تاریخ انتشار :

نجم الدین اربکان

پروفسوری که با عشق به امام خمینی ترکیه را اسلامی کرد

اولین خودروی ساخت ترکیه به نام«خودروی انقلاب» به همت اربکان ساخته شد. /درسال ۱۹۶۵ درجه پروفسوری گرفت/در طول عمر پر برکت خود افراد زیادی را با تفکر اسلامی پیوند داد. او شیفته انقلاب اسلامی ایران و امام بود و همواره به دنبال تشکیل دولت اسلامی در ترکیه بود.

 

نجم الدین اربکان

نجم الدین اربکان

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،نجم الدین اربکان در ۲۹ اکتبر ۱۹۲۶ در شهر سینوپ ترکیه دیده به جهان گشود. پدر وی محمد صبری اربکان رئیس محاکم جنایی بود و به همین دلیل نجم الدین اربکان دوران کودکی را درشهرهای مختلف ترکیه گذراند مادر وی قمر خانم از یکی از خانواده های سرشناس شهر سینوپ بود. نجم الدین اربکان که درسال ۱۹۴۸ از رشته مهندسی مکانیک دانشگاه فنی اسانبول فارغ التحصیل شده بود. درهمان سال به عنوان دستیار استاد در گروه موتورها مشغول به کار شد. وی تا سال ۱۹۵۱ همزمان با کار به مدت سه سال تز دکترای خود را آماده کرد. علیرغم اینکه درآن سالها تدریس دردانشگاه مستلزم داشتن درجات عالیه دکترا و پروفسوری بود‌، ولی نجم الدین اربکان به دلیل نبوغ خود و غلیرغم دستیاری استادی، اجازه تدریس کسب کرد. اربکان که در سال ۱۹۵۱ برای فرصت مطالعاتی از سوی دانشگاه متبوعه خود به دانشگاه فنی آچن آلمان اعزام شده بود، به اتفاق پروفسور اشمیت آلمانی در مرکز تحقیقات دی وی ال که برای ارتش آلمان تحقیقات می‌کرد، کارهای موفقی صورت داد. وی در مدت ۵/۱ سال فعالیت خود را در این دانشگاه نیز سه تز آماده کرد و به درجه دکتری نائل امد. تز استادی اربکان در مورد کاهش سوخت موتور‌ها در آلمان با استقبال گسترده‌ای روبرو شد.

به دنبال انتشار این تز‌، نجم الدین اربکان از سوی پروفسور فلاتس که مدیر عمومی کارخانه‌های موتور سازیdeutz بود. برای کار وتحقیق بر روی موتورهای تانک‌های لئوپار المان دعوت شد. نجم الدین اربکان به عنوان اولین دانشمند ترک تبار در دانشگاه‌های المان بعد از جنگ دوم جهانی در سال ۱۹۵۳ برای کسب درجه استادی به استانبول بازگشت و در سن ۲۷ سالگی موفق به کسب این عنوان شد و متعاقب ان برای ادامه دادن به تحقیقات خود به کشور آلمان رفت و بار دیگر در کارخانه های موتور سازی(deutz) مشغول به کار وتحقیق شد. وی درسال ۱۹۵۶ شرکت موتور سازی گوموش را که اولین موتور داخلی ترکیه را تولید کرد تاسیس نمود. تولید انبوه موتور در کارخانه این شرکت در اول مارس ۱۹۶۰ آغاز شد وی در همان سال ایده ساخت خودرو در ترکیه را مطرح ساخت. اولین خودروی ساخت ترکیه به نام«خودروی انقلاب» به همت اربکان ساخته شد. نظامیان ترکیه با بازدید از کارخانه موتور سازی گوموش به وجد امده و باعث شد اربکان برای ۲۰۰ تن از افسران عالی رتبه ارتش سمینار برگزار کند. نجم الدین اربکان که درسال ۱۹۶۵ درجه پروفسوری گرفت. در سال ۱۹۶۶ رئیس بخش صنایع اتحادیه اتاق‌های صنایع شد. و بعد‌ها دبیر کل اتحادیه گشت. اربکان در ماه می ۱۹۶۸ عضو هیئت رئیسه و در سال ۱۹۶۹ رئیس اتحادیه شد.

 نجم الدین اربکان

وی در سال ۱۹۶۷ ازدواج کرد و در سال ۱۹۶۹ به عنوان نماینده مستقل از شهر قونیه انتخاب و به مجلس ترکیه وارد شد. نجم الدین اربکان که حزب نظام ملی را به عنوان اولین حزب سیاسی حرکت دیدگاه ملی در ۲۴ ژانویه ۱۹۷۰ تاسیس کرد در آوریل ۱۹۷۱ به دنبال اعمال فشارهای کودتاگران مجبور به انحلال این حزب شد. وی درسال ۱۹۷۲ حزب سلامت ملی را تاسیس کرد و در انتخابات سراسری ۱۹۷۳ توانست با کسب ۱۲ درصد آرای مردم؛ ۴۸ نماینده مجلس و سه سناتور را وارد مجلس کند. اربکان که بعد از انحلال دولت ائتلافی حزب سلامت ملی و حزب جمهوری خواه خلق در سال ۱۹۷۴ در دولت ائتلافی چهار حزبی نیز وارد شود بار دیگر به سمت معاون نخست وزیر و ریاست شورای اقتصادی منصوب شد.

arbkan- نجم الدین اربکان

وی که بعد از انتخابات ۵ ژوئن ۱۹۷۷ در دولت ائتلافی سه حزبی نیز همین سمت را ادامه داد. بدین ترتیب توانست حزب سلامت ملی را به مدت چهار سال به عنوان شریک دولت مطرح نگاه دارد. نجم الدین اربکان و حزب وی از سال ۱۹۷۸ تا کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ در جناح مخالف دولت جای گرفت و بعد از این کودتا تا سپتامبر ۱۹۸۷ از فعالیتهای سیاسی منع شد. وی که با همه پرسی سپتامبر ۱۹۸۷ توانست بار دیگر به حقوق سیاسی خود دست یابد در ۱۱ اکتبر ۱۹۸۷ به ریاست حزب رفاه که در ژوئیه ۱۹۸۳ تاسیس شده بود، برسد. و در ۲۰ اکتبر ۱۹۹۱ بار دیگر از شهر قونیه به عنوان نماینده مردم این شهر وارد مجلس ترکیه شد. وی در انتخابات سراسری سال ۱۹۹۵ بار دیگر از سوی مردم قونیه انتخاب و وارد مجلس شد. در این انتخابات حزب رفاه با ۷/۲۱ در صد ارای مردم توانست عنوان حزب اول را کسب کند و به دنبال این موفقیت اربکان برای اولین بار در حیات سیاسی خود در تاریخ ۲۸ ژوئن مامور تشکیل کابینه شد و در ۷ ژوئیه همان سال با کسب رای اعتماد از مجلس نخست وزیر ترکیه شد.

arbkan

وی در دوران نخست وزیری خود علاوه بر موفقیتهای داخلی در عرصه بین المللی نیز پیشگام تاسیس گروه دی هشت شد و ظرف مدت کمتر از یکسال این گروه را بنا کرد. نجم الدین اربکان در ماه فوریه ۱۹۹۸ با انحلال حزب رفاه به مدت پنج سال از فالیت سیاسی منع شد و در ۱۱ ماه می ۲۰۰۳ به رهبری حزب سعادت انتخاب شد. وی یکبار در سال ۱۹۹۴ در خلال برنامه تبلیغاتی انتخابات محلی به دلیل سخنرانی خود و انتقاد از رژیم لائیک ترکیه به یک سال حبس محکوم شد. بعد کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰نیز مدتی تحت نظر نظامیان بود و بعد از دستگیری در ۱۵ اکتبر همان سال، در ۲۴ ژوئیه ۱۹۸۱ازاد شد اربکان بر اساس مفاد قانون اساسی تهیه شده توسط نظامیان کودتاگر در سال ۱۹۸۲ نیز به مدت ۱۰ سال از هرگونه فعالیت سیاسی منع شد. وی در طول عمر پر برکت خود افراد زیادی را با تفکر اسلامی پیوند داد. او شیفته انقلاب اسلامی ایران و امام بود و همواره به دنبال تشکیل دولت اسلامی در ترکیه بود. گرچه برخی شاگردان وی از جمله «گل» و اردوغان از حزب وی جدا شدند ولی همواره احترام استاد خود را داشتند و اسلام گرایی‌شان مدیون تلاشهای وی بود. او نهایتا و پس از عمری تلاش برای گسترش تفکر اسلامی در ترکیه، اسفند ماه سال ۱۳۸۹ دار فانی را وداع گفت.

 

ویژه نامه اتحادیه بین المللی امت واحده-سال ۹۰- ص ۵۷-۵۹

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار