تاریخ انتشار :

سبک زندگی اسلامی

دین به دنبال رضایت و شادمانی مومن از زندگی است

حجت الاسلام وحیدی، بیان کرد: «دین به دنبال آن است که فرد مومن بهره مناسبی از حکایت خود برده و از زندگی اظهار رضایت و شادمانی کند و عرصه حیات و زندگی را به روی خود فراخ و گسترده بیابد.»

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  یکی از جامع ترین آیات قرآن در توصیف حضرت رسول، آیه ۱۵۷ سوره اعراف است که در نوشته های قبلی به بعضی نکات این آیه اشاره شد، در ادامه آیه خداوند اشاره می کند که رسول الله برای حلال و حرام نمودن امور، دارای ملاک است و براساس یک ملاک واقعی، حلال و حرام بودن امور را اعلام می کند.

ملاک حلیت، پاکیزه بودن است و ملاک حرمت پلیدی بودن. این مساله اسلام را واقع نگر قرار داده و عقل را در جایگاه رفیعی در فهم دین قرار می دهد. بنی امیه و بنی عباس تلاش فراوانی کردند تا دین را از دایره فهم عقلایی، واقع نگری و ملاک داری خارج کرده و لباس تعبد به آن پوشانیدند و بر طبل تعبد و گوش سپردن مطلق و اطاعت محض می کوبیدند در حالی که اسلام نبوی، تمام احکامش مبتنی بر واقعیات و ملاک های عینی و عقلی در زندگی انسان ها بود.

عالمان دین که جانشینان حضرت رسول هستند لازم است که در استنباط احکام دینی از متون قرآن و سنت، نگاهی به ملاک های واقعی هم داشته باشند و مراقب باشند که در اثر تمرکز فراوان بر متون دینی، از حقیقت فلسفه جعل احکام غافل نشده و این را بدانیم که بی توجهی به ملاکات احکام، باعث سخت شدن زندگی مردم و به طبع دوری مردم از دین خواهد شد، احکام دین برای آن است که انسان مادام که در حیات دنیاست از همه پاکی ها و لذایذ این زندگی بهره مند شده و مراقب باشد که آلودگی ها وارد زندگی او نشود، دین به دنبال آن است که فرد مومن بهره مناسبی از حکایت خود برده و از زندگی اظهار رضایت و شادمانی کند و عرصه حیات و زندگی را به روی خود فراخ و گسترده بیابد.

منبع: شفقنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار