تاریخ انتشار :

سبک زندگی اسلامی

برنامه‌های موبایلی مالی اسلامی وخیریه های اسلامی

خیریه‌های اسلامی به مانند سایر نهادهای امدادرسان در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا خدمات خود را به صورت آنلاین عرضه و به افراد نیازمند ارائه کنند. براین اساس برنامه‌هایی برای انجام تراکنش‌هایی مانند پرداخت صدقه و زکات توسط شرکت‌های مختلف در نقاط مختلف جهان ساخته شده است.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) کارهای خیریه در اسلام همواره به عنوان جزئی از وظایف اجتماعی مسلمانان در جوامع مورد توجه و تأکید قرار داشته است. این کارهای خیریه می‌تواند کمک‌های مالی به افراد فقیر و کم‌درآمدتر به صورت اهدای وجه نقد، کالا و یا استفاده رایگان از خدمات رفاهی باشد.

البته خیریه در اسلام به مانند دیگر ادیان و آئین‌ها تنها به کمک‌های مالی و مادی خلاصه نمی‌شود. کمک‌های خیریه می‌توانند به صورت خدمات اجتماعی به افراد نیازمند و آموزش سواد و مهارت‌ به آنها برای رشد و بیرون آمدن آنها از فقر باشد.

در سال‌های اخیر و با توجه به رشد فناوری‌های مرتبط با اینترنت مسائل مالی و تراکنش‌های بانکی هم از طریق اینترنت و گوشی‌های تلفن هوشمند صورت می‌گیرد و این موضوع باعث پدید آمدن حوزه‌ای جدید به نام فین‌تِک (FinTech) شده است.

با وجود اینکه فین‌تِک حوزه جدیدی است، اما شرکت‌های خدمات مالی اسلامی و بانک‌های اسلامی تلاش کرده‌اند که در این حوزه هم وارد شوند تا خدمات خود را که براساس شریعت اسلام به مشتریان عرضه می‌شود، با استفاده از فناوری‌های مرتبط با فین‌تِک به‌روز کنند.

اما خدمات فین‌تِک اسلامی تنها به حوزه تأمین مالی محدود نمی‌شود. در واقع به مانند سایر خیریه‌ها، خیریه‌های اسلامی هم در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا خدمات خود را به صورت آنلاین به افراد نیازمند ارائه دهند. براین اساس برنامه‌هایی برای انجام تراکنش‌هایی مانند پرداخت صدقه و زکات توسط شرکت‌های مختلف ساخته شده است. در واقع می‌توان گفت که سازمان‌های خیریه اسلامی با استفاده از این برنامه‌های موبایلی به خیّران اجازه می‌دهند که خود کم و کیف کمک‌های مالی خود را مانند زکات و صدقه در اختیار داشته باشند.

Zakat Fund یکی از اپلیکیشن‌هایی است که در امارات متحده عربی ساخته شده و به کاربران خود در این کشور اجازه می‌دهد که فرایند پرداخت زکات خود را از این طریق انجام دهند.

Zakat Fund به گفته سازندگان آن یک برنامه کاربردی در زمینه پرداخت و محاسبه زکات است که در حال حاضر برای دو سیستم عامل اندروید و IOS در دسترس است. این برنامه با وجود اینکه تنها به زبان عربی و تنها برای ساکنان امارات در دسترس است اما به گفته سازندگان این اپلیکیشن به زودی زبان انگلیسی هم به این اپلیکیشن اضافه می‌شود.

سازمان امداد اسلامی از جمله معروفترین و بزرگترین ‌سازمان‌های خیریه اسلامی در جهان است. این سازمان هم برای کمک به افراد خیّری که قصد کمک به این سازمان را دارند اپلیکیشن‌های گوناگونی برای دریافت کمک‌های مردم معرفی کرده است. یکی از این اپلیکیشن‌ها Zakat Pro Calculator نام دارد که توسط شرکت QuanticApps  ساخته و طراحی شده است و همانطور که از نامش پیداست، در زمینه محاسبه مبلغ سالانه زکات به استفاده کنندگان از این برنامه کمک می‌کند.

اما همانطور که کمک‌های مالی در اسلام به زکات خلاصه نمی‌شود، برنامه‌های موبایلی مالی اسلامی هم به پرداخت زکات و محاسبه آن محدود نیستند.

صدقه به عنوان یکی از روش‌های کمک به نیازمندان همیشه در جوامع مسلمانان مطرح بوده و Paysabil به عنوان یک برنامه موبایلی این کار را برای افراد انجام می‌دهد.  به گفته سازندگان نیجریه‌ای این برنامه،  Paysabil یک بستر پرداخت امن برای افراد(نیک‌اندیشان) فراهم می‌کند تا صدقه یا زکات داوطلبانه را به مساجد و سایر پروژه‌های خیریه برساند.

 

Paysabil از فناوری تلفن همراه برای ایجاد سیستمی جهت جمع‌آوری کمک‌های نقدی در نیجریه استفاده می‌کند. همه سازمان‌های ذکر شده در Paysabil از طریق سیستم تأیید بسیار کارآمدی که دارد از کانال یک بانک یا مؤسسه مالی در نیجریه، پشتیبانی می‌شود.

علاوه بر صدقه، استفاده‌کنندگان از Paysabil امکان محاسبه و پرداخت زکات هم در این برنامه دارند. برخلاف سایر برنامه‌های مشابه مالی، نیازی به ثبت نام در سایت یا این برنامه برای پرداخت صدقه و زکات نیست و همین باعث شده که استفاده‌کنندگان آن به راحتی بتوانند از آن بهره ببرند.

Al-Sadaqah برنامه دیگری است که در آمریکا ساخته و منتشر شده است. همانطور که از نام این برنامه مشخص است، این برنامه پرداخت صدقه و سایر اشکال کمک‌های مالی اسلامی را برای استفاده‌کنندگان خود فراهم می‌کند.

 

بستر پرداخت این برنامه با سیستم مالی Pay Pal طراحی شده که امکان استفاده از آن را نه تنها در آمریکا بلکه به کاربران آن در کشورهایی که PayPal  در آن فعال بوده، داده است. علاوه بر این‌ها Al-Sadaqah به استفاده‌کنندگان امکان انتخاب سازمان‌ خیریه مورد نظر خود و پیگیری کمک‌های خود را می‌دهد.

گزارش از محمدحسن گودرزی

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار