تاریخ انتشار :

رهیافتگان

آیا قیصر روم مسلمان شده است؟ /سه روایت از مسلمان شدن قیصر روم

ماجرای مهمی که شیعیان در باره آن تحقیق نمی کنند. نبود سیستم تحقیقی در دستگاههای تبلیغی شیعی و مغفول ماندن یک واقعه بزرگ تاریکی

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)امیر (جمال ) طاهری / در رابطه با مسلمان شدن قیصر روم دو نقل در تاریخ شیعه وجود دارد ولی آیا این دو نقل درست است؟
نقل اول 
مسلمان شدن قیصر روم توسط امام علی علیه السلام

در کتابی از یکی از مؤلفان قرن یازدهم اهل‌سنت هندوستان، گزارشی در این زمینه وجود دارد که بعد از رحلت رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) از قیصر روم نوشته‌ای به مدینه آمد که یکی از مضامینش این بود: کدام سوره از سوره‌های قرآنى است که به عدد درهای دوزخ هفت آیه دارد، اما هفت حرف از حروف در وى نیست؟ که ما در انجیل خوانده‌ایم؛ هرکس آن سوره را بخواند، هفت درِ جهنم بر وى بسته شود.
امیر المؤمنین علی( علیه السلام ) در جواب نوشت: «آن، سوره فاتحه است که آن‌را سبع المثانى می‌خوانند و آن هفت حرف که در آن سوره نیست: «ثا»، «جیم»، «زاء»، «شین»، «ظا»، «خا» و «فا» باشد …».
وقتی قیصر روم این مطلب و مطالب دیگر درباره سوره فاتحه را خواند، حقیقت دین اسلام بر وى آشکار شد، ولی نمی‌توانست به قوم خود اظهار کند؛ از این‌رو در دل، اسلام را قبول نمود و اسیران مسلمان را آزاد کرد.[۱]
البته این گزارش با چنین تفصیلی را در کتب روایی و تاریخی تألیف‌شده قبل از این کتاب نیافتیم.

[۱]. حسینی کشفی(م ۱۰۶۰ق)، محمد صالح، مناقب مرتضوى، ص۲۶۰ – ۲۶۱، تهران، چاپ اول‏، ۱۳۸۰ش.

 

 نقل دوم

مسلمان شدن قیصر روم از پاسخ امام هادی
قیصر روم برای یکی از خلفای بنی‏ عباس، در ضمن نامه‏ ای نوشت: «ما در کتاب انجیل دیده ‏ایم که هر کس از روی حقیقت سوره‏ ای بخواند که خالی از هفت حرف باشد، خداوند جسدش را بر آتش دوزخ حرام می ‏کند و آن هفت حرف عبارت است از: «ث، ج، خ، ز، ش، ظ، ف»، ما هر چه بررسی کردیم، چنین سوره ‏ای را در کتاب های: تورات و زبور و انجیل نیافتیم، آیا شما در کتاب آسمانی خود، چنین سوره‏ای را دیده‏ اید؟»
خلیفه ‏ی عباسی، دانشمندان را جمع کرد، و این مسأله را با آنها در میان گذاشت، آنها از جواب آن درماندند، سرانجام این سؤال را از امام هادی علیه‏السلام پرسیدند، آن حضرت در پاسخ فرمود: آن سوره، سوره ‏ی «حمد» است، که این حروف هفتگانه در آن نیست.
پرسیدند: فلسفه ‏ی نبودن این هفت حرف، در این سوره، چیست؟ فرمود: حرف «ث» اشاره به «ثبور» (هلاکت) و حرف «ج» اشاره به «جحیم» (نام یکی از درکات دوزخ) و حرف «خ» اشاره به «خبیث» (ناپاک) و حرف «ز» اشاره به «زقوم» (غذای بسیار تلخ دوزخ) و حرف «ش» اشاره به «شقاوت» (بدبختی) و حرف «ظ» اشاره به «ظلمت» (تاریکی) و حرف «ف» اشاره به آفت است.
خلیفه، این پاسخ را برای قیصر روم نوشت، قیصر پس از دریافت نامه، بسیار خوشحال شد و به اسلام گروید و در حالی که مسلمان بود از دنیا رفت. [۱] .پی نوشت ها:
[۱] شرح شافیه ابی‏فراس، مطابق نقل منتخب التواریخ، ص ۷۹۵٫
منبع: نگاهی بر زندگی امام هادی؛ محمد محمدی اشتهاردی؛ نشر مطهر چاپ دوم بهار ۱۳۷۷٫

پی نوشت امیر (جمال طاهری) در گفتگویی که با یکی از فعالان شیعه در ایتالیا داشتم اخیرا طی کشفیاتی در قبر یکی از امپراطورهای روم قرآن کشف شده و به سبک اسلامی دفن شده است هرچند موسسه رهیافتگان فاقد حامی مالی برای پیگیری این مطلب است اما تا حد امکان سعی میکنیم این مطلب را مستند سازی کرده و به این سوال پاسخ بدهیم به احتمال زیاد این شاه رومی هماه قیصر مد نظر در روایات است.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار