تاریخ انتشار :

حسین مورلی

هیچ وقت نمی­توانم احساسِ لحظه ­ای را که به حرم مطهر حضرت رضا مشرّف می­شوم، بیان کنم

حسین مورلی، در خانواده ای مسیحی در ایتالیا به دنیا آمد. وی بعد از آشنایی با دین مبین اسلام، پس از تحقیق، مذهب تشیع را برگزید. وی اکنون در راه گسترش معارف اهل بیت، در ایتالیا می کوشید. مارکو مورلی

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) حسین مورلی، در خانواده ای مسیحی در ایتالیا به دنیا آمد. وی بعد از آشنایی با دین مبین اسلام، پس از تحقیق، مذهب تشیع را برگزید. وی اکنون در راه گسترش معارف اهل بیت، در ایتالیا می کوشید.

 

وی پس از آشنایی با دختری ایرانی، با حضور در ایران با وی ازدواج کرد و مراسم ازدواج وی نیز با حضور جمعی از ره یافتگان ایتالیایی، در ایران برگزار شد.
وی که برای زیارت حرم حضرت معصومه، به قم آمده بود، به موسسه آینده روشن آمد و با خبرنگار خبرگزاری آینده روشن نیز گفت و گو کرد. در زیر متن کامل این گفت و گو را می خوانید.


– از فعالیت های مذهبی تان درایتالیا بگویید.
اسم موسسه ما را موسسه امام مهدی گذاشتیم فعالیت موسسه مان حالت ملی دارد و در خود ایتالیا فعالیت داریم و همه شیعه ایتالیایی هستیم. اصل گروه ایتالیایی هستند، ولی از لبنانی ها و پاکستانی و دیگرمهاجر هم استفاده کنیم.

ما یک کتاب خانه ای دایر کردیم و به همه زبان ها کتاب داریم وهمه می توانند استفاده کنند، خیلی ها از جمله دانشجوهایی که درباره شیعه سوال دارند و هم چنین سنی ها می آیند و ما هم به سوالات جواب می دهیم و یک سری کتاب به آنها داده می شود که استفاده کنند.
یک بخش هم هست به نام مهدیه که پنج شنبه ها دعای کمیل داریم و روزهای شنبه روز بحث و سوال است و برنامه هایی هم در روزهای مخصوص مثل روز عاشورا یا ولادت ها اجرا می شود.

– فعالیت شما در ایتالیا فقط مذهبی است؟
بیشتر فعالیت های ما مذهبی است، ولی بعضی اوقات سیاسی هم می شود. منظور از سیاسی، ضد ایتالیا نیست، چون امروزه به ایران و اسلام توجه خاصی می شود، ما هم در این باره فعالیت می کنیم. گاهی هم ما را دیگر احزاب دعوت می کنند تا توضیح دهیم درباره اعتقادتمان و در مورد ایران و شیعه و اسلام. تازگی در کنفراسی شرکت کردیم که درباره انقلاب ایران بود و تاثیر انقلاب ایران را بررسی کردیم.

-آیا آزادانه می توانید در موسسه تان فعالیت داشته باشید؟
این کارها مجوز نمی خواهد، ولی بعضی اوقات مشکل ایجاد می کنند و پلیس می آید تا ببیند که فعالیت های ما ضد ایتالیا هست یا نه. تا حالا جلوی کار ما را نگرفته اند. بعد از یازدهم سپتامبر خیلی مسلمانان را کنترل می کردند، حتی خانه مان را گشتند و بازرسی کردند و چیزی هم پیدا نکردند. کار ما حالت فرهنگی دارد و جز چند کتاب چیزی پیدا نکردند.

– در ایتالیا وضعیت نشر کتاب چگونه است؟
در ایتالیا مشکل خاصی برای کتاب های اسلامی و شیعی وجود ندارد. تنها مشکل موجود درباره کتاب هایی است که ضد یهود نوشته و چاپ می شود. در این مورد نباید صحبت کرد. روی این موضوع فقط حساسیت وجود دارد.

یک قرآن بود که آقای میلانی ترجمه کردند و از اصفهان فرستاده شده بود به کتابخانه های بزرگ ایتالیا. وقتی مسئولان این کتاب به دستشان رسید، تعجب کردند که چرا بدون خبر قبلی بوده. فکر کرده بودند درون این به رمز چیزی هست برای تروریست ها و پلیس را خبر کرده بودند، ولی به طور کلی ممنوعیت برای تبلیغ اسلام وشیعه وجود ندارد. حتی وزیر کشور سابق گفته بود که ما می خواهیم اسلام ایتالیایی داشته باشیم، ولی در مراکز اسلامی حرفی از سیاست به میان نیاید. شورایی هم به وجود آوردند که ۱۶ نفر عضو دارد و تمام آنها را دولت ایتالیا دعوت کرده بود و همه مسلمان هستند و کار رابط را انجام می دهند و مشکلات مسلمانان ایتالیا را حل می کنند. یک چیزی مثل اسلام امریکایی است که امام می گفت.

  
امام جمعه مصری مسجد رم را اخراج کردند به خاطر این که بعد از نماز دعا کرده بود، برای براداران فلسطینی. تا این حد حساسیت روی مسئله یهودیت وجود دارد.
شاید برای شما جالب باشد که مسجد رم را عربستان ساخته و بزرگترین مسجد ایتالیاست و بزرگترین مرکزی است که مسلمانان جمع می شوند. از کلیسای سن پیترو بزرگتر است.

– مسلمانی که در ایتالیا زندگی می کند، می تواند به راحتی در مراسم دینی شرکت کنند؟
خیلی از مسلمانان می ترسند بیایند و در نماز جمعه و دعای کمیل شرکت کنند. از خود دولت می ترسند. یک آقای لبنانی بود که مدت ها بود در ایتالیا زندگی می کرد و کار می کرد و تابعیت ایتالیا را به دست آورده بود. آمدند یک روز از ایشان بازجویی کردند که شما آیا با موسسه ای مسلمانان کار می کنید. گفت نه. گفتند: تو فلان روز در فلان هتل بودی و در چه ساعتی وارد شدی. او گفت: آن فقط یک مراسم مذهبی بود که برای روز عاشورا در هتل برگزار شده بود.
همین نشان می دهد چقدر مسلمانان را کنترل می کنند. یک آقای دیگری هست که تونسی است و بیست سال است در ایتالیا زندگی می کند. همسر ایتالیایی دارد و ۵ سال است که کار دولتی دارد و هنوز تابعیت نگرفته، چون مسلمان و شیعه است. این محدودیت ها وجود دارد.
ما یک کمپ تابستانی داریم که همه مسلمانان می آیند. آن روزها حسابی پلیس می آمد تا ببیند چه کسانی را دعوت می کنیم و چکار می کنیم. در یک روزنامه نوشته شده بودند که ما آن جا مسلمانان ایتالیا را آموزش نظامی می دهیم.
یک جایی هست که صاحب آن مکان آن جا را به همه اجاره می دهد برای اجرای مراسم، چه مراسم اسلامی باشد یا مراسم مسیحی ها. یک روز که ما زنگ زدیم و از صاحب آن خواستیم آن جا را اجاره کنیم، بعد از چند دقیقه از زنگ ما به صاحب آن مکان گفته بودند که ما می دانیم شما می خواهید به مسلمان ها این مکان را اجاره دهید. پس لیست مهمان ها را برای ما بفرستید. صاحب آن جا مسلمان نیست، ولی این نشان می دهد که مکالمات کنترل می شود.

خبرگزاری آینده روشن

 

 قسمتی دیگراز صیحبت‌های مورلی در وبلاگ سایه آفتاب

 مارکو مورلی

 

 مسیرِ رسیدن به چشمه‌های روشنی

  تهیه و تدوین: رضا نظامی سریدار: «حسین مارکو مورلی»، یکی از شهروندان شهر رُم ایتالیاست که با مطالعه منابع اسلامی، به دین اسلام علاقه‌مند شد و کم‌کم، عشق به اسلام در وجودش ریشه دوانْد و در قلبش جای گرفت. این شور و شوق آسمانی، هر روز بیش‌تر و بیش‌تر شد و او مطالعاتش را در مورد اسلام، به صورت تخصصی و عمیق آغاز کرد و در مسیرِ رسیدن به چشمه‌های روشنی، به مذهب شیعه رسید. مارکو، مذهب شیعه را به واسطه داشتنِ منطق، عدالت، معنویت و روحانیت، برگزید و از آن پس بود که بار سنگینی را بر دوش خود احساس نمود.

 

ایجاد مؤسسه اسلامی امام مهدی(عج) برای یک هدف بزرگ

مورلی برای یک هدف بزرگ، ابتدا مؤسسه‌ای را با نام« مؤسسه اسلامی امام مهدی(عج)» ایجاد کرد. حسین مورلی، در سایت خود، فعالیت­های این مؤسسه را این­گونه معرفی می­کند: «مؤسسه اسلامی امام مهدی(عج) در اواسط سال  ۲۰۰۳، فعالیت خود را آغاز کرد که البته ثبت رسمی نام و اساس­نامه آن در ژانویه ۲۰۰۴ صورت گرفته است. از چندین سال پیش، مؤسسه ­ها و گروه­های مختلف شیعی در ایتالیا فعالیت داشتند که مسئولان فعلیِ مؤسسه امام مهدی(عج) و بسیاری از اعضای دیگر آن، هسته مرکزی و حیاتی آن گروه­ها را تشکیل می­دادند. در ادامه این فعالیت­ها و به علت بعضی تغییرات و رویدادها، به ­ویژه ورود برادران و خواهران جدید و همچنین نیازهای روز، بعضی از برادران با تشویق دیگر مسلمانانِ ایتالیا و خارج ایتالیا تصمیم گرفتند گروه سازمان­یافته­ای را برای کار جدّی­تر در جهت بهبود کمّی و کیفی جامعه کوچک شیعیان ایتالیا از لحاظ فرهنگی و معنوی و همچنین معرفی صحیح اسلام شیعه به غیر مسلمانان، تشکیل دهند. مؤسسه امام مهدی (عج)، یک مؤسسه ملّی به شمار می­آید. به این معنی که مسلمانانی از شمالی­ترین تا جنوبی­ترین استان­های ایتالیا در آن عضویت دارند. یکی از نکاتی که این مؤسسه را نسبت به دیگر مؤسسه‌ها و گروه­های موجود، برجسته می­کند، حضور فعّال مستبصرین ایتالیایی است .این مؤسسه به یاری خداوند، در سال ۲۰۰۴ موفق به افتتاح مرکز فرهنگی ـ مذهبی خود در شهر رُم شد که کمک شایانی به اجرای اهداف آن می­کند.

 

 مورلی و زیارت بارگاه ملکوتی حضرت رضا(علیه‌السلام)

 

«هیچ وقت نمی­توانم احساسِ لحظه ­ای را که به حرم مطهر حضرت رضا مشرّف می­شوم، بیان کنم.»

مورلی، هر از گاهی که دلتنگ می­شود، به حرم مطهر حضرت رضا(علیه‌السلام) می­آید. می­گفت: «هیچ وقت نمی‌توانم احساسِ لحظه­ای را که به حرم مطهر حضرت رضا(علیه‌السلام) مشرف می­شوم، بیان کنم؛ اما لحظه­ای که می­خواهم از اینجا بروم، کمبود این معنویت و روحانیت را خیلی حس می­کنم.» می­پرسم: «اصلاً شما در لحظه ورود، چه احساسی دارید؟» می­گوید: «هروقت به اینجا می­آیم، انگار دوباره با امامت، بیعت تازه می­کنم. وقتی برمی­گردم، پیامم به تمام شیعیان این است که راه این بزرگواران را ادامه دهند.»

 

عرفان شیعه، گنجینه­ای است که در هیچ دین دیگری پیدا نمی­شود

از حال و هوای آستان ملائک‌پاسبان رضوی می­پرسم. می‌گوید: «حال و هوای حرم مطهر حضرت رضا(علیه‌السلام)، با هیج جای دیگر، قابل مقایسه نیست. من به همه، همین را می­گویم. هرجا صحبت از معنویت می­شود، می­گویم: ‘بروید ایران، حرم مطهر حضرت رضا(علیه‌السلام)؛ آن­وقت متوجه می­شوید معنویت یعنی چه.’» می­گویم: «این را از کجا متوجه شدید؟» پاسخ می­دهد: «این، از لحظه ورود به حرم و حضور میلیونی زائران و اشتیاق آنان در رساندن خود به ضریح مطهر، کاملاً مشخص است. این معنویت، ریشه در مذهب شیعه دارد؛ چیزی که متأسفانه تاکنون ناشناخته مانده است و خیلی­ها در اروپا، عرفان شیعه را نمی­شناسند. عرفان شیعه، گنجینه­ای بی­بدیل است که در هیچ دین دیگری پیدا نمی­شود.»

 

انس بسیار به فرهنگ اسلامی، با مطالعه آثار علامه شهید، مرتضی مطهری

مورلی به فرهنگ اسلامی، بسیار انس دارد و کتاب‌های اسلامی را بسیار مطالعه می­کند. یکی از علاقه­مندی­های ایشان، مطالعه آثار علامه شهید، دکتر مرتضی مطهری است. به گفته خودش، کتاب‌های تاریخیِ اسلامی و ایرانی را بسیار مطالعه می­کند. در همین زمینه می­گوید: «خدماتی که ایران به اسلام نموده، مشخص است. با این­که محل تولد اسلام، سرزمین ایران نبوده؛ اما کارهایی که این کشور برای اسلام انجام داده، از کشورهای دیگر بیشتر است.»

 

موزه و کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی؛ انعکاس پیشرفت فرهنگ و هنر اسلامی

هر کس موزه و کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را ببیند، متوجه می­شود که ایران در پیشرفت فرهنگ و هنر اسلامی، نقش بسیار مهمی داشته است. این کتابخانه از جهات مختلف، همچون ارائه خدمات و امکانات منحصر به فرد به پژوهشگران، اهمیت خاصی که به هنر معماری اسلامی در ساخت آن داده شده و همچنین منابع علمی و تاریخی، اهمیت فراوانی دارد و خوب است که ‌این کتابخانه، به همه جهان معرفی شود. من مطمئن هستم که بسیاری از نسخه­شناسان، شرق­شناسان و شیعیان جهان از وجود این همه نسخه خطی، مطّلع نیستند و اگر با این مجموعه آشنا شوند، به اینجا می­آیند و از این منابع استفاده می­کنند.

معرفی قرآن­های منسوب به دستخط ائمۀ اطهار(علیهم‌السلام) به جهانیان، موجب بی اثر شدن تبلیغات بر ضد اسلام.

 بعضی­ها می­گویند که مسلمانان، قرآن را تحریف نموده­اند و من وقتی قرآن­های منسوب به ائمۀ اطهار را در آستان قدس رضوی دیدم، با خودم گفتم که اگر این مجموعه قرآن که در قرن­های اوّل و دوم، روی پوست آهو کتابت شده، به جهانیان معرفی شود، آن­وقت، تبلیغات آن­ها بی­اثر خواهد شد.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار