تاریخ انتشار :

سفر به بالکان غربی

کتاب سفر « طریق حسین»؛ ردپای تاریخی اسلام در قاره اروپا

طی چند قرن گذشته ، ردپای تاریخی اسلام در قاره اروپا تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده است ؛ اما جدیدترین کتاب سفر « طریق حسین» نشان می دهد که چگونه معماری اسلامی و مناره های مساجد موانع زمانی را شکسته و تمدن اسلامی را در دوران معاصر نشان می دهند.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  به نقل از «english.alaraby»، طی چند قرن گذشته ، ردپای تاریخی اسلام در قاره اروپا تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده است ؛ با این حال ، جدیدترین کتاب سفر « طریق حسین» نشان می دهد که چگونه معماری اسلامی و مناره های مساجد موانع زمانی را شکسته و هنر و ارزش های اسلامی را در دوران معاصر نشان می دهند.

مسلمانان علیرغم زندگی صدها ساله در اروپا به عنوان افراد دارای تمدن غالب و به عنوان اقلیت های مهم در بالکان غربی و بیش از نیم قرن زندگی به عنوان شهروندان مدرن مستقر در اروپا عمدتا به عنوان مهاجر تلقی می شوند.

این برداشت مبهم ریشه در نگرانی های مختلف تاریخی ، فلسفی ، سیاسی و فرهنگی درباره حضور مسلمانان پس از جنگ دارد و دیدگاه منفی درباره مسلمانان را می توان در مباحثات تلخ کنونی در مورد مهاجرت ، تروریسم و ​​تهدیدی که برای هویت اروپایی در نظر گرفته می شود ، مشاهده کرد.

در میانه همه این موضوعات ، کتاب «طریق حسین » در مورد سفر به بالکان غربی برای آشنایی با تاریخ مسلمانان این کشور سهم ارزنده ای در افزایش سواد دینی و فرهنگی داشته است.

برای انجام این کار ، او به مسیرهایی که توسط کاوشگر معروف عثمانی به نام « Evliya Çelebi» که به خاطر سفرنامه مشهور ده جلدی « Seyatnāme » معروف است ، تکیه می کند.

نویسنده مشتاق است در این کتاب نشان دهد که چگونه دین او حضور تاریخی طولانی تری در اروپا نسبت به آنچا تا کنون بیان شده است،دارد.

برای او ملاقات با مسلمانان ، دیدن آنها در سرزمین خود ، برخورد با فرهنگ آنها و ادعاهای عمومی و نگران کننده ای که در مورد  اسلام و مسلمانان به عنوان بیگانگان در اروپا وجود دارد بسیار اهمیت دارد.

توجه به افزایش خشونت آمیز احساسات اسلام هراسانه در سراسر قاره و تلاش های نسل کشی برای از بین بردن جمعیت مسلمانان بوسنی در دهه ۱۹۹۰ ، این بینش بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد.

حسین خاطرنشان می کند که میراث باستانی مسلمانان در سراسر بالکان میراث همه مسلمانان و غیر مسلمانان در اروپا است و چیزهای زیادی می توان از آن یاد گرفت.

نویسنده همین طور که در مناطق سیر می کند مساجد را در کوه ها پیدا می کند و از چشم اندازهای دیدنی آنها شگفت زده می شود .

بالکان دارای فرهنگ مسلمان بومی اروپایی دیرینه و متمایز است و سنت های هنری ، غذاها ، دستاوردهای ادبی و فرهنگی خاص خود را دارد که امروزه به دلیل نسل جوان پر جنب و جوش که ریشه های اسلامی خود را دوباره کشف کرده است ، در حال بقا و شکوفایی است.

این کتاب مملو از بینش های تاریخی جذاب و حقایق قابل توجه است. سفرهای نویسنده چشم انداز چشمگیری از تاریخ مسلمانان اروپایی در بالکان است و از سوی دیگر تلاش های عمدی برای اسلام زدایی و از بین بردن دستاوردهای تمدنی مسلمانان در اروپا را آشکار می کند. این را می توان به وضوح در تلاش برای انکار ریشه های معماری خیره کننده مسلمانان در قرن ۱۶ مشاهده کرد.

هدف جدا کردن دستاوردهای فرهنگی از میراث مسلمان بومی برای از بین بردن حق وجود مسلمانان در اروپای امروزی و تاکتیک معروف اسلام هراس ها و فاشیست ها است .

وی در کتاب خود آوردخه است که مسلمانان و اسلام بخشی از چشم انداز تاریخی و فرهنگی اروپا ، حال و آینده آن هستند. مناره ها در کوه ها نقطه شروع خوبی برای هرکسی است که می خواهد درک خود را از جوامع مسلمان اروپایی که دارای قدمتی طولانی هستند افزایش دهد

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار