تاریخ انتشار :

 پروفسور دکتر عبدالهادی استاد فلسفه و فرهنگ اسلامی اندونزیایی:

هنر اسلامی پارسی، یک زیبایی‌شناختی معنوی است

استاد فلسفه و فرهنگ اسلامی اندونزیایی در یادداشت کوتاهی توضیحاتی در خصوص هنر اسلامی پارس ارائه داده است

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) پروفسور دکتر عبدالهادی، استاد فلسفه و فرهنگ اسلامی اندونزیایی به سوال هنر اسلامی پارس چیست؟ پاسخ داده است که در ادامه می خوانید؛

چهره هنر اسلامی پارسی که در قدیم به مناطق جنوب آسیا ازجمله هند و پاکستان ورود کرده بود همچنان زنده و پایدار باقی‌مانده است، به‌عنوان‌مثال در زیورآلات و سبک‌های معماری مساجد همچنان هنر پارسی اسلامی قدیم را می‌توان مشاهده کرد.

هنر اسلامی پارسی یک زیبایی‌شناختی معنوی است. خطوط، شکل‌ها و رنگ‌ها این موضوع را اثبات می‌کند، ازجمله تصاویر هندسه‌ای رنگارنگ، گالیگرافی ها و نقاشی‌های مینیاتور که باهنر معاصر ترکیب‌شده‌اند.

هنر اسلامی پارسی به چهار قسمت تقسیم  می‌شود. اول، خطاطی زیبا یا همان کالیگرافی. دوم، تصاویر هندسی رنگارنگ. سوم، طرح‌های تذهیب و اسلیمی. چهارم، نقاشی مخلوقات زنده به‌خصوص انسان.در قدیم به دلیل اینکه این نقاشی‌ها در کتاب‌ها به‌خصوص کتاب‌های شعر مورداستفاده قرار می‌گرفت از ابعاد کوچکی برخوردار بود که در اروپا به نقاشی‌های مینیاتور معروف شد.

نقاشی‌های مینیاتوری به سرزمین پارس، ترکیه، آسیایِ میانه، مغول و هند برمی‌گردد آثار این نقاشی‌ها در نسخه‌های جاوایی زمان اسلام یافت می‌شود.

منبع: مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار