تاریخ انتشار :

نشست خبری همایش ملی «شیوه‌ها و راهکارهای ترویج قرآن کریم در فرهنگ عمومی»

می خواهیم رویکرد ترویج قرآنی علمی شود / در مقایسه با آموزش زبان انگلیسی آموزش قرآن بروز نیست

احمد زادهوش

همایش ملی «شیوه‌ها و راهکارهای ترویج قرآن کریم در فرهنگ عمومی» با رویکرد علمی در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ برگذار خواهد شد

  به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) حجت‌الاسلام احمد زادهوش، رئیس اولین همایش ملی «شیوه‌ها و راهکارهای ترویج قرآن کریم در فرهنگ عمومی»، با معرفی دارالقرآن کریم اصفهان که برگزار کننده این همایش خواهد بود و فعالیتهای این مرکز گفت: دارلقرآن اصفهان ۳۳ سال قبل توسط مرحوم مهدی مظاهری تاسیس شد و اکنون با ۱۳۰ شعبه در شهر اصفهان و ۳۰ نمایندگی در شهرستان‌های استان و ۱۵ پیش‌دبستانی و ۸ مدرسه غیرانتفاعی و یک دانشگاه قرآن و عترت از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مؤسسات قرآنی کشور است که توانسته توجه مردم به قرآن بیش از گذشته جلب کند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات فعلی در آموزش و فهم قرآن در کشور افزود: در طول چهارده قرن گذشته شیوه‌ها و راهکارهای مختلفی به‌منظور ترویج صورت، لفظ، محتوا و بطن متقن قرآن کریم توسط مؤمنان صورت‌گرفته است، ولی تا کنون در رابطه‌ با راهکار و شیوه‌های علمی ترویج فرهنگ قرآن هیچ کاری انجام نگرفته است.

زادهوش ادامه داد: متأسفانه ما دچار فقری بزرگ در آموزش قرآن کریم هستیم و از توجه جامعه مسلمان برای ارائه راهکار جهت ترویج فرهنگ قرآنی استقبال می‌کنیم.

 وی افزود: سطح سواد قرآنی مردم ما مطلوب نیست، البته این بدان معنی نیست که حرکت و اقدامی نشده است اما حلاوت قرآن به مردم چشانده نشده است.

وی هدف از همایش «شیوه‌ها و راهکارهای ترویج قرآن کریم در فرهنگ عمومی» را ایجاد یک حرکت علمی و فراخوان علمی دانست که برای علمی و اصولی شدن حرکت‌های ترویجی در جامعه از صاحب‌نظران بهره برده شود و فعالیت‌های قرآنی بر ضوابط بهتری منطبق شود.

زادهوش انتقال تجربیات دیگر کشورهای اسلامی را نیز در این عرصه مهم دانست و از مخاطبان خواست با این موضوع نیز در همایش شرکت کنند.

 همایش «شیوه‌ها و راهکارهای ترویج قرآن در فرهنگ عمومی»

دکتر مجید صفریان دبیر علمی این همایش نیز با تاکید نگاه علمی همایش به تبیین مسیر طی شده در شورای عالی قرآن و جمع بندی برپایی همایش پرداخت و از نبود نگاهی در آموزش و ترویج قرآن را علت اصلی برپایی این همایش دانست.

دبیر علمی همایش شیوه ها و راهکارهای ترویج قرآن کریم در فرهنگ عمومی پیشینه این حرکت را دو سال تحقیق و فعالیت و درج مقالاتی در مجله تخصصی شورای عالی قرآن دانست و افزود: در حوزه علوم قرآنی در بحث نوجوانها کار جدی انجام نشده است این درحالی است که در سالهای قبل جواد فروغی و محمد حسین طباطبایی الگوهای خوبی برای نوجوانان بوده اند ولی با رشد تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی این فعالیتها به روز نشده که امید است این همایش بتواند با نگاه علمی خلاء موجود را بپوشاند.

وی با تقدیر از حجت الاسلام زادهوش  که ریاست این همایش را بر عهده گرفته است گفت: دلیل اصلی حجت الاسلام زادهوش برای ورود به این عرصه نبود کار علمی در حوزه ترویج قرآن بوده دراین همایش تلاش داریم که بانگاههای بین رشته ای مثل روانشناسی، جامعه شناسی و مدیریت این مقوله مهم را واکاوی کنیم.

وی با بیان اینکه این همایش طبق برنامه‌ریزی انجام شده در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد، در پایان یادآور شد: از این تریبون اعلام می‌دارم که هرکسی و در هر جایگاهی می‌تواند راهکارها و شیوه‌های مدنظر خودر ا به دبیرخانه این همایش ارائه دهد، برای ما ترویج فرهنگ قرآنی به بهترین شکل مهم است.

فیلم این همایش را اینجا ببینید:

یوتیوب رهیافتگان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار