تاریخ انتشار :

مرضیه هاشمی

از اشک ریختن مردم در جماران تعجب می‌کردم

زمانی که در امریکا بودم وقتی تصاویر جماران و امام خمینی را می دیدم تعجب می کردم که چطور مردم با دیدن امام گریه می کنند اما زمانی که به ایران آمدم و به دیدار امام رفتم اشک از چشمان خودم سرازیر شد.

 

hashemi_marziyeh_l_237023

 

 

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  مجموعه مصاحبه ها و مطالب مربوط به مرضیه هاشمی رااینجا ببینید 

مرضیه هاشمی مسلمان آمریکایی، چهره ناآشنایی برای ایرانیان نیست. وی که سالها قبل مسلمان شده است، این روزها به عنوان مجری شبکه پرس تی وی فعالیت دارد. هاشمی مستند ساز و مسئول بخش انگلیسی سایت نصر تی وی نیز هست.

چگونه با دین مبین اسلام آشنا شدید؟

آشنایی من با اسلام همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی بود در آن دوران من دانشجو بودم و فعالیت هایی سیاسی انجام می دادم و در ارتباط با دانشجویان کمونیست سوسیالیست بودم. موضوع مقاومت در برابر ابرقدرت ها را دوست داشتم، دیدگاه مقاومت برای من جذابیت داشت و آن را پیگیری کردم اما من را راضی نمی کرد .

در خانواده مذهبی مسیحی بزرگ شده بودم اما تعالیم مسیحیت درباره خدا من را قانع نمی کرد و در طول زندگی ام با این مسئله مشکل داشتم. با اینکه از اعضای خانواده ام سوال می کردم جواب اصلی را نمی گرفتم اما در اسلام، پاسخ سوالهایم را گرفتم.

 اسلام چه تفاوت هایی با ادیان دیگر دارد؟

به نظر من ترویج مسیحیت برای کنترل مردم در غرب انجام می شود چراکه در مسیحیت توصیه می شود اگر کسی به تو ظلم کرد باید سکوت کنی و این اصلا منطقی نیست. البته خود رهبران کشورهای غربی سیاستی متفاوت از آموزه های مسیحی دارند اما دین را اینطورجلوه می دهند.

تاثیر انقلاب اسلامی بر شما چگونه بود؟

پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل و جلسات نقد دانشجویان ایرانی در امریکا برای من بسیار جالب بود و از طرف دیگر انقلاب اسلامی قیامی بود که با نام خدا شکل گرفت. تا به حال ندیده بودم که انقلابی با نام خدا شکل بگیرد.

من تا آن زمان اطلاعی از اسلام نداشتم تنها به آن به عنوان یک جنبش سیاسی نگاه می کردم. موضوع آشنایی من با دانشجویان ایرانی و تحقیقاتم درباره اسلام دو سال و نیم به طول کشید و در زمان اسلام آوردن ۲۲ سال داشتم. در زمان تحقیقاتم قرآن را با انجیل مقایسه می کردم توحید در قرآن، نظر من را جلب کرد.

 چطور مذهب تشیع را انتخاب کردید؟

با شاخه های مختلف اسلام آشنایی پیدا کردم زندگانی معصومین را مطالعه می کردم. متاسفانه الان ترجمه های اسلامی به حذف مطالبی از شیعیان و امامان معصومین پرداخته اند و حتی مطالب شیعیان را از متن عربی نیز در آوردند. اما من در آن زمان با دیدگاه معصومین آشنا می شدم و متوجه شدم شیعه در اسلام دارای دیدگاه مقاومت است و این اسلام، زنده است اما شاخه های دیگر اسلام این طور نیست.

از سوی دیگر در فرهنگ تشیع، الگوهای مختلف وجود داشت به عنوان مثال امام حسین (علیه السلام) در واقعه کربلا یکی از الگوهای مهم فرهنگ تشیع است. و در واقع همین الگو موجب پیروزی انقلاب اسلامی شده است. به نظرم سایر گرایش های اسلامی در ۱۴۰۰ سال پیش ماندند و خیلی به درد زندگی امروز نمی خورند.

چه زمانی به ایران سفر کردید و چه فعالیت هایی را برای معرفی اسلام در دستور کار قرار دادید؟

همزمان با پایان جنگ تحمیلی و در حالی که با یک ایرانی ازدواج کرده بودم و به اسلام نیز مشرف شدم به دلیل علاقه به انقلاب اسلامی و آشنایی با فرهنگ تشیع به ایران سفر کردم. در حال حاضر نیز در رشته رسانه فعالیت می کنم و مجری پرس تی وی هستم.کار مستند نیز انجام می دهم.

تجربه حضورتان در ایران را چطور توصیف می کنید؟

کسی که تازه مسلمان است انتظار دارد همه چیز عالی باشد اما من خوشحال بودم وقتی در اولین نمازجمعه رفتم احساس کردم به آن چیزی که می خواهم رسیدم .

زمانی که در امریکا بودم وقتی تصاویر جماران و امام خمینی را می دیدم تعجب می کردم که چطور مردم با دیدن امام گریه می کنند اما زمانی که به ایران آمدم و به دیدار امام رفتم اشک از چشمان خودم سرازیر شد.

 انقلاب اسلامی چه تفاوتی با انقلاب های منطقه دارد؟

انقلاب اسلامی ایران یک اتفاق خدایی بود و از این جهت باید خدارا شکر گوییم وقتی در سال ۲۰۱۱ انقلاب های منطقه را می دیدم متوجه تفاوت انقلاب اسلامی ایران با سایر جنبش های منطقه ای شدم چراکه آنها به نتیجه مطلوب نرسیدند. مثلا انقلاب مصر بعد از گذشت دو سه سال مصادره شد.

وضعیت سیاه پوستان آمریکا در حال حاضر چگونه است؟

هنوز تبعیض نژادی میان شهروندان سیاه پوست امریکا و سفید پوستان وجود دارد . سیاه پوستان رهبری در امریکا ندارند . اعتراضات با سرکوب های ویژه پلیس روبرو می شود . اما این طور معرفی می شود که خود اعتراضات خود به خود تمام شده. رسانه ها حقیقت موضوع را نشان نمی دهند.

در شرایط سخت چه می کنید؟

همیشه در شرایط دشوار زندگی به خدا توکل می کنم هیچ کاری نیست که خدا نتواند انجام دهد و یک مسلمان نباید نا امید شود برای مومن و مسلمان نا امیدی معنا ندارند. در مواقعی که به بهشت زهرا می روم با قبرهای خالی مواجه می شوم متوجهم که پایان کار انسان اینجاست.

چرا چادر را به عنوان حجاب انتخاب کردید؟

درباره حجاب باید بگویم اگر ما مسلمان هستیم و قرآن را قبول داریم باید به آن عمل کنیم مطالبی در قرآن هست که شاید به طور دقیق تنوانیم آن را درک و یا تحلیل کنیم اما باید تسلیم امر خدا باشیم. من چادر را انتخاب کردم چراکه سمبل انقلاب اسلامی است.

من بعد از ورود به ایران چند ماه بعد چادر را انتخاب کردم الان نیز با همین حجاب در جامعه حضور دارم گاهی برای دیدن فرزند و نوه ام به امریکا سفر می کنم و در فرودگاه مورد آزار و اذیت قرار می گیرم.

منبع: حوزه نیوز

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار