تاریخ انتشار :

شيعيان تركيه

وضعیت شیعیان ترکیه در سال۱۳۸۴

فتح الله گولن در ترکیه خود را «مهدی منجی» و «عیسی، آخرالزمان» می نامد

 

مسجد ایا صوفیه -استانبول

مسجد ایا صوفیه -استانبول

 

به گزارش رهیافتگان: حجت الاسلام حسن زاده  گفت: ترکیه سرزمینی با قدمت تاریخی و فرهنگی چندین هزارساله مهد تمدن اسلامی بوده و آثار باستانی و کتابخانه های قدیمی حکایت از زمینه های بالقوه و بالفعل و استعداد مردم و اندیشمندان این کشور دارد.

وی افزود: در استانبول مسجد سلطان احمد و مسجد ایاصوفیا که از کلیسا تبدیل به مسجد شد، اگرچه هم اکنون تحت فشار اروپا و واتیکان نماز در آن ممنوع می باشد به صورت موزه مورد بازدید هزاران جهانگرد قرار می گیرد مکانی است که آثار هنری مسیحیت و آثار هنری اسلامی در آن تلفیق شده است و در کتابخانه موزه قصر توپکاچی استانبول، ۱۸ هزار نسخه خطی و هزاران جلد کتب اسلامی موجود است.

وی بیان داشت: علیرغم که آتاتورک هویت اسلامی و ملی و دینی ترکیه کم رنگ کرده است در این کشور علاقه به دین اسلام و فعالیت های اسلامی رو به گسترش است که حکایت از پایبندی عمومی مردم به دین و دیانت دارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از ثروتمندترین مراکز ترکیه با راه اندازی سایت عظیمی با نام هارون یحیی به صورت گسترده در راه گسترش اسلام فعالیت می کند. این مرکز در سراسر نقاط جهان با راه اندازی انستیتو اسلامی و چاپ هزاران جلد کتاب در راه تبلیغ اسلام می کوشد.

وی اظهار داشت: «کوثر مرکزی» از جمله مراکزی در ترکیه است که با همکاری مجمع جهانی اهل بیت و سازمان مدارس و سازمان فرهنگ به ریاست «غدیر آکار» با چاپ کتاب، CD، فیلم به زبان ترکی در جهت نشر حقایق اهل بیت فعالیت گسترده ای دارد. این مرکز صدها جلد کتاب از جمله کتب شهید مطهری، کتب مجمع جهانی اهل بیت، علامه عسگری و دکتر تیجانی به زبان ترکی ترجمه و در استانبول، آنکارا و شهرهای مهم و دیگر ترک زبانان اروپا توزیع نموده و فیلم های امام علی (علیه السلام)، سفره امام حسن مجتبی و امام رضا نیز به ترکی دوبله نموده که در ترکیه با استقبال بی نظیر مردم روبرو شده و این آثار تأثیرات سازنده ای داشته است.

وی ادامه داد: مرکز اسلامی آل البیت که توسط «آقای شهرستانی» از سوی موسسه آل البیت در استانبول راه اندازی شده است از دیگر مراکزی است که در نشر معارف اهل بیت در ترکیه فعال است. این مرکز تاکنون دهها جلد کتاب به ترکی ترجمه و چاپ و نشر نموده و همچنین سایتی به زبان ترکی وابسته به سایت شیعه راه اندازی نموده است.

وی خاطر نشان کرد: حسینیه و مرکز مهدیه نیز از مراکزی در ترکیه است که در ایام ماه های رمضان و محرم مراسم باشکوهی در آن برگزار می شود. رایزن فرهنگی ایران در ترکیه نیز فعالیت های گسترده و مفیدی داشته است.

وی اظهار داشت: شیعیان در روز عاشورا با جمعیتی بالغ بر ده ها هزار نفر در مرکزی در شهر استانبول اجتماع عظیم را تشکیل می دهند و از سخنرانی ها و مراسم این روز بهره می برند که این اجتماع باعث وحدتی موثر در میان شیعیان در ترکیه می باشد.

وی تصریح کرد: در ترکیه نزدیک به ۲۵ میلیون علوی زندگی می کنند که در اثر فشارهای سیاسی و دوری از مراکز اسلامی فرهنگی دارای عقاید خاصی می باشند و نیاز به تبلیغ فرهنگی دارند تا از عقاید انحرافی نجات یافته و بر اثر محبت به اهل بیت (علیهم السلام) به حقایق شریعت و احکام بروند.

وی افزود: علویون ترکیه به نحوی با علویون عراق، کردستان و سوریه مرتبط هستند و پیوند فرهنگی و قوی دارند که سازماندهی جهت رشد فکری این علویون می تواند اثر بسیار سازنده ای در منطقه خاورمیانه داشته باشد.

وی ادامه داد: گلپناردی (آذری ایرانی) از علماء برجسته و فعال در ترکیه بوده است که هم اکنون در قبرستان ایرانیان در استانبول دفن می باشد. وی در ترکیه در راه تبلیغ اسلام در ترکیه مجاهدتهای فراوانی داشته است و حدود ۵۰ جلد کتاب ارزشمند به زبان ترکی نوشته و پایه گذار بسیاری از حرکتهای فرهنگی در راستای مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در ترکیه بوده است.

وی بیان داشت: با پایه گذاری دولت عثمانی و فتح استانبول، ترکیه از مسیحیت به اسلام گرایش پیدا کرد و بعدها بزرگترین دولت اسلامی را تشکیل داد اما سیاست انگلیس و برنامه های گسترده استعماری این کشور باعث قطعه قطعه شدن دولت بزرگ اسلامی شد و با روی کار آمدن آتاتورک در ترکیه دولت عثمانی منقرض و حزب لائیک حاکم شد و از آن به بعد حجاب در ترکیه ممنوع، آموزش های دینی محدود و غرب زدگی رو به گسترش رفت.

وی گفت: هم اکنون در ترکیه حدود ۷۰ میلیون مسلمان زندگی می کنند که ۲۵ میلیون آنها علوی، چند میلیون شیعه، یک میلیون مسیحی یهودی و بقیه اکثرا حنفی مذهب و تابع «دیانت» هستند که دیانت دارای ضوابطی است که رنگ سکولار و لائیک دارد و فقط در محدوده احکام فردی و مساجد با نظارت کامل دولت می باشد.

وی تصریح کرد: آمریکا و انگلیس جهت سیاست های استعماری و تحریف افکار مسلمانان از نورمی ها به رهبری فتح الله گولن که در شبکه تلویزیونی STV سخنرانی می کند حمایت می کنند. فتح الله گولن خود را «مهدی منجی» و «عیسی در آخرالزمان» می نامد و مورد حمایت حزب لائیک بلند اجویت قرار دارد.

وی افزود: نورمی ها با حمایت مالی آمریکا هم اکنون ۹۰ موقوفه، ۲۰ شعبه، ۱۲۸ مدرسه، ۲۱۸ شرکت، ۱۲۸ آموزشگاه فوق برنامه، ۵۰۰ خوابگاه دانشجویی، ۱۷ مورد رسانه و روزنامه با ۲۵۰ هزار تیراژ، شبکه تلویزیونی، رادیو و مجلات مختلف دارند. فتح الله گولن در ۵۴ کشور جهان از جمله آسیای میانه، اروپای شرقی، آلمان، انگلستان، استرالیا و … شش دانشگاه، ۲۳۰ دبیرستان و مدرسه، مراکز کامپیوتری و پیش دانشگاهی و ۲۷۹ مؤسسۀ علمی تأسیس کرده که جمعاً ۵/۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است که آمریکا جهت نفوذ در افکار مسلمانان و انحراف آنان و نفوذ در میان دیگر مسلمانان منطقه از این طریق امیدهای فراوان دارد.

وی خاطر نشان کرد: ترویج صوفی گری در «خانه های نور» و دوری از افکار سیاسی از مریدان فتح الله گولن انسانهای رام و بی اراده ساخته، وی اکنون در آمریکا می باشد و اتحادیه اسلامی ترکان را در مقابل اتحادیه کشورهای اسلامی ساماندهی کرده اند.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی با توجه به اهداف اسلامی در ایران استبصار میان شافعی ها و علوی ها زیاد گردید، و گروه های زیادی شیعه شدند و در مراکز اسلامی در ایران و در ترکیه مشغول به تحصیلات دینی می باشند.

وی گفت: یکی از چهره های برجسته مستبصرین ترکیه دکتر گوزال آمری می باشد که کتاب علی میزان الحق نوشته وی در ۷۰۰ صفحه توسط مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) به چاپ رسید و توسط وزارت ارشاد نیز کتاب برگزیده شناخته شد و در کتاب «رحلتی الی شیعه» چگونگی شیعه شدن خود را بیان کرده است که این کتاب، کتابی نفیس و علمی می باشد.

وی افزود: از جمله چهره های برجسته ترکیه «محمد اوجی» است، او در میان اهل سنّت منزلت فراوانی داشت که با تحقیقات و مطالعات و ارتباطات با شخصیتهای اسلامی و مطالعات شیعه شده و هم اکنون در آلمان، هلند در میان جوانان ترک تبار مقیم اروپا فعالیت های گسترده ای دارد که ای فعا لیت ها بسیار مفید بوده است.
وی در پایان گفت: در ترکیه مسجد امام زین العابدین نیز در ۳ طبقه جهت فعالیت های شیعیان در استانبول ساخته شده است که در مراسمهای مذهبی پذیرای تعداد زیادی از پیروان اهل بیت می باشد.
منبع : خبرگزاری آینده روشن

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار