تاریخ انتشار :

جشنواره هوزی

امام حسین (علیه السلام) در ترینداد و توباگو

«جشنواره هوزی»(Hosay Carnival) مراسمی ویژه در ایام محرم و روز عاشورا در آمریکای مرکزی و لاتین و به‌ویژه در کشور ترینداد و توباگو است که دارای سنت‌های گوناگون است.

Cocorite group on the streets of St James during Hosay celebrations

Ghulam Hussein group on the streets of St James during Hosay celebrations.

 

 

 

به گزارش رهیافتگان :پایگاه رادیو اسلامی الهدی، مجمع الجزایر ترینداد و توباگو که شاهد حضور ادیان مختلفی از جمله مسلمانان، مسیحیان و هندوها است همه ساله شاهد برگزاری مراسم عاشورا به شیوه‌ای ویژه است.
بنا بر این گزارش در این کشور جنوب دریای کارائیب و برخی کشورهای آمریکای مرکزی و لاتین عاشورا به عنوان یک مراسم رسمی درآمده است که از جمله آنها «جشنواره هوزی»(Hosay Carnival) است.
کلمه «هوزی» نامی محلی برای امام حسین(علیه السلام) است و برای این جشنواره یا مراسم ویژه، مردم در این مناطق از پایان عید قربان آماده می‌شوند.
فعالان در این مراسم گروه‌های مختلفی از ادیان، مذاهب و قومیت‌های گوناگون هستند که در جریان یک برنامه سالانه و هماهنگی‌هایی در سطح شورای شهر این مراسم را برگزار می‌کنند.

* ساخت «هودج» توسط مسلمانان، مسیحیان و هندوها

«جشنواره هوزی» تنها ویژه مسلمانان نیست و هرچند در آن تصاویری دیده می‌شود که با عادت شیعیان در عاشورا یکسان نیست اما این نشان از عظمت قیام امام حسین(علیه السلام) در راه حق و عدالت دارد.
بنا بر این گزارش یکی از مهمترین کارهای صورت گرفته در این مراسم ساخت «هودج» است که در ساخت آن مسیحیان و هندوها به همراه مسلمانان مشارکت دارند.

* «جشنواره هوزی» مراسمی ۱۵۰ ساله

این هودج بزرگ در راهپیمایی عظیم مردم این منطقه در روز عاشورا در جلوی مردم حرکت می‌کند و مردم در پشت آن با صوت حزین و طبل و سنج حرکت کرده و پایتخت ترینداد و توباگو را طی می‌کنند.
بنابر این گزارش «جشنواره هوزی» مراسمی برآمده از هندی‌های انتقال یافته توسط انگلیس به این جزایر است که در سال ۱۸۸۴ میلادی نیز به دستور استعمارگران انگلیسی ممنوع شد اما با اصرار ساکنان جزایر ادامه یافت.
این جشنواره که از نیمه قرن ۱۹ میلادی در این جزایر آغاز شده است هر ساله پس از عید قربان و با ساخت دو مسجد کوچک از چوب یکی به یاد امام حسین(علیه السلام) و دیگری به یاد امام حسن(علیه السلام) آغاز می‌شود.

* استفاده از طبل‌هایی با صداهی گوناگون در «جشنواره هوزی»

طبل‌های استفاده شده در این مراسم نیز دارای انوع گوناگونی است که از هر کدام صدای گوناگونی به گوش می‌رسد، یکی دعوت کوفیان از امام حسین(علیه السلام) را یادآوری می‌کند و دیگری خدعه آنان در حق مسلم بن عقیل را یاد می‌کند و دیگری مخصوص روز عاشورا است.
«جشنواره هوزی» که به مناسبتی ملی تبدیل شده است سه روز ادامه می‌یابد و همه مردم و دستگاه‌های رسمی ترینداد و توباگو با برپایی سوگواری یاد شهادت امام حسین(علیه السلام) و یارانش را گرامی می‌دارند.
میزان مردمی که در این مراسم حاضر می‌شوند به ۴۰ هزار نفر می‌رسد و مراسم از روز هفتم محرم آغاز می‌شود و پرچم‌های سه رنگ سرخ، سبز و سفید در این روز در راهپیمایی استفاده می‌شود.
در روز هشتم و نهم بر میزان این فعالیت‌ها افزوده می‌شود تا آنکه در شب عاشورا مسجدی چوبی و دو هلال بزرگ یکی به رنگ سرخ نمادی از امام حسین(علیه السلام) و دیگری به رنگ سبز نمادی از امام حسن(علیه السلام) حمل می‌شود.
روز دهم و روز عاشورا راهپیمایان در ساعت ۳٫۵ (به وقت محلی) به مکان معینی می‌رسند که در آن غیرمسلمانان مراسم را ترک کرده و مسلمانان پس از خواندن دعا، مساجد چوبی ساخته شده را جدا کرده و در اقیانوس رها می‌کنند.

* منبع: ویژه‌نامه محرم و صفر خبرگزاری فارس

اشتراک گذاری :


  1. سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/79891
    ما راhttp://www.ammarname.ir/node/79891 از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.irinfo@ammarname.ir
    یا علی

آخرین اخبار