاران خود تقسیم می‌کند. اگرچه محصولات منزل برای بازار مسلمانان طراحی شده‌اند، اما محصولات این شرکت برای همه مصرف‌کنندگان در کانادا قابل دسترس است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار