تاریخ انتشار :

ژاپن

استارتاپ تقوا(Takva) ایده جدید ژاپنی ها برای تبلیغ دین

«تقوا» یکی از استارتاپ‌هایی است که در جهت خدمات‌رسانی به مسلمانان ژاپنی و غیر ژاپنی فعالیت می‌کند. محوریت این نوآفرینی تولید محصولات و وسایلی است که بتواند ادای فرایض دینی را برای مسلمانان تسهیل کند.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  استارتاپ‌ها در کشورهای پیشرفته و صنعتی در روزگار کنونی، تبدیل به یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر در اقتصاد شده‌اند و بسیاری از کارآفرینان به دنبال راه‌اندازی استارتاپ‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون هستند.

با وجود اینکه استارتاپ‌های شکست خورده و تعطیل شده هم در این بخش کم نیستند، اما در طرف مقابل، استارتاپ‌های زیادی وجود دارند که با تشخیص نیازهای مشتریان به سودآوری و در نهایت به شرکت‌های بزرگ در دنیای فناوری تبدیل می‌شوند.

در ژاپن، به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی جهان و آسیا استارتاپ‌های بسیاری وجود دارند و هر ساله به تعداد آنها افزوده و تخمین زده می‌شود که در حدود ۱۰ هزار استارتاپ‌ مختلف در این کشور وجود دارد.

مسلمانان به عنوان بخشی از جامعه ژاپن در اقتصاد این کشور حضور فعالی دارند. راه‌اندازی استارتاپ‌ هم یکی از راه‌هایی است که مسلمانان در اقتصاد ژاپن می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، به خصوص نوآفرینی‌هایی با محوریت ارائه خدمات به مسلمانان.

اسلام در ژاپن از جمله ادیانی است که در اقلیت قرار دارد. با این همه جمعیت مسلمانان این کشور از رشد نسبی برخوردار است و مسلمانان علاوه بر مهاجران یا افراد با پیش‌زمینه مهاجر، در بین ژاپنی‌ها نیز وجود دارند.

این در حالی است که در بسیاری از شهرهای این کشور مسلمانان فاقد مسجد و یا امکانات نماز خواندن در محل کار هستند و این باعث بروز مشکل برای مسلمانان ژاپنی شده است. در این میان یک استارتاپ ژاپنی امکاناتی را فراهم کرده که مسلمانان بتوانند به راحتی نماز بخوانند.

 

استارتاپ تقوا(Takva) یکی از نوآفرینی‌هایی است که در جهت خدمات‌رسانی به مسلمانان ژاپنی و غیر ژاپنی فعالیت می‌کند. محوریت این استارتاپ تولید محصولات و وسایلی است که بتواند به مسلمانان در ادای فرایض دینی کمک کند.

این استارتاپ در سال ۲۰۱۷ در حومه فوکوکا ژاپن  بنیان نهاده شد. بنیان‌گذار این استارتاپ، مریم چین کژین (Meryem Chin Kexin) است که به همراه همسر خود مصطفی اورساواز (Mustafa Ursavas) در مِی ۲۰۱۷ اولین محصول خود را عرضه کردند. این محصول که «آرامش برای تازه مسلمان» (Solat for the New Muslim) نام داشت؛ مجموعه‌ای از کارت‌هایی بود که در مورد اسلام توضیح می‌داد. این کارت‌ها به صورت فلش کارت طراحی شده و به تازه‌‌مسلمانان در مورد اسلام اطلاعات مورد نیاز آنها را می‌داد.

به گفته بنیان‌گذاران استارتاپ تقوا، مأموریت این طرح، الهام بخشیدن درباره حضور خدا در زندگی روزمره از طریق ملزومات اصلی، طراحی شده برای مسلمانان و محصولات سبک زندگی است. این استارتاپ محصولات خود را با توجه به نیازهای سبک زندگی جوانان مسلمان ابداع کرده زیرا اعتقاد دارد ادای فرایض دینی به بهترین‌ شکل مستحق هر فرد مسلمانی است.

در مورد هزینه تولید پروژه‌های این استارتاپ، یک کمپین تأمین سرمایه جمعی (پیش تولید) برای هر یک از محصولات به مدت یک ماه شروع شد، که کمک‌هایی را برای شروع تولید انبوه به همراه داشت. از زمان راه‌اندازی تقوا در سال ۲۰۱۷، تمام کمپین‌های این استارتاپ بنا بر گفته بنیانگذاران آن ۱۰۰درصد تأمین مالی شده است.

تقوا محصولات بسیاری را تولید کرده که از آنها می‌توان به جانماز‌های مختلف مانند جانماز مخصوص کودکان و جانماز‌هایی با طراحی خاص، سِت مخصوص حجاب، حجاب مخصوص بانوان برای نماز و اسباب بازی لگویی خانه کعبه اشاره کرد.

اما محصولی که تقوا تولید کرد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت، جانماز جیبی بود.

این جانماز که «اولین جانماز دست‌ساز جهان» نام گرفته است، دسامبر ۲۰۱۷ تولید شد. این محصول علاوه بر کیفیت بالا، سبک و ضد آب است. این جانماز به صورتی جمع می‌شود که بتوان آن را به راحتی در کیف و حتی جیب جای داد.

 

اهمیت کثیف نشدن این جا نماز برای طراحان مهم بود و به همین دلیل هنگام تا شدن، قسمت‌های تمیز آن که روی آن نماز خوانده می‌شود هرگز با قسمت‌هایی که روی زمین قرار می‌گیرد، با هم تماس ندارند. هر جانماز دارای کیف مخصوص خود است که به راحتی به خود جانماز متصل است. طرح‌های ارائه شده از هندسه اسلامی الهام گرفته شده و در حال حاضر در سه سبک مختلف ارائه می‌شود.

گزارش از محمدحسن گودرزی

منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :

آخرین اخبار