تاریخ انتشار :

نشر بین‌الملل

انتشارکتاب «دیپلماسی پیامبر» شرح شیوه دیپلماسی سیاسی و اجتماعی رسول الله

کتاب «دیپلماسی پیامبر» نوشته محمدحسین جمشیدی به بررسی شیوه دیپلماسی سیاسی و اجتماعی پیامبر(ص) پرداخته و یکی از جذابیت‌های آن بررسی نامه‌های آن حضرت به پادشاهان جهان است.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)کتاب «دیپلماسی پیامبر» شرح شیوه دیپلماسی سیاسی و اجتماعی رسول خدا(ص) به قلم محمدحسین جمشیدی است که به همت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است.

این اثر در چهار باب و بیست فصل تدوین شده و اهداف و مبانی دیپلماسی پیامبر، اصول و قواعد دیپلماسی پیامبر، سیاست‌ها، روش‌ها و راهبرد‌های دیپلماسی پیامبر و ارکان دیپلماسی پیامبر(ص) برخی از عناوین این کتاب را شامل می‌شود.
باب اول این کتاب مقدمات و مبانی دیپلماسی پیامبر(ص) است. در این بخش مکتب سیاسی اسلام، اهداف پیامبر(ص) و رابطه حضرت محمد با سیاست بررسی می‌شود. باب دوم کتاب به اصول و قواعد دیپلماسی حضرت محمد(ص) پرداخته است. این بخش به بررسی اصول و قواعد سیاسی می‌پردازد که حضرت محمد(ص) در مقام رسول خدا، رهبر جامعه و … باید در یک جامعه برقرار کند. باب سوم کتاب از سیاست‌ها، روش‌ها و راهبرد‌های سیاسی پیامبر(ص) صحبت می‌کند و از دعوت او به حق‌طلبی، راهبرد‌های اداره جامعه مانند صلح، عدالت، مرزداری و … می‌گوید. باب چهارم نیز به ارکان دیپلماسی اختصاص دارد و از مکتوبات حضرت محمد(ص) سخن گفته است.
 مهم پیامبر(ص) است که به پادشاهان ایران، حبشه، امپراتور روم، فرمانداران بحرین، اسقف‌های نجران، مردم یمن و همدانیان نوشته شده است و هر یک از نامه‌ها مورد تفسیر قرار گرفته است.
یکی از جذابیت‌های این کتاب بررسی چند نامه مهم پیامبر(ص) است که به پادشاهان ایران، حبشه، امپراتور روم، فرمانداران بحرین، اسقف‌های نجران، مردم یمن و همدانیان نوشته شده است و هر یک از نامه‌ها مورد تفسیر قرار گرفته است.
درباره نویسنده
محمدحسین جمشیدی، دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران بود. وی از سال ۸۸ در گروه روابط بین‌الملل دانشکده علوم انسانی مشغول تدریس بود و تألیف ۴۰ کتاب و ارائه ده‌ها مقاله علمی-پژوهشی و ترویجی در مجامع معتبر علمی را در کارنامه خود داشت که در سال گذشته دار فانی را وداع گفت. از جمله آثار این نویسنده فقید می‌توان به «اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)»، «زندگانی سیاسی شهید سیدمحمدباقر صدر»، «جهاد یا تروریسم»، «اندیشه سیاسی در عصر میانه»، «مبانی و روش‌شناسی تبیین با تأکید بر اندیشه سیاسی»، «نظریه عدالت از دیدگاه ابونصر فارابی، امام خمینی و شهید صدر» اشاره کرد.
برشی از کتاب
در مقدمه این کتاب آمده است: شناخت ابعاد و جوانب گوناگون زندگانی، اندیشه و سیره پیامبر اسلام به عنوان انسان کامل و اسوه‌ای تمام‌عیار به ویژه در دوران معاصر، که نبود اسوه و الگو‌های معنویو اخلاقی همه‌جانبه به سبب بحران نبود معنویت و مکارم عالی اخلاقی، نه تنها برای پیروان آن حضرت که برای همه انسان‌ها و به ویژه نسل جوان، کسانی که جویای آگاهی، شناخت، گزینش، اسوه و الگو هستند، ضروری است. این ضروت همچنین فراتر از افراد، جوامع، نهادها، احزاب و به ویژه نظام‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را نیز دربرمی‌گیرد؛ زیرا پیامبر اسلام(ص) از سویی، برنامه‌ای جامع و همه‌جانبه برای بشر به ارمغان آورد که همه نیاز‌های هدایتی، اخلاقی، معنوی و ارشادی او را در ابعاد این جهانی و آن جهانی دربردارد و از سوی دیگر در زمینه تحقق عملی این برنامه جامع و همه‌جانبه کوشید؛ لذا اندیشه و سیره او به صورتی هماهنگ، بسیاری از مسائل مورد نیاز بشر را در همه ابعاد زندگی‌اش دربردارد.
بر بخشی از کتاب می‌خوانیم: یکی از ابعاد و جوانب اساسی و تعیین‌کننده زندگی انسان‌ها، بعد سیاسی و حکومتی است. اندیشه و سیره پیامبر خدا(ص) و اقدامات عملی و ترتیبات اداری او در مدینهالرسول (یثرب) به مدت ۱۰ سال، می‌تواند راهنمایی برای سیاستمداران و نظام‌های سیاسی و الگویی برای شهروندان و نهاد‌های حکومتی در هر زمان و مکان باشد. هر چند، در این باره آثار متعددی نوشته شده است. اما یکی از ابعاد مهم آن که باشد. هر چند در این باره آثار متعددی نوشته شده است. اما یکی از ابعاد مهم آن که محققان و پژوهشگران کمتر یا به ندرت به آن توجه کرده‌اند، اندیشه و سیره سیاسی آن حضرت در بعد دیپلماتیک و سیاست خارجی و روابط بین‌المللی (روابط بین واحد‌ها و نظام‌های سیاسی و اجتماعی) است. در حالی که، یکی از جوانب مهم اندیشه و سیره پیامبر (ص) به ویژه از سال ششم هجرت تا پایان زندگانی آن حضرت، به این حوزه مربوط است.
آن حضرت، الگو و برنامه‌ای خاص مبتنی بر وحی الهی و متکی بر اخلاق و معنویت را برای سیاست خارجی و مواجهه با مردم، امت‌ها، اقوام، جوامع و نظام‌های دیگر ارائه کرد که در نوع خود، برنامه‌ای فضیلت‌محور و انسانی است. برنامه‌ای که از هر گونه فریب، التوا یا افترا، دروغ و خیانت عاری است و منزه از کاربرد غیرقانونی یا غیرعقلانی خشونت است، برنامه‌ای براساس اصل رحمت «و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین؛ و تو را نفرستادیم جز برای اینکه رحمت برای جهانیان باشی.» و اصل عدالت «و امرت لاعدل بینکم؛ و فرمان یافته‌ام که بین شما عدالت و قسط ورزم» و اصل حق و حقیقت «انا ارسلناک بالحق؛ همانا تو را براساس حق و حقیقت فرستادیم» و اصل مودت و یکسان‌نگری به نوع نژاد بشر است.
منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار