تاریخ انتشار :

مدرس ارشد مطالعات فیلم در کالج کینگ لندن

فیلمسازان برخلاف تصورات به ساخت فیلم هایی درباره مسائل عرفانی و مذهبی روی آورده اند

با این حال من مطمئن نیستم هالیوود یک صنعت سرمایه گذاری است.شما بازار فیلم هایی را درباره اسلام را ببیند که با اسلام واقعی ملموس فرق دارد این فیلم ها به داستان مهاجرت و سیاست ایالات متحده بستگی دارد!

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  گروه ترجمه انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی سایت رهیافتگان-مترجم: معصومه طاهری کاترین ویتلی مدرس ارشد مطالعات فیلم در کالج کینگ لندن و نویسنده چندین کتاب در زمینه مطالعات فیلم  است. او دارای مدرک دکتری زبانهای مدرن از دانشگاه آکسفورد (۲۰۰۷) و کارشناسی ارشد سینمای اروپا از دانشگاه بات (۲۰۰۳) است. وی قبل از پیوستن به کالج کینگ لندن در سال ۲۰۱۱ ، مقاله هایی درباره سینمای فرانسه و بریتانیا نوشت و سپس در دانشگاه شرق لندن به تحصیل رسانه پرداخت. این کارشناس معتقد است: فیلمسازان برخلاف تصورات به ساخت فیلم هایی درباره مسائل عرفانی و مذهبی روی آورده اند و این ژانر سینمایی رها نمی شود و به لطف استقبال عمومی توسعه می یابد.

وی گفت: سینمای دینی تنزل نکرده، بلکه با آینده سینما مرتبط است، اما تصویر اسلام و پیروان آن در فیلم های اروپایی و آمریکایی هنوز کلیشه ای و مخدوش است.

من مطمئن نیستم که علاقه به این نوع فیلم ها امروز کاهش یافته است. در غرب فیلمسازان یهودی و مسیحی مانند مارتین اسکورسیزی، ترنس مالیک و پل شرادر به ساخت فیلم ادامه می دهند. ما همچنین می توانیم به عنوان مثال به کار کارلوس ریگاداس ، برونو دومون ، برادران داردن ، جان مایکل مک دونا و استفان کون فکر کنیم که روی موضوعات معنوی یا مذهبی بسیار آشکار کار می کنند. اخیراً کتابی از مارک کوچی و جان کاروانا با عنوان «چارچوب های ماندگار: سینمای بعد از سکولار» در مورد سینمای پساسکولار و تأثیر آن بر حوزه فرهنگی و شخصی، در زمینه بازنمایی دین منتشر شده است. توصیه می کنم حتما مطالعه این کتاب مطالعه شود. باید به محبوبیت فیلم های تایلر پری یا آثار الکس کندریک، که فیلمهای پردرآمد هستند ، نگاه کرد تا ببینیم علاقه به فیلمهای مسیحی انجیلی در ایالات متحده چقدر مهم است. دیتریش بروگمن، کارگردان فیلم «راه صلیب» در سال ۲۰۱۴ ، احساس عطش معنوی را برای مخاطبان مدرن توصیف کرد.

با این حال من مطمئن نیستم هالیوود یک صنعت سرمایه گذاری است.شما بازار فیلم هایی را درباره اسلام را ببیند که با اسلام واقعی ملموس فرق دارد این فیلم ها به داستان مهاجرت و سیاست ایالات متحده بستگی دارد!

بدیهی است تصاویر اخیر اسلام در طی ۲۵ سال گذشته عموماً بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر و جنگ با تروریسم می چرخد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد توصیه می کنم به سایت “The Riz Test” نگاهی بیندازید که در آن سعدیه حبیب و شف چودری بنیانگذاران این سایت سعی می کنند به سوال درباره تصویر مسلمانان در سینما پاسخ دهند.
فیلم «دروغ های واقعی» در سال ۱۹۹۴مشهورترین نمونه از تصویر منفی مسلمانان در سینمای هالیوود است. حبیب و چودری از آزمون بچدل – آزمون تبعیض جنسیتی در سینما – و سخنرانی ریز احمد که از نمایندگی مسلمانان در هالیوود انتقاد کرد، الهام گرفتند. این آزمون شامل پنج سوال در مورد نحوه نمایش مسلمانان در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی است:

آیا مسلمان قربانی یا عامل تروریسم است؟

آیا او جلوه هایی از خشم و غیر منطقی دارد؟

آیا او احساس خرافات وعقب ماندگی فرهنگی یا مخالفت با دنیای مدرن دارد؟

آیا شخصیت (مسلمان) تهدیدی برای شیوه زندگی غربی است؟

اگر شخصیت مذکر است، زن ستیز است یا اگر زن است آیا مورد ستم مردان قرار دارد؟

اگر پاسخ به هر یک از سوالات بالا مثبت باشد ، فیلم به عنوان فیلمی با محتوای اسلام هراسی تلقی می شود.

ما در جوامعی زندگی می کنیم که اغلب از آنها به عنوان پست مدرن یاد می شود، اما در آنها دین جهانی است. هرچه بیشتر با زمینه ها و فرهنگ های مختلف تعامل داشته باشیم بیشتر در سنت ها و اعتقادات خود تأمل می کنیم. این امر به ویژه برای فیلمسازان و تماشاگران صادق است. متأسفانه همه گیری کروناویروس تأثیر زیادی بر نحوه تماشای فیلم داشته است. تماشای فیلم در خانه با نمایش فیلم در گروه متفاوت است. من فکر می کنم این مهم است زیرا تماشای فیلم با افراد دیگر شبیه یک مراسم یا مراسم مذهبی است. همانطور که افراد راه خود را طی می کنند گروه کوچک می شود و تغییر می کند. لزوماً بد نیست ، اما متفاوت است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار