تاریخ انتشار :

پاسخ به شبهات

چرا حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا اجازه‌ی جهاد به زعفر جنی به‌ همراه یارانش ندادند؟

کارشناس کلام و عقاید گفت: امام حسین(ع) بر اساس اینکه الگوی بشریت بودند، امور را طبق ظاهر و اسباب و علل طبیعی پیش بردند، بنای حضرت بر این نبوده که از معجزه یا خوارق‌ِ عادت استفاده کنند.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)جواد حیدری، از کارشناسان عقاید و کلام  در پاسخ به این سؤال که « چرا حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا اجازه‌ی جهاد به زعفر جنی به‌ همراه یارانش ندادند؟»، اظهار کرد: جریان زعفر جنی یا جعفر جنی در منابع روایی و تاریخی و منابع دست اول ما بیان نشده ‌است، لذا مستندِ محکمِ روایی و تاریخی‌ای که قابل اعتماد و اعتنا باشد در این رابطه نداریم.

وی ادامه داد: کمک رسانی و اعلام آمادگی فرشتگان و جنیان در برخی از نقل‌ها مثل ارشاد مرحوم مفید (ره) و به تَبَع ایشان مرحوم مجلسی در بحار نقل فرموده‌اند، اما در مورد اینکه مکان کجا بوده و چه افرادی از جنیان بوده‌اند هیچ اشاره‌ای نشده است.

 حیدری تصریح کرد: بنای اباعبدالله‌الحسین‌ (ع) بر این نبوده که از معجزه یا خوارق‌ِ عادت استفاده کنند، اما اگر حضرت می‌خواستند بر طبق اسباب و مسببات عمل نکنند، نیازی به زعفر جنی و فرشتگان نبود، زیرا حضرت با اراده و نیم نگاهِ ولایی‌شان باذن الله می‌توانستند زمین و زمان را دگرگون کنند.

کارشناس کلام وعقاید عنوان کرد: امام حسین(ع) بر اساس اینکه الگوی بشریت بودند، امور را طبق ظاهر و اسباب و علل طبیعی پیش بردند.

وی ابراز کرد: بنابراین اولاً جریان زعفر جنی پایه و مبنای تاریخی محکمی ندارد. ثانیاً بر فرض اینکه جریان زعفرجنی پایه و اساس محکمی داشته باشد، ولی امام‌حسین -علیه‌السلام- بنا نداشتند در مسیر هدایتگری از امور خارق‌العاده استفاده کنند، بلکه حضرت قصد داشتند بر دوست و دشمن اتمام حجت کنند تا مشخص شود چه کسانی تابع حق‌اند و چه کسانی علیه حق و حقانیت شمشیر می‌کشند.

منبع:حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار