تاریخ انتشار :

تبلیغ دین اسلام

از تبلیغ مسیحیت تا دعوت به اسلام

حوادث زیادی که برای مسعود اتفاق می افتد موجب می شود که ظاهرش را به شکل یک فرد متدین تغییر دهد، اما اصلی ترین دلیل تغییرش آشنایی او با یک جوان ۱۹ ساله ی نابینایی بود که صدای بسیار زیبایی هنگام تلاوت قرآن داشت و …

 

 

 

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) تا قبل از گسترش یافتن شبکه های تلویزیونی و اینترنت مهمترین وسیله ی تبلیغ دین اسلام از طریق ضبط سخنرانی های وعاظ انجام می گرفت و این روش مدت های زیادی در میان مردم رواج داشت.
اما بعد از پیدایش روش های پیشرفته تری در این زمینه که قدرت ارتباط گیری قوی تری را با مخاطبین برقرار کرد، نگاه ها نیز نسبت به مبلغین دین اسلام تغییر کرد؛ چرا که امروزه از نظر مردم مبلغ کسی نیست که دارای ریش بلند و لباس مخصوصی باشد بلکه نسل جدیدی از جوانان مبلغ حضور پیدا کردند که اولاً ریش نداشتند و ثانیا با لباس هایی امروزی ظاهر شدند.
این تفاوت ها میان مبلغین دیروزی و امروزی فقط در شکل و ظاهرشان نبود، بلکه در طرز تبلیغ اسلام نیز آشکار بود؛ چرا که دعوت به اسلام از طریق مبلغین امروزی به طور رساتر و معتدل تری بیان می شد و این مهمترین دلیل استقبال جوانان از این مبلغین بود تا جایی که مبلغی همانند عمرو خالد به عنوان یکی از مهمترین شخصیت های تاثیر گذار در جهان اسلام معرفی شد.
اینها همه اموری است که موجب می شود هرفردی تمایل پیدا کند که در مورد زندگی این افراد کنجکاو شود.
قبل از اینکه این افراد تبلیغ اسلام را آغاز کنند قطعا هرکدامشان شغلی خاص و یا مهارت خاصی را دنبال می کردند همچون تجارت و بازرگانی و یا اینکه در عرصه ی موسیقی فعالیت داشتند، اما جالب اینجاست که بعضی از آنها کارشان دعوت به مسیحیت بود!!

و اینجا داستان های عجیب جوانان مبلغی را می خوانیم که از کاری که داشتند دست کشیده و کار تبلیغ دین اسلام را بر همه چیز ترجیح دادند.

از عرصه ی موسیقی تا تبلیغ اسلام

معز مسعود در ابتدا رهبر یک گروه موسیقی را به عهده داشت و نوازنده ی گیتار بود و خودش عنوان می کند که در دوران نوجوانی اش هر کاری که دلش می خواست انجام می داد و لهو و لعب تمام زندگی اش را تسخیر کرده بود .

 

حوادث زیادی که برای مسعود اتفاق می افتد موجب می شود که ظاهرش را به شکل یک فرد متدین تغییر دهد، اما اصلی ترین دلیل تغییرش آشنایی او با یک جوان ۱۹ ساله ی نابینایی بود که صدای بسیار زیبایی هنگام تلاوت قرآن داشت . مسعود علاقه ی خاصی به این جوان پیدا می کند و از طریق او رابطه ی عشق بین خدا و بنداه اش را لمس می کند و اینگونه بود که قرائت قرآن را آغاز می کند و طی ۱۸ ماه حافظ کل قرآن می شود و سپس آموزش احکام اسلامی و تبلیغ دین اسلام را طی می کند.

مبلغ دیگر یوسف البدری است او نیز در ابتدا هنر موسیقی را دنبال می کرد، اما اکنون به عنوان یکی از مشهورترین و جنجالی ترین انتقادگران به فعالیت هنرمندان مطرح می شود . او در برخی از گفتگوهای خبری عنوان کرده که او یک هنرمندبوده و یک گروه نمایشی داشته و تئاترهای گوناگونی را انجام داده که از نظر او تمام آنها بی فایده و ناموفق بودند.

 

یوسف البدری

یوسف البدری

 

او به لحن تهاجمی اش نسبت به هنرمندان معروف است. یوسف علت را اینطور بیان میکند: «من خودم در این کار بوده ام و می دانم که چه کارهای ناپسند و کثیفی در این عرصه وجود دارد».
اغلب صحبت های این مبلغ جنجالی است و آخرین صحبتی که او عنوان کرده در مود گروه «بلک بلوک» است که ریختن خون آنان را واجب دانسته، چرا که از نظر او این گروه هدفی جز گسترش بی بند و باری ندارد.

پنجره ای به سوی ایمان آوردن

اینکه یک مبلغ در ابتدا هنرمند باشد و سپس توبه کند، چیز عجیبی نیست؛ اما عجیب اینجاست که یک مبلغ در ابتدا یک کشیش باشد. این حکایت «یوسف استس» است که قبل از مسلمان شدنش یک کشیش بود و از اسلام و مسلمانان نفرت داشت. او حتی به ذهنش خطور نمی کرد که روزی از روزها در خانه ی یک مسلمان حضور پیدا کند، اما به دلیل کار و اصرار پدرش مجبور شد که در خانه ی یک مسلمان مصری حضور پیدا کند و بعد از چند جلسه بحث و گفتگو و آشنایی او با دین اسلام یوسف مسیحی و متعصب به اسلام روی آورد.

 

 

نه تنها یوسف بلکه تمام خانواده اش مسلمان شدند و اینگونه شد که او تبدیل به مشهورترین مبلغین دین اسلام شد و افراد بسیاری با راهنمایی های او به اسلام روی آوردند. یوسف با وجود بالا بودن سن، اما تمام وقتش را در جهت گسترش دعوتش به دین اسلام به کار می گیرد.

«امیر هاوکینز» که به «لیون» شهرت دارد خواننده ی رپ بود، اما بعد از مسلمان شدنش این کار را رها کرد و تمام وقتش را برای تبلیغ دین اسلام و حفظ قرآن مجید و یادگیری تفسیر آن و آموزش زبان عربی به کار گرفت. از طریق راهنمایی ها و دعوت های او بسیاری از آمریکایی ها مسلمان شدند.

 

آرامش خاطری که لیون بعد از مسلمان شدنش در زندگی اش احساس کرد، مهمترین عاملی بود که باعث شد همسر و فرزندانش و حتی پدر ۸۲ ساله اش نیز مسلمان شوند. او بسیاری از بستگانش را دعوت به اسلام کرده و روز به روز کار تبلیغ خود را گسترش می دهد.

از بازرگانی تا تبلیغ اسلام

«عمرو خالد» فارغ التحصیل رشته ی بازرگانی یکی از مبلغانی است که کاملا اتفاقی به این مسیر پا گذاشت. یکی از روزها به مناسبت ازدواج دوستش در جشن عروسی و جلوی مهمانان صحبت کرد و خیلی از مهمانان حاضر در جشن شیفته ی صحبت های او شدند و از او خواستند که در جشن ها یا مناسبت های دیگر نیز صحبت کند و این شروع زندگی جدید عمرو خالد به عنوان مبلغ بود که حتی خود او نیز هیچ گاه برای چنین روزی برنامه ریزی نکرده بود.

 

خالد اکنون یک دفتر حسابداری دارد. او بعد از شهرت یافتنش در کار مبلغی و به دلیل مشکلات بسیاری که در دوران ریاست جمهوری حسنی مبارک با آن مواجه شد، برای تبلیغ اسلام به خارج از قاهره سفر کرد، اما بعد از انقلاب ۲۵ ژانویه به قاهره بازگشت و در آن انقلاب شرکت کرد و سپس حزبی با نام ” حزب مصر نوین ” را تشکیل داد.

«مصطفی حسنی» نیز جوانی است که در ابتدا به کار تجارت و بازرگانی مشغول بود و کالاهای شرکت خاصی را تبلیغ می کرد. مصطفی هیچگاه تصور نمی کرد که تبدیل به یک مبلغ شود اما او در عرصه ی کاری خود کاملا موفق بود. او در ابتدا در درسهای آموزش احکام اسلامی در مسجد حضور پیدا کرد و سپس دوستان و نزدیکان و همکارانش را نیز دعوت به حضورشان در این کلاس ها کرد .

حسنی، در میان جوانان بسیار مشهور شد، چرا که خواسته ها و افکار جوانان را می فهمد و توانایی صحبت و بحث کردن و قانع کردن آنها را دارد که این امر، موجب شهرت و محبوبیتش میان نسل جوان شد. مصطفی سپس شروع به ساخت برنامه های تلویزیونی کرد و بعد از آن خود به عنوان مجری در برنامه های شبکه «اقرأ» حضور پیدا کرد و سپس به عنوان معلم در یکی از مدارس بین المللی تدریس می کرد. او همچنین یکی از اعضای هیئت مدیره ی موسسه ی «زندگی بدون دخانیات» بود و همچنین در گروه «مصر، رگ زندگی» که هدفش گسترش فرهنگ اهدای خون به کودکان است، عضویت دارد.

منبع: شبکه خبر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار