تاریخ انتشار :

ایالت نیدرزاکسن

فعالیت به کار اولین زن مشاور دینی زندانیان مسلمان در آلمان

سمیره یاواش، تنها زن مسلمانی است که قرار است در زندان وشتا در ایالت نیدرزاکسن به ارائه مشاوره‌های دینی و روانشناختی به زندانیان مسلمان بپردازد.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به نقل از شبکه رادیویی شمال آلمان، اولین دوره آموزشی آلمان برای روحانیون و نمایندگان دینی در حالی به پایان رسید که در میان ۱۰ شرکت‌کننده، سمیره یاواش، تنها زن مسلمان بود که در آن شرکت داشت. او قرار است در زندان وشتا در ایالت نیدرزاکسن به مراقبت معنوی زندانیان مسلمان بپردازد.

سمیره یاواش با ۳۰ سال سن، به عنوان نماینده مسلمانان در زندان ایالت نیدرزاکسن در راستای مراقبت معنوی زندانیان زن مسلمان فعالیت خواهد کرد و قرار است هفته‌ای دو بار به این زندان برود.

در زندان وشتا، ۲۴۰ زندانی زن وجود دارد که یک دهم آن‌ها دارای سابقه مهاجرت هستند. طبیعی است که در میان گروه مهاجران، مسلمانان نیز حضور دارند. سمیره یاواش قرار است به صورت فرد به فرد با این افراد درباره شرایط زندگی و ایمان به خداوند به گفت‌وگو بپردازد.

او در این باره می‌گوید:«من به عنوان یک زن مسلمان با فرهنگ و تفکرات اسلامی به خوبی آشنا هستم و از این‌رو می‌توانم با آن‌ها به راحتی ارتباط برقرار کنم. به خصوص اگر ترک باشند، من می‌توانم با آن‌ها به زبان ترکی به گفت‌وگو بپردازم.»

در حال حاضر، ۱۵ زن مسلمان در وشتا زندانی هستند که باید زیر نظر سمیره یاواش قرار گیرند. عایشه ۶۲ ساله یکی از آن‌ها است. او به دلیل فرار مالیاتی به چندین ماه زندان محکوم شده است. عایشه می‌گوید: «من از خانواده خود جدا شده‌ام. پیش از این از مادرم مراقبت می‌کردم و حالا کاملا از او بی‌خبر هستم. استرس زیادی دارم و تنها زمانی که نماز می‌خوانم حال بهتری پیدا می‌کنم.»

او معتقد است که حضور یک روحانی مسلمان و یا نماینده مسلمانان در زندان به بهبود شرایط زنان و مردان مسلمان کمک می‌کند، عایشه تأکید می‌کند من فکر می‌کنم که حضور روحانی مسلمان و یا نماینده مسلمانان در زندان می‌تواند برای همه ما مفید باشد.طبیعی است که مسلمانان، دغدغه‌ها و مشکلات یکدیگر را بهتر درک می‌کنند. یک روحانی مسلمان با فرهنگ ما آشناست و به خوبی می‌تواند مشکلات و نیازهای ما را درک کند. بدون شک، صحبت کردن با نماینده مسلمانان برای ما مفیدتر از یک کشیش آلمانی است. او می‌تواند نماز جماعت و یا مراسم دعا در زندان برای ما برگزار کند و باعث آرامش ما شود.

به گفته سمیره یاواش، زنان در زندان مشکلات مشابه مردان را دارند. آن‌ها از قطع ارتباط با دنیای خارج رنج می‌برند و حتی به دلیل بحران کرونا نمی‌توانند فرزندان خود را در طول ملاقات‌ها در آغوش بگیرند. زنان مسلمان همچنین به خاطر جرمی که مرتکب شده‌اند، احساس گناه می‌کنند. آن‌ها اکثرا از روحانیون زندان می‌پرسند که آیا خداوند مرا می‌بخشد؟ آیا اکنون ارزش کمتری برای خداوند دارم؟ و … .

سمیره یاواش در رشته الهیات اسلامی در اسنابروک به تحصیل پرداخت و در طول مدت تحصیل خود بر روی پروژه تحقیقاتی درباره نقش روحانیون مسلمانان در زندان کار کرد. او معتقد است که زنان و مردان مسلمان در زندان‌ها نیاز به کمک روحانیون مسلمان و یا فردی تحصیل‌کرده در حوزه الهیات اسلامی نیاز دارند.

«اولیور ویزلز» مدیر زندان وشتا نیز مراقبت معنوی از زندانیان مسلمان را ضروری می‌داند. او در این باره می‌گوید:« اگر مراقبت‌های معنوی از زندانیان باعث کاهش جنایات شود، بسیار برای ما خوب است. ما باید برنامه‌ای داشته باشیم تا زندانیان اصلاح شوند و به زندان بازنگردند. البته این کار نیاز به هزینه دارد و متأسفانه در حال‌حاضر بودجه‌ای برای این کار در نیدرزاکسن وجود ندارد. با این وجود، من امیدوارم که حضور روحانیون در زندان باعث بهبود شرایط شود.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار