تاریخ انتشار :

پاکستان

امکانات برنامه Islamic GPS برای دیدن مکان‌های دیدنی خاص و با اهمیت اسلامی

«Islamic GPS» یک برنامه واقعیت افزوده است که علاوه بر جهت‌یابی و نشان دادن نزدیکترین مسجد محل، به کاربران امکان می‌دهد مساجد و مکان‌های دیدنی اسلامی را در سراسر جهان پیدا کنند. این کار به‌سادگی و از طریق یک اپلیکیشن در تلفن همراه شخص انجام می‌شود.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) رشد جمعیت مسلمانان در کشورهای غربی باعث شده که خدمات و امکاناتی که این افراد به دلیل رعایت مسائل مرتبط با شریعت اسلامی به آن نیازمند هستند، هم رو به گسترش باشد.

برخلاف تصور رایج، ارائه‌دهندگان این خدمات لزوماً مسلمان یا شرکت‌های وابسته به مسلمانان نیستند، بلکه شرکت‌هایی هستند که به دلیل نیاز بازار و مسائل اقتصادی تلاش می‌کنند با دریافت گواهینامه حلال مشتریان جدید را از بین مسلمانان جذب کنند.

برای مثال در حوزه غذا و نوشیدنی با توجه به لزوم رعایت قوانین اسلامی در مورد خوراکی‌ها به خصوص گوشت، صنعت تهیه و توزیع غذای حلال در این کشورها رو به رشد است. حوزه دیگری که بیشترین اهمیت را برای جامعه مسلمان دارد، حوزه تأمین مالی و بانکداری است که باعث شده که نظام تأمین مالی اسلامی جایی در نظام پولی و اقتصادی کشورهای غیراسلامی برای خود باز کند.

بریتانیا یکی از کشورهایی است که بیشترین جمعیت مسلمان را در غرب اروپا دارد. با وجود اینکه مسلمانان این کشور دومین اقلیت (بعد از افراد بدون دین) محسوب می‌شوند، اما تأثیرگذاری بسیاری در این کشور دارند. جمعیت مسلمانان بریتانیا در حال حاضر به ۳,۱ میلیون نفر ـ ۱.۱ میلیون نفر تنها در لندن ـ رسیده و این باعث به وجود آمدن بازاری با پتانسیل‌های بالا برای فعالان اقتصادی شده است. به عبارت دیگر، جمعیت مسلمانان باعث شده کارآفرینان به‌طور فزاینده‌ای پتانسیل کسب و کارهای توسعه یافته برای بازار اسلامی در داخل و خارج از کشور را تشخیص دهند.

 

تلاش برای ورود به حوزه‌های جدید حلال 

با توجه به نیازهای جوامع مسلمانان، به نظر می‌رسد که دو حوزه تأمین مالی و غذا از اهمیت بیشتری برای مسلمانان جوامع غربی از جمله بریتانیا برخوردار باشد. با این همه استارتاپ‌های اسلامی تلاش کرده‌اند در حوزه‌های دیگری هم وارد شوند و از بازار پر سود محصولات حلال استفاده کنند. «Islamic GPS» یکی از همین تلاش‌ها در حوزه محصولات متنوع حلال به شمار می‌رود که محصولی متفاوت از سایر محصولات حلال به بازار عرضه کرده است.

این استارتاپ از سوی یک مهاجر پاکستانی به نام اقبال حسین بنیان نهاده شده و خود حسین طراحی آن را برعهده داشته است. نسخه بتا Islamic GPS ابتدا در سال ۲۰۱۵ به صورت محدود به بازار عرضه شد. یک سال بعد Islamic GPS به طور رسمی در تابستان ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد.

 Islamic GPS یک برنامه واقعیت افزوده است که به کاربران امکان می‌دهد مساجد و مکان‌های دیدنی اسلامی را در سراسر جهان پیدا کنند. این کار به‌سادگی و از طریق یک اپلیکیشن در تلفن همراه شخص انجام می‌شود که نزدیکترین مسجد را هم جهت‌یابی کرده و تصویر آن مکان نشان داده می‌شود. اگر این مکان یک مسجد تاریخی باشد، اطلاعاتی در مورد این مکان به کاربر ارائه می‌شود. این برنامه با هدف آموزش تاریخ جهان اسلام به روشی نوآورانه و مفید صورت می‌گیرد.

اپلیکیشن Islamic GPS تا شعاع ۲۰ کیلومتری را برای یافتن مکان‌هایی برای نماز با ویژگی واقعیت افزوده ارائه می‌دهد. این بدان معنی است که با استفاده از داده‌های GPS به شما یک نمای زنده از اطراف را می‌دهد. بنابراین اگر فرد استفاده کننده به مکه یا استانبول برود، می‌تواند مکان‌های جالب زیارتی و دیدنی را ببیند.

در حال حاضر، شرکت سازنده Islamic GPS بر روی ساخت یک برنامه قوی تمرکز دارد که به نوعی کاربرمحور باشد. این باعث خواهد شد که منبع درآمد خوبی از طریق تبلیغات آژانس‌های مسافرتی به دست بیاید.

به گفته حسین، Google Maps تنها یک منبع برای مساجد است. اما در Islamic GPS ما به‌صورت دستی نشانه‌ها و مکان‌های دیدنی خاص و با اهمیت اسلامی را برای افرادی که به کشورهای اسلامی سفر می‌کنند، اضافه می‌کنیم.

حسین به ذکر مثالی از بازی Pokemon Go در مورد شباهت‌های Islamic GPS با این بازی گفت: Pokemon Go با عناصر متحرک تعاملی با پوکمون و محیط اطراف به کاربر احساس پویایی می‌دهد. Islamic GPS  در آغاز این راه است. ما بخش کوچکی از برنامه را که تنها جزئی از چشم‌انداز بزرگ ما برای Islamic GPS است، برای آوردن نوآوری به خط مقدم سفر و ماجراجویی مسلمانان به کار گرفته‌ایم.

Islamic GPS در میان ۱۰ برنامه برتر در دسته سفر در فروشگاه App کشورهای مالاوی، پاکستان و سریلانکا قرار گرفته و این برنامه در ۹۴ کشور دیگر نیز استفاده شده است.

به گفته مسئولان این شرکت، Islamic GPS قصد دارد در کشورهای بیشتری گسترش یابد و این میان داده‌های برنامه افزایش پیدا کند. همکاری با شرکت‌های گردشگری برای ایجاد بسته‌ها و برنامه‌های سفر به مسافران کمک می‌کند مکان‌هایی را که این برنامه به نمایش می‌گذارد، کشف کنند. توسعه‌دهندگان برنامه همچنین قصد دارند اطلاعاتی در مورد رستوران‌های حلال و رویدادهای محلی در Islamic GPS اضافه کنند.

گزارش: محمد حسن گودرزی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار