تاریخ انتشار :

کنفرانس وحدت:

وحدت، منافع عموم مسلمانان را تأمین می‌کند

دوازدهمین وبینار از سلسله وبینارهای سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی برگزار شد و سخنرانان خارجی در آن بر تشکیل ائتلاف اقتصادی میان کشورهای اسلامی و ایجاد واحد پول اسلامی مشترک تأکید کردند.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)سی وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ۳۰ مهرماه در قالب وبینارهایی با سخنرانی علمای داخلی و خارجی ادامه یافت و برنامه‌هایی از جمله بازدید از کتابخانه ملی ایران برای شرکت‌کنندگان اجرا شد.

مولانا محمدرضا الازهری القادری، رئیس دارالعلوم للبنات از هند در دوازدهمین وبینار سی وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، در سخنانی اظهار کرد: خداوند سبحان در قرآن کریم می‌فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا» (همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید). در زمینه تفسیر این آیه شریفه از قرآن کریم «ابن مسعود» و همچنین مفسران دیگر گفته‌اند: مقصود از آن حفظ وحدت و اتحاد و اجتناب از تفرقه و پراکندگی است. همچنین مسلمانان یکدیگر را رها نکنند و با هم انس گیرند و در تمامی‌اعمال‌شان خالصانه رفتار کنند.

 

وحدت، منافع عموم مسلمانان را تأمین می‌کند

وی افزود: این آیه شریفه حکایت از آن دارد که مسلمانان در سراسر جهان باید با یکدیگر وحدت و همبستگی داشته باشند، چراکه این وحدت و همبستگی ثمرات و نتایج بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال، در سایه حفظ اتحاد است که مسلمانان با یکدیگر هم‌رأی و هم‌عقیده می‌شوند و مصالح و منافع عموم مسلمانان تأمین می‌شود.

الازهری تأکید کرد: لازم است که منافع و مصالح عمومِ مسلمانان بر همه چیز ارجحیت داشته باشد. این منافع و مصالح باید از تمامی‌ جهات مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند و نظرات و دیدگاه‌ها درباره آن‌ها استفاده شود. در نهایت نیز همگی مسلمانان باید راهکارهای دستیابی به منافع و مصالح عمومی‌را مشخص سازند.

وی افزود: در همین راستا، رسول خدا (ص) نمونه‌های زیادی را بیان کرده‌اند. در کتب احادیث نیز بیانات فراوانی در این باب وجود دارد. در قرآن کریم نیز نمونه‌های زیادی به چشم می‌خورد که جملگی بر لزوم وحدت میان مسلمانان تأکید دارند.

در ادامه نیز مولانا سید حبیب الله شاه چشتی، نائب رئیس جماعت اهل سنت بلوچستان پاکستان با اشاره به این که پیامبر (ص) محور همبستگی و وحدت میان مردم است، اظهار کرد: پیامبر (ص) خدایان و بت‌های زمینی را در هم شکست و انقلابی در روی زمین برپا کرد که تاریخ از آن در تعجب است. پیامبر (ص) از تبلیغ وحدانیت خدا دست برنداشت و پادشاهان بزرگی را به چالش کشید. به آنان نامه نوشت و پیغام داد که دست از پرستش بت‌ها بردارید و خدای احد و واحد را پرستش کنید. در سایه آن تلاش‌ها امروز می‌بینیم که در جهان اسلام یک خدای واحد پرستیده می‌شود.

 

اساس فرقه‌ها تبلیغ اسلام است

این عالم اهل سنت با اشاره به پدیدآمدن فرقه‌های مختلف پس از پیامبر اسلام (ص) گفت: اساس این فرقه‌ها تبلیغ اسلام است و آنها مخالف اسلام نیستند. اختلافاتی که میان فرقه‌های مختلف وجود دارد در زمینه ذات خداوند و ذات پیامبر اکرم نیست. بلکه اختلافات در زمینه تفسیر آنها از موضوعات در چارچوب مکتب فکری‌شان است. به عبارت دیگر تشریح و تفسیر آنها کمی ‌با یکدیگر تفاوت دارد.

شاه چشتی ادامه داد: اگر ما با یکدیگر اتحاد، یگانگی و اخوت داشته باشیم و اختلافات فرعی را کنار بگذاریم و به موضوعاتی که به آنان ایمان داریم و در مورد آنها با یکدیگر اتفاق نظر داریم، تمسک بجوییم در این صورت هیچ گاه در برابر دشمن تسلیم نخواهیم شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با کمک خداوند میان کشورهای جهان اسلام، از جمله پاکستان، ایران، قزاقستان، ازبکستان و افغانستان یک ائتلاف بزرگ اقتصادی تشکیل شود و همه کشورهای اسلامی ‌در آن عضو شوند و اختلافات جزئی را کنار بگذارند.

شاه چشتی همچنین پیشنهاد داد که یک واحد پول اسلامی‌ ایجاد شود، و سپس گفت: در این صورت ما می‌توانیم بر کل دنیا حکومت کنیم. دشمنان با برجسته کردن اختلافات جزئی که میان ماست، توانسته‌اند ما را از حقیقت و هدف اصلی دور کنند و تلاش‌های ما را بی اثر سازند.

پیر حسیب الرحمان، عضو شورای ایدئولوژیک اسلامی ‌پاکستان نیز اظهار کرد: امروزه برخی تلاش می‌کنند با هر منطق و روشی مردم را از دایره اسلام بیرون کنند و این عمل را شاهکار خود بدانند. اما لازم است که این اولویت تغییر یابد و تکفیر مسلمانان را شاهکار ندانیم بلکه مسلمان کردن کافران را باید شاهکار دانست.

 

اختلافات، ما را از دشمنان بیرونی بی‌نیاز کرده است

این عالم پاکستانی افزود:‌ امروزه اختلافات بین امت مسلمان به قدری به مسلمانان آسیب و صدمه رسانده است که هیچ نیازی به فعالیت دشمن بیرونی نیست.

وی با تأکید بر اینکه اختلافات علما از ابتدا بوده است و خواهد بود، گفت: اختلافات را نمی‌توان پایان داد ولی می‌توان به شر حاصل از اختلافات پایان داد. می‌توان آنها را از نظر علمی‌بررسی و با گفتگوی علمی‌ به آن پرداخت.

پیر حسیب الرحمان تصریح کرد: اگر قصد خدمت به اسلام و امت حضرت رسول (ص) را داریم باید مردم را به هم نزدیک کنیم چراکه قدرت در وحدت است و در تفرقه و از هم گسستگی، نتیجه‌ای جز نابودی نیست.

 

پشیمانی پس از پیوستن به گروه‌های تکفیری

در ادامه دوازدهمین وبینار سی‌ وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی حجت الاسلام والمسلمین شیخ سلیم مویگا نگا نگا، استاد دانشگاه کنیا به نحوه گسترش دین اسلام به آفریقا و کشورهای عربی پرداخت و گفت: در جامعه آفریقایی انواعی از مذاهب وجود داشت، اما هیچ گاه صحبت از این مسئله نشد که کدام مذهب نسبت به دیگری برتری دارد، این‌گونه تفکر از طریق برخی کشورهایی وارد شد که از اختلافات بین ادیان و مذاهب و عشیره‌ها منافعی را به دست می‌آوردند و بدین ترتیب می‌توانستند بر مردم حکمرانی کنند اما تاکنون در کشور ما چنین اتفاقی رخ نداد و با وجود تلاش‌های بسیار نتوانستند میان اقوام و عشیره‌ها اختلاف ایجاد کنند.

استاد دانشگاه کنیا تصریح کرد: برخی از افراد به دلیل اختلاف پراکنی‌های دشمن وارد گروه های اسلامی افراطی یا تکفیری شدند اما پس از آن که دیدند با فطرت آنان یا اعتقادات سنتی عشیره یا قبیله شان سازگار نیست از آن خارج شده و یا به دین گذشته خود که مسیحیت بود و یا دین اصلی آفریقایی خود بازگشتند.

حجت‌الاسلام  شیخ سلیم مویگا نگا نگا تأکید کرد: با تمرکز بر اهداف جامعه بزرگ اسلامی و با تمرکز بر افرادی که تفکر و عقایدشان به اسلام نزدیک است می توان آنان را به جهان بزرگ اسلام که مورد رضایت امام عصر (عج) باشد، وارد کرد.

گفتنی است، سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی به همت مجمع تقریب مذاهب اسلامی با موضوع «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» از ۲۷ مهرماه در تهران برگزار شده است و فردا، اول آبان به کار خود پایان می‌دهد.

منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار