تاریخ انتشار :

محسن بهارزاده، استاد خوشنویسی

مذهب یک جنس بسیار خوبی دارد و شادابی خوبی را تا آخر کار می‌دهد

محسن بهارزاده مطرح کرد:‌ رحمت کمرنگ‌ترین جلوه‌ای است که از پیامبر نشان داده شده و در این زمینه کم‌کاری شده است در صورتی که موضوعی برای اتحاد و وحدت است.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)در این گفت‌وگو به سراغ محسن بهارزاده، اهل اصفهان از فارغ‌التحصیلان انجمن خوشنویسان با مدرک استادی است که فوق ممتاز خطوط ثلث عربی را زیر نظر اساتید عرب و ترک کار کرده است که نمایشگاه‌های بسیاری از آثار او در ایران و خارج برگزار شده است. آخرین مجموعه‌ای که مشغول تدوین آن است مجموعه تصویرسازی آیات قرآن است که به گفته وی نمونه‌ای تا به حال نداشته است. بسیاری از مجموع آثار بهارزاده به حضرت رسول (ص) مربوط می‌شود و آثار زیادی با ترکیبات متنوع روی ذکر صلوات به رشته تحریر در آورده است.

محسن بهارزاده پیرامون جایگاه مذهب در هنر بیان کرد: بعد از اینکه هنرمند سطوح آموزشی هنری را طی می‌کند و به جایگاهی دست پیدا می‌کند باید به موضوعی توجه می‌کند که چه رسالتی در اجتماع دارد. بسیاری سال‌های‌ سال درگیر همین موضوع رسالت هنری می‌مانند. بعضی‌ها هم هستند که به یک جایگاه تثبیت‌شده که می‌رسند درگیر رسالت دینی می‌شوند و آثارشان مذهب‌محور می‌شود.

وی ادامه داد:‌ مذهب یک جنس بسیار خوبی دارد و شادابی خوبی را تا آخر کار می‌دهد. آن لذتی که در فضای کارهای مذهبی وجود دارد یک نوع اطمینان قلبی به هنرمند می‌دهد. هنرمند همیشه دنبال این است که بهترین ایده‌ها را انتخاب کند تا یک اثر هنری ماندگار خلق کند. وقتی در فضای مذهب کار می‌شود این اطمینان قلبی همیشه در وجود او است و برکاتی دارد که می‌توان به اعتمادی که بین او و مخاطبان خود ایجاد می‌شود؛ اشاره کرد.

این هنرمند خوشنویس افزود: من چون این فضای مذهبی را تجربه کردم از همان ابتدا در این حوزه کار کردم و دغدغه داشتم که به سمت موضوعاتی بروم که بعد از سال‌ها پشیمان نشوم. از همین رو برای من فضای مذهبی نقطه قوت کارهایی است که می‌خواهم انجام دهم.

 

وی در رابطه با اتحاد بین مسلمانان از طریق هنر گفت: ما یک زبان کلامی داریم و یک زبان هنری که زبان هنر مقدم بر کلام است. آثار من در پنج-شش کشور اسلامی که زبان و مذهب آنها متفاوت بود عرضه شده است و با تاکید بر وجوه مشترک بین تمام مسلمانان مانند قرآن و کلام رسول‌الله (ص)، این احساس اتحاد و وحدت اتفاق افتاد. اگر این موضوعات به عنوان یک ستون بسیار قوی در نظر گرفته شود با توجه به باورها کمتر اختلافی به وجود می‌آید.

بهارزاده با اشاره به اینکه امروزه اتحاد کمرنگ‌تر شده افزود:‌ علت این است که کلام پیامبر (ص) به آن شکل که بوده بیان نشده است. وقتی شما اثر هنری خلق می‌کنید تا زمانی که آن اثر وجود دارد، سال‌های سال باقی‌می‌ماند و همیشه در مقابل چشم مخاطب است و آن را مرور می‌کند.

 

این هنرمند ادامه داد: قرآن مجید وقتی پیامبر را خطاب می‌کند عنوان رحمت‌اللعالمین را مطرح می‌کند اما موضوع رحمت کمرنگ‌ترین جلوه‌ای است که از پیامبر نشان داده شده است و در این زمینه کم‌کاری شده در صورتی که موضوعی است که موجب اتحاد و جذب دیگران می‌شود. باید باب‌های جدید باز کرد تا هنر رسالت خود را در این موضوع انجام دهد.

وی در رابطه با تکراری شدن آثار بیان کرد:‌ باید توجه داشت که در بیان این مطالب و موضوعات دچار تکرار نشد تا آثار جدید خلق شود. هنرمندان ما در این حوزه  مخصوصاً در سال‌های اخیر ضعیف عمل کردند. جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود نیز جدا از این موضوع نیست. در جشنواره یک موضوع مدام تکرار می‌شود و هر سال باید به همان موضوع پرداخت در صورتی که ما منابع وسیعی در رابطه سیره حضرت رسول(ص) داریم که می‌تواند هزاران نکاتی را برجسته کند که کم‌رنگ شده است.

 

بهارزاده در رابطه با ظرفیت‌های فرهنگی و هنری موجود برای پرداختن به مضامین نشر موضوعات دینی، بیان کرد:‌ در فضای هنری کشور ما یک هنر اسلامی وجود دارد و آن زمانی به وجود می‌آید که مضامین هنری و اسلامی را با هم در آمیزیم. خط از جمله وسیله‌هایی است که با آن می‌توان به این امر دست یافت.

این هنرمند خوشنویس با بیان اینکه خط به صورت مستقیم پیام را به جامعه مخاطب می‌رساند ادامه داد: خط از ظرفیت‌هایی است که با حضور خود در همه هنرها مانند قلم‌کاری، میناکاری و… می‌تواند مفاهیم اصلی را به گونه هنری بیان کند. به وسیله خوشنویسی می‌توان در همه زمینه ورود کرد. سال‌ها است که این فضا کمرنگ شده و افراد و اساتید از این فضا دور شده است. در اصفهان چهارصد رشته هنری داریم که می‌توان با خوشنویسی ترکیب شوند و به این وسیله مذهب را وارد محیط اجتماعی و زیستی جامعه کرد.

 

وی در پایان تصریح کرد:‌ بزرگ‌ترین مشکلی که در کشور داریم این است که گویی هنر متولی ندارد. افرادی هستند که کار می‌کنند اما همه درگیر حاشیه هنر شدند؛ در خوشنویسی هم این موضوع زیاد است. با وجود اینکه از نظر اقتصادی هم پتانسیل خوبی دارد و موضوعات مذهبی بسیار خواهان دارد اما متاسفانه ایم موضوع درست معرفی نشده است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار