تاریخ انتشار :

صنعت بازی‌های رایانه‌ای

نشان دادن فریضه حج در بازی رایانه ای Muslim ۳D

تصاویر و فیلم‌هایی که از بازی Muslim ۳D تاکنون منتشر شده است، نشان می‌دهد که این بازی با نمونه‌های مشابه خود تفاوت‌های زیادی دارد و با تمرکز بر بخش‌هایی از مهمترین فرایض دینی اسلام مانند حج، می‌تواند توجه کاربران مسلمان و حتی غیر مسلمان را به خود جلب کند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) بازی‌های رایانه‌ای را می‌توان به عنوان یکی از پدیده‌های بزرگ در صنعت سرگرمی توصیف کرد. بازی‌های رایانه‌ای در ابتدا بخشی حاشیه‌ای در حوزه فناوری رایانه محسوب می‌شد، حالا با توجه به پیشرفت‌های به وجود آمده در حوزه رایانه‌ در طول چند دهه به صنعتی پرسود برای شرکت‌ها و تهیه‌کنندگان این عرصه تبدیل شده است.

در این میان تأثیرات صنعت بازی‌های رایانه‌ای در فرهنگ و اجتماع رشد چشمگیری در طول دهه‌های گذشته داشته و با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در این صنعت، بازی‌های رایانه‌ای هر روز بیشتر تعاملی‌تر و به واقعیت نزدیکتر می‌شوند.

در بین ژانرهای بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های شبیه‌ساز (Simulation video game) از جمله پرمخاطب‌‌ترین ژانر‌ها محسوب می‌شوند. بازی‌های شبیه‌ساز به طور کلی برای شبیه‌سازی فعالیت‌های دنیای واقعی طراحی شده‌ و فعالیت‌های متنوعی از زندگی واقعی را در یک بازی پیاده می‌کند. از این نوع بازی‌های رایانه‌ای برای اهداف متنوعی چون آموزش، تحلیل و پیش‌بینی استفاده می‌شود. در بازی‌های شبیه‌ساز، معمولاً بازیکن هدف مشخصی را دنبال نمی‌کند و آزادانه یک شخصیت را کنترل می‌کند.

بازی‌های شبیه‌ساز حوزه‌های مختلفی از زندگی انسانی را شبیه‌سازی می‌کنند. مهمترین آنها عبارتند از بازی‌های مرتبط با ساخت و ساز مانند SIM CITY، بازی‌هایی که مدیریت یک تیم ورزشی را شبیه‌سازی می‌کنند مانند سری بازی‌های Football Manager و بازی‌هایی که به طور کامل بخش یا بخش‌هایی از زندگی روزمره انسان را بازسازی کرده‌اند، مانند Sims.

اما یکی از سؤالاتی که در حوزه بازی‌های رایانه‌ای مطرح است، نقش این بازی‌ها در آموزش افراد است. برخی از این بازی‌ها به خصوص در ژانر شبیه‌ساز از همان ابتدا نقش آموزش مسائل مختلف به بازیکنان را متصور شده‌اند و تلاش دارند که در کنار بازی، مفاهیمی را به بازیکنان یاد دهند.

در سال‌های اخیر برخی از کشورهای اسلامی و شرکت‌های فعال در زمینه بازی‌های رایانه‌ای، تلاش کرده‌اند که در بازار عظیم و پرسود این بازی‌ که حالا با رواج گوشی‌های هوشمند بزرگتر شده جایی پیدا کنند. با این همه بازی‌های ساخته شده که تلاش داشته‌اند مروج فرهنگ اسلامی باشند بسیار کم و ناچیز بوده و همین تعداد هم فاقد جذابیت‌های لازم برای رواج پیدا کردن در بین بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای هستند. در این میان یک بازی اسلامی توانسته با استفاده از گرافیک بالا و عناصر جذاب فرهنگ اسلامی توجهات را به خود جلب کند.

Muslim ۳D نام بازی است که قرار است در ماه سپتامبر سال جاری میلادی(دهه دوم شهریور) به بازار عرضه شود. تصاویر و فیلم‌هایی که از این بازی تاکنون منتشر شده نشان می‌دهد که این بازی با نمونه‌های مشابه خود تفاوت‌های زیادی دارد و با تمرکز بر بخش‌هایی از مهمترین فرایض اسلامی مانند حج، می‌تواند توجه کاربران مسلمان و حتی غیر مسلمان را به خود جلب کند.

 

Muslim ۳D توسط استودیوی Bigitec که یک استارتاپ نوپا در حوزه بازی‌های رایانه‌ای بوده ساخته شده است. بلال شبیب (Bilal Chbib)، مدیر و بنیان‌گذار این استارتاپ پیش‌تر بنیانگذار استودیوی بازی‌سازی Brainseed Factory بوده و در حال حاضر بازی‌هایی را با همکاری نزدیک با بازیگران اصلی این صنعت تهیه می‌کند.

 

شبیب که متولد و بزرگ شده آلمان است در وب‌سایت اختصاصی این استودیو گفته است: می‌خواهم با درک آنچه می‌توانم به بهترین وجه انجام دهم ـ ایجاد بازی‌های ویدیوئی بی‌نظیر و به یاد ماندنی ـ به درک بهتر و تغییر درک از فرهنگ و تاریخ غنی اسلامی کمک کنم. ساخت Muslim ۳D هم اعتبار و هم مسئولیت بزرگی است.

Muslim ۳D سه بخش اصلی دارد. بخش بازی آزاد(Freeplay Mode)، بخش داستانی (Story Mode) و بخش آنلاین (Online Mode).

در اولین نسخه Muslim ۳D که در سپتامبر ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد، حالت Freeplay وجود دارد، به این معنی که همه مکان‌ها قابل دسترسی بوده و کاربر می‌تواند آزادانه در آنها کاوش کند. بخش داخلی مسجد مقدس در مکه، منطقه منا، پل جمارات با ۳ ستون جمره و موزه مجازی و کتابخانه مجازی از جمله مکان‌هایی است که در این بازی شبیه‌سازی شده است.

در بخشی از حالت Freeply داستان وقایع پیاده‌روی آیینی بین صفا و مروه و ساخت کعبه‌ که هر دو در مکه زمان حضرت ابراهیم(ع) رخ داده است، به نمایش کشیده می‌شود.

این بازی در فاز دوم Muslim ۳D که تاریخ عرضه آن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است، به یک بازی نقش‌آفرینی آموزشی تبدیل می‌شود. کاربر قادر خواهد بود شخصیتی را که قرار است با آن بازی کند، شخصی‌سازی کرده و در نقش یک دانشجوی علوم اسلامی ظاهر شود. در این بخش، مجموعه وظایفی وجود دارد که کاربران برای پیشرفت در بازی یا دریافت پاداش انجام می‌دهند و دقیقاً مانند خواندن کتاب، کاربران در مورد تاریخ اسلام، سبک زندگی، آیین‌ها و شخصیت‌های مهم اسلامی اطلاعاتی را می‌آموزند.

در فاز سوم که قرار است به صورت آنلاین عرضه شود، بازی به کاربران امکان می‌دهد در دنیای مجازی Muslim ۳D با دیگران ملاقات کنند، با هم به سفر حج مجازی بروند، با دیگران در مسجدالحرام نماز بخوانند یا در یک رویداد انحصاری آنلاین مانند سخنرانی زنده که توسط علمای برجسته و رهبران معنوی برگزار می‌شود، حضور داشته باشند.

 

ویدئویی از نحوه بازی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


  1. مكران گفت:

    چه جالب که برادران اهل تسنن ما در آلمان ، تبلیغ در رسانه را آغاز کرده اند . چه خوب بود که ما نیز کم کم به رسانه توجهی بکنیم . البته چندی ست که اتفاقات امیدوار کننده ای مثل بازی ویدئو سفیر عشق ، در حال رخ دادن هست . ان شاء الله این کار ها مستمر باشه .

آخرین اخبار