تاریخ انتشار :

اسلام در اروپا

بررسی روند گسترش اسلام در اروپا

بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۰، جمعیت مسلمان اروپا بدون احتساب ترکیه، حدود ۴۴ میلیون نفر یعنی ۶% جمعیت کل اروپا بود.

 

n00037411-b

 

 

به گزارش رهیافتگان: اسلام از طرق مختلفی به اروپا راه پیدا کرد. تحقیقات جدید نشان می‌دهند آثاری از تاجران مسلمان در مجارستان یافت شده است که از طریق جاده ابریشم با آسیا تبادلات تجاری داشتند. در لهستان نیز تعدادی مسلمان زندگی می‌کرده‌اند که در مساجد چوبی به عبادت می‌پرداختند. این گروه نقشی کلیدی در تاریخ لهستان و لیتوانی ایفا کرده‌اند.

اعراب مسلمان همچنین از طریق جنگ‌های مختلف اسلام را به کشورها وارد کردند. آن‌ها با براندازی حکومت بیزانس، مسیحیان تحت این امپراطوری را با اسلام آشنا کردند. در قرن دهم، پادشاه بلغارستان ولگا که اکنون بخشی از روسیه است، به دین اسلام مشرف شد و این موضوع باعث ایجاد روابط تجاری میان مسلمانان و روس‌ها شد. در قرن چهاردم مغول‌ها نیز در زمان پادشاهی برکه خان، اسلام را پذیرفتند و بعد از به سلطنت رسیدن ازبک‌خان، اسلام به عنوان دین رسمی امپراطوری مغول معرفی شد.

پس از روی کار آمدن حکومت عثمانیان، سرعت گسترش اسلام بیشتر شد و تا امروز نیز با وجود تلاش‌های بسیار برای مغفول نگه داشتن اسلام، این دین به سرعت در حال انتشار در سراسر دنیاست و هر روز افراد زیادی با آن آشنا شده و به اسلام می‌گروند. اروپا نیز فارغ از فراهم کردن آزادی‌های کاذب برای شهروندان و تلاش برای سرگرم کردن آن‌ها با لذت‌های دنیوی، شاهد روند رو به رشد گرایش جوانان به اسلام است.

بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۰، جمعیت مسلمان اروپا بدون احتساب ترکیه، حدود ۴۴ میلیون نفر یعنی ۶% جمعیت کل اروپا بود. روسیه، بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان اروپا را داراست. نماینده عالی حقوق بشر در امور پناهندگان، برآورد کرده است که ۷۰% مردم آلبانی، ۹۱% مردم کوزوو، و ۳۰ درصد جمعیت مقدونیه مسلمان هستند.

در سال ۲۰۰۶، میزان رشد جمعیت مسلمانان در جهان سالانه ۱.۲ درصد عنوان شد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ سرعت رشد جمعیت مسلمانان دوبرابر سرعت رشد جمعیت دیگر ادیان باشد و تا سال ۲۰۳۰، مسلمانان بیش از یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل دهند. امروزه اسلام دومین دین بزرگ اروپاست.

 

001

سرعت گسترش اسلام در اروپا به حدی زیاد است که اسلام هراسان از آن به عنوان بمبی خطرناک یاد کرده و نسبت به آن هشدار داده‌اند. این افراد، از انگلیس و اتحادیه اروپا درخواست کرده‌اند تا از مهاجرت میلیون‌ها مسلمان به اروپا و معرفی و انتشار اسلام در کشورهای اروپایی جلوگیری کنند.

رشد اسلام در اروپا نه تنها رو به کاهش نیست، بلکه اثرات آن با قدرت در حال افزایش است. پس از حملات صرب‌ها به مسلمانان بوسنی و هرزگوین، گرایش به شناخت اسلام در این کشور و کشورهای اطراف بیشتر شد.

مسلمانان کشورهای اروپای غربی، افرادی هستند که پس از جنگ جهانی دوم از آفریقا، خاورمیانه و پاکستان به این کشورها مهاجرت کرده اند. پس از جنگ جهانی دوم و بعد از رشد صنعت در اروپا، نیروی کار کاهش پیدا کرده بود، بنابراین مسلمانان از کشورهای مختلف به این قاره مهاجرت کردند. این مسلمانان، روابط فرهنگی، مذهبی و نژادی را با کشور مادر خود حفظ کردند. امروزه این مسلمانان و نوادگان آن‌ها، به همراه جمعیت روزافزون بومی‌هایی که به اسلام می‌گروند، اسلام را تبدیل به دومین دین اروپا کرده‌اند.

اتریش، بلژیک، انگلیس، دانمارک، فرانسه، ایتالیا، هلند، سوئد، اسپانیا، سوئیس و آلمان کشورهایی هستند که جمعیت بزرگی از مسلمانان را در خود جای داده‌اند. فرانسه، آلمان و انگلیس که بیشترین مبارزات را با اسلام‌گرایی دارند، بیشترین جمعیت مسلمانان را دارا هستند.‌

اکثریت مسلمانان اروپا، در کشورهای اروپای شرقی زندگی می‌کنند. مسلمانان اروپای شرقی، بومیان همان کشورها هستند که قرن‌ها پیش به اسلام گرویده بودند. مناطقی چون آلبانی، بوسنی، کوزوو، بخش‌هایی از صربستان، مقدونیه و بلغارستان از کشورهایی هستند که مسلمانان زیادی را در خود جای داده‌اند.

با وجود تلاش‌های فراوان دولت‌ها و رسانه‌های غربی برای نشان دادن چهره‌ای زشت و خشن از اسلام، و گسترش اسلام هراسی در اروپا، جهان شاهد حرکت رو به رشد این دین آسمانی در تمامی کشورهاست. در بخش‌های بعدی این مقاله، به بررسی تاریخچه اسلام و روند امروزی گسترش آن در کشورها و اقشار مختلف اروپا خواهیم پرداخت.

منبع: جبهه مستضعفین

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار