تاریخ انتشار :

تبليغ فرهنگ اسلامي

مُحرم؛ بهترین فرصت برای تبلیغ فرهنگ اسلامی در میان گردشگران خارجی است

استقرار غرفه‌ای در میدان امام به منظور رونق گردشگری اسلامی در ماه محرم

download (1)

 

 

به گزارش رهیافتگان به نقل از ایمنا : فارغ از هیاهوها و بنرهای بزرگ هیات رزمندگان، فعالیت این گروه کوچک اما توانمند برای معرفی تشیع و اسلام بسیار حائز اهمیت است؛ البته امسال این گروه را که نام قبلی آن بشارت بود، درمحل همیشگی نمی‌بینید؛ چراکه آنها امسال به مسجد شیخ لطف‌الله نقل مکان کرده‌اند تا با پشتوانه فعالیت چند ساله خود برای امام حسین نیز جمع دیگری از گردشگران را در فضایی اسلامی ایرانی با حقیقت کربلا آشنا سازند. به همین بهانه با “مرتضوی‌نژاد” مسئول برگزاری خانه فعالان عرصه بین‌المللی گردشگری اسلامی ، گفت‌وگو کردیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

چطور شد این گروه در عرصه گردشگری را تشکیل دادید؟
ما تمام افراد یا گروه‌هایی را که درعرصه بین‌المللی گردشگری اسلامی فعال هستند را دورهم جمع کردیم تا با هماهنگی و انسجام همچنین استفاده از منابع همدیگردر پرتو تعامل تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم و بتوانیم گردشگری اسلامی را رونق بدهیم و دراین راستا برنامه‌های مختلف اعم از برپایی نمایشگاه داریم.

از موضوعات جالب توجه گردشگران چه بوده است؟
نقالی محرم از بخش‌های جالب توجه آنهاست. مثلا نقالی حضرت عباس یا حضرت علی اکبر را خیلی دوست دارند. به طور کلی چون از واقعه کربلا و روز عاشورا چیزی نمی‌دانند این موضوعات برایشان جذاب و باعث کنجکاوی است. این‌که چطور فرزند پیامبر اسلام توسط یک عده مسلمان نما به آن صورت فجیع به شهادت رسید یا چرا خانواده ایشان را شهید و اسیرکردند و… همه اینها تلنگرهایی است که باعث کنجکاوی آنها بوده است.

چرا ایام عزاداری امام حسین(علیه السلام) و دهه اول محرم را برای چنین کاری انتخاب کردید؟
در تمام دنیا رویدادهای گردشگری بسیاراهمیت دارد؛ یعنی مراسمی که روی عناصر فرهنگی تاکید دارد به نسبت ابنیه تاریخی مهمتراست که متاسفانه در کشور ما کمتر به آن پرداخته شده است . در این میان مراسم عزاداری امام حسین (علیه السلام) بزرگترین مراسم مذهبی در دنیاست که به واقع درهیچ کجای دنیا نمونه‌‌ای به این شکل وجود ندارد که بتواند تمام مردم یک کشور را تحت تاثیر قرار بدهد ضمن این‌که خود این برنامه تبلیغ اسلام هم می‌باشد و ظرفیت تاثیرگذاری زیادی در آن است زیرا همراه با احساسات است؛ هم جنبه دینی و هم جنبه فرهنگی دارد و ابن بهترین فرصت است که می‌توان برای تبلیغ اسلام و تشیع درعرصه بین‌المللی از آن استفاده برد.

نگاه گردشگران خارجی به چنین مراسم دینی چگونه است؟
از نظر آنها مردمی در یک مراسم مربوط به فرهنگ خودشان شرکت می‌کنند برای همین ابتدا یک نگاه فرهنگی و قومیتی است. بعد از آن کم کم به محرم نزدیک می‌شوند و درمی‌یابند که معنویتی در این مراسم حاکم است. این حداکثر تاثیرپذیری یک گردشگر خارجی است لذا ما باید از فرصتها استفاده کنیم و فرهنگ امام حسین(علیه السلام) و علت قیام ایشان را به آنها نشان بدهیم حتی شده با قدم‌های مصنوعی، همراه با امام حسین و عزاداران بشوند. وقتی می‌بینند مردی بالغ درخیابان بی‌هیچ واهمه‌ گریه می‌کند، کنجکاو می‌شوند و برایشان جالب است .

شما برنامه‌هایی در این رابطه هم دارید؟
بله سال گذشته به یک سری از گردشگران سربندهایی دادیم و از میان عزاداران عبورکردند به آنها خوش آمد گفتیم به رسم عرفی که در چنین مراسمی به افراد خوش آمد می‌گویند. این برنامه در شبکه‌های خارجی انعکاس زیادی داشت.

خود گردشگران چه نظری به این مراسم دینی دارند؟
برایشان جذاب و درعین حال همراه با کنجکاوی است این‌که ما بتوانیم تابوی ترس از ایران را بشکنیم، فرهنگ اسلامی را به گردشگران معرفی کنیم و آنها بفهمند موضوعات مربوط به مسلمانان ترسی ندارد، خیلی مهم است.

آیا گردشگران قبل از ورود به کشور اطلاعاتی در مورد عزاداری محرم و واقعه عاشورا دارند؟
متاسفانه به دلیل این‌که هیچ کاری دراین زمینه صورت نگرفته است، بیشترگردشگران از رویدادهای فرهنگی ما به‌ خصوص محرم چیزی نمی‌دانند. بعد از این‌که آمدند و از نزدیک دیدند، تازه متوجه می‌شوند که چنین مراسمی آیینی در ایران وجود دارد و علتش به چه خاطراست؛ البته تعداد اندکی ازآنها هم هستند که با مطالعه و اطلاعات قبلی وارد کشورمی‌شوند و شور وشوق دیدن مراسم را دارند.

آیا تورلیدرها و آژانس‌های مسافرتی دراین زمینه توجیه هستند؟
یکی ازاهداف اصلی ما همین مسئله است. تا حداقل چنین روندی دربین آژانس‌های مسافرتی ما نهادینه بشود که در این عرصه هم احساس مسئولیت وجذب گردشگر داشته باشند. قبل از این تورلیدرها گردشگران را وارد چنین مباحثی نمی‌کردند ولی طی این چند سال اخیر و فعالیت‌های انجام شده تعدادی از آژانس‌ها متوجه شده‌اند که محرم هم ظرفیت خوبی برای معرفی به گردشگران است و باید با اطلاعات و پیش‌زمینه وارد این موضوع مهم بشوند.

302031_162

تنها در اصفهان چنین حرکت‌هایی صورت گرفته یا در شهرهای دیگر کشورمان هم فعالیت‌هایی وجود دارد؟
ما تنها دراصفهان این برنامه را داشتیم البته درشهرستان‌های اصفهان یک سری مراسم خاص محرم وجود دارد که بین گردشگران مشهوراست مانند نخل‌گردانی ابیانه وگرنه درشهرهای دیگراین حرکت‌ها هنوز صورت نگرفته است.

در فضای مجازی چقدر فعال هستید؟
ازطرف شرکت گردشگری کارا به آژانس بین‌المللی معرفی شدیم تا جذابیت‌های محرم را در حوزه‌های مختلف به سایرکشورها معرفی کنیم. دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی یا مراسم شیرخواران و… مربوط به محرم هستند که به شرکت‌های خارجی معرفی کردیم تا به عنوان تور مشخص شوند حتی تخفیف‌های ویژه‌ای هم داریم تا گردشگران به غیر از ابنیه تاریخی،‌ با فرهنگ ایرانی آشنا شوند.

گردشگران داخلی چطور؟
به دلیل‌ این‌که برنامه‌های ما درایام تعطیلات رسمی نیست خیلی از گردشگران داخلی نمی‌توانند حضور داشته باشند اما فرصت برای گردشگر خارجی بهتر و بیشتراست.

از جایی هم حمایت می‌شوید؟
ما یکسری از گروه‌های خودجوش مردمی را دورم هم جمع کردیم تا دراین عرصه فعالیت داشته باشیم که همه غیردولتی هستند.

نمایشگاه بشارت همیشه درمیدان امام برپا می‌شد اما امسال آن را به داخل مسجد شیخ‌ لطف‌الله انتقال دادید. دلیل خاصی داشت؟
بله مسجد شیخ لطف‌الله یک مکان تاریخی است که هرگردشگری حتما به آن سر می‌زند از این طریق بدون این‌که تبلیغاتی داشته باشیم و بخواهیم دنبال توریست برای آمدن به نمایشگاه برویم، خود او با آمدن به مسجد و بازدید، از نمایشگاه هم دیدن می‌کند.

پس با میراث فرهنگی هم رابطه دارید؟
بله صددرصد همکاری بامیراث فرهنگی جز التزام کارماست. از همین جا هم از مسئولان این سازمان تشکر می‌کنیم که با ماهمکاری داشته‌اند.

یکی از فعالیت‌های شما راه‌اندازی آژانس مسافرتی است. دراین‌باره کمی توضیح بدهید؟
ما شرکت گردشگری «راد» را تاسیس کردیم. اولین شرکتی که به طورجدی درعرصه بین‌المللی فعال بوده است و درجذب گردشگری نگاه فرهنگی غالب است. ما تورهای نیم روز و تمام روز در شهر اصفهان یا شهرستانها داریم که گردشگران را با مراسم محرم آشنا می‌کنیم.

حتما خاطرات جالب و شنیدنی زیادی هم از گردشگران درایام محرم دارید.
بله بسیار زیاد. سال گذشته خانم وآقای ایتالیایی آمده بودند که مصاحبه ویدئویی آنها را ضبط کردم. این زوج به‌قدری زیبا و کامل درباره مسایل اسلام و عاشورا حرف می‌زدند که احساس می‌کردم با کارشناس اسلامی مصاحبه دارم. با این‌که مسلمان نبودند ولی با اطلاعات کامل درباره مراسم عاشورا به ایران آمده بودند که جای تعجب داشت یا یک کشیش فرانسوی که شیفته صحیفه سجادیه شده بود وقتی به او هدیه دادیم خیلی خوشحال شد و گفت من تا به حال دراتوبوس هیچ کتابی را کامل نخواندم، اما الان این کتاب را در اتوبوس می‌خوانم.

آیا قصد ندارید تا ازاین خاطرات کتاب یا اثری فرهنگی داشته باشید؟
چیزی که مدنظر ما بوده این است تا از نمایشگاه‌ یک پکیج فرهنگی تهیه کنیم و دراختیار سایر استانها به‌ خصوص گروههای فرهنگی قرار بدهیم.

و صحبت پایانی…
امیدوارم خدا کمک کند تا بتوانیم سهمی هرچند کوچک در معرفی فرهنگ ناب اسلامی و شیعی به جهانیان برداریم و ترس و تعصبی که از ایران و اسلام در ذهن دارند شکسته شود. از همه کسانی که ما را دراین حرکت کمک کرده‌اند سپاسگذارم.
/گفت‌وگو از معصومه طاهری/

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار