تاریخ انتشار :

علاوه بیطام

پشتکار جالب خوشنویس مراکشی برای کتابت قرآن کریم

علاوه بیطام، خوشنویس خلاق مراکشی کتابت قرآن کریم به خط مغربی را به پایان رساند. وی انس با قرآن کریم را از کودکی آغاز کرده و در ۱۲ سالگی موفق به حفظ کامل آن شده و علاوه بر کتابت قرآن کریم به خط زیبای مغربی، تاریخ عراق را نیز در قالب ۳۰۰۰ بیت به نظم کشیده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به نقل از الشعب، علاوه بیطام، خوشنویسی را در عرض ۳ سال فرا گرفت و در مورد زیبایی‌شناسی آن تحقیق کرد. وی این خط را حاصل بسط و تکامل خط کوفی می‌داند که از نظر او یکی از زیباترین خطوط در جهان و از نمادهای تمدن عربی و اسلامی به شمار می‌رود

علاوه بیطام، خوشنویس برجسته و خودساخته مراکشی در سال ۱۹۵۸ در قصبه اولاد عوف در شهر عین التوته در ولایت باتنه متولد شد، در ۶ سالگی شروع به حفظ قران کریم کرد و در ۱۲ سالگی موفق به حفظ کامل قرآن کریم شد و پس از آن در مکتب‌خانه‌ها، مساجد و زاویه‌های مختلف برای تعلیم حضور یافته و در این مدت آثار گران‌قدر ادبی و دینی موجود در مدارس و زوایای مختلف را از نزدیک مشاهده کرد و از آن‌ها بهره گرفت.

بیطام سال‌ها در محضر فقیهان و اساتید شهر خود تعلیم یافت و بر اثر این کوشش‌ها، شخصیت هنری، دینی و ادبی نیرومند در وی شکل گرفت که به نوعی افتخار شهر عین التوته محسوب می‌شود.

پایان یافتن کتابت قرآن کریم به خط وی استقبال بسیار خوبی از سوی ساکنان ولایت باتنه، مواجه شد، به طوری که با وجود نداشتن توان مالی، از این ابتکار بیطام قدردانی کردند، به ویژه از آنجا که وی این طرح را با استفاده از امکانات خود به پایان رساند و در این مدت به ۳ سال تحقیق و پژوهش در زمینه کتابت قرآن کریم پرداخت و در نهایت موفق به تحقق آرزویی شد که این خوشنویس خلاق از کودکی در سر داشت.

بیطام خاطرنشان کرده است که خط عربی مراکشی که وی علاقه زیادی به آن دارد، از جمله مهم‌ترین خطوط اسلامی بوده که دارای جنبه‌های زیباشناختی جذاب و تنوع بسیار است. در این خط به نوعی هویت عربی و اسلامی را با حس هنری و زیبایی‌شناختی به هم‌آمیخته و بازتاب یافته است.

این هنرمند مراکشی علاوه بر کتابت قران کریم علاقه بسیاری نیز به ادبیات عربی داشته است و در یکی از تلاش‌های ادبی خود تاریخ عراق و تمدن کهن آن را در ۲۸۹۴ بیت به نظم کشیده است. وی عراق را به دلیل سابقه درخشان فرهنگ و تمدن اسلامی در این کشور و نقش برجسته آن در تاریخ فرهنگی و هنری جهان اسلام، بدین منظور انتخاب کرده است.

کار بر روی این طرح مهم هنری و فرهنگی در شیرینی‌فروشی کوچک او در محله النصر در عین التوته ۴ سال به طول انجامید.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار