تاریخ انتشار :

لوئیز فیروز

زن تازه مسلمان آمریکایی که بانوی اسب ایران بود

خانم لوئیز فیروز بانوی امریکایی و مسلمان که در پیدایش و پرورش اسبچه ی خزر نقش تعیین کننده داشته است، رد روستای قره تپه به خاک سپرده شده است.

image111111

 

به گزارش رهیافتگان: از کلاله به سمت روستای تمرقره قوزی که حرکت می کنی به دوراهی می رسی که یک راهش به سمت قبرستان باستانی و آرامگاه خالد بن سنان آخرین پیامبر قبل از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می رود و یک راه دیگر آن به سمت حاجی قوشان ، محل تولد مختومقلی شاعر بزرگ ترکمن و در نهایت به سوی گنبد کاووس.
اما قبل از اینکه مسافتی از تمرقره قوزی عبور کنی ،‌ به روستایی می رسی به نام روستای قره تپه شیخ.
روستایی کوچک اما یا خاطراتی بزرگ و اکتشافی !
آری این روستا محل زندگی ۳۰ و چند ساله ی بانویی بوده که کاشف اسبچه ی خزر می باشد.خانم لوئیز فیروز.
خانم لوئیز فیروز همسر آقای نرسی فیروز است که بعد از مرگ همسرش در روستای قره تپه شیخ می ماند و در میان ترکمنها به زندگی خود ادامه می دهد .
عاشور شیخ که یک جوان حدودا ۲۰ ساله است برایمان از خانم فیروز می گوید:«من عاشور شیخ هستم ، متولد همین روستای قره تپه می باشم و از کودکیم در کنار خانم فیروز بودم و اکنون نیز به عنوان مربی اسب در باشگاه خانم فیروز کار می کنم.
خانم فیروز حق زیادی بر گردن ما دارد.موقعی که خانم فیروز مرد همه ی مردم در تشییع جنازه ی او شرکت کردند .نماز جنازه (نماز میت) را بر او خواندیم و او را مانند یک مسلمان به خاک سپردیم.»
از عاشور شیخ می پرسم : مگر خانم فیروز مسلمان بودند؟
عاشور شیخ به ما گفت :«آری او مسلمان شده بود و برای همین برای او نماز جنازه برگزار کردیم و او را رو به قبله به خاک سپردیم.»
با عاشور شیخ بر سر مزار بانوی اسب ایران حاضر شدیم و فاتحه ای برای روحش قرائت کردیم .
او همیشه آرزویش این بود که در همین روستا و در کنار خاطراتش به خاک سپرده شود و به آرزویش هم رسید.

 

 

منبع: اترک -شبکه دانا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار